میمونی که با کمک تراشه مغزی شرکت ایلان ماسک با ذهنش پینگ پنگ بازی میکند

استارت‌آپ ایلان ماسک، Neuralink، در حال توسعه یک رابط مغز و ماشین (BMI) ایمپلنت، بی‌سیم و با تعداد کانال بسیار است که معلولان را قادر می‌سازد از فعالیت عصبی و مغز خود برای کار با رایانه‌ها و دستگاه‌های تلفن همراه و کنترل پروتزها استفاده کنند. این شرکت آخرین نسخه رابط کاربری مغز و ماشین خود را به نمایش گذاشته است که یک میمون می‌تواند با ذهن خود نمایشگر را کنترل کند و بازی ویدئویی Pong را انجام دهد. با مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی همراه باشید.

میمونی که با کمک تراشه مغزی شرکت ایلان ماسک با ذهنش پینگ پنگ بازی میکند

آخرین بار، Neuralink یکی از تراشه‌های خود را در مغز خوک‌ها کاشته بود تا نشان دهد چگونه می‌توان فعالیت عصبی را ثبت کرد. این تراشه‌ها از مجموعه‌ای از الکترودها تشکیل شده‌اند که الگوهای فعالیت نورون‌ها را ضبط می‌کنند، سپس این الگوها رمزگشایی و به دستورات ورودی برای دستگاه‌های مختلف تبدیل می‌شود.

میمونی که با کمک تراشه مغزی شرکت ایلان ماسک با ذهنش پینگ پنگ بازی میکند

میمونی که با ذهنش نمایشگر را کنترل میکند

Neuralink ویدیویی جدید در کانال یوتیوب خود منتشر کرده است. این ویدئو میمونی را نشان می‌دهد که قادر است با کمک یک تراشه مغزی و تنها با ذهنش یک بازی ویدیویی پینگ پنگ را کنترل کند. این آزمایش شامل یک میمون به نام Pager است که چند ماه پیش از انجام این آزمایش، تراشه Neuralink روی مغزش قرار گرفته است. این تراشه شامل ۱۰۲۴ الکترود است که سیگنال‌های مغزی میمون را ضبط و انتقال می‌دهد. درنهایت میمون قادر است یک مکان‌نما بر روی نمایشگر رایانه را با فعالیت عصبی خود حرکت دهد. این تراشه N1 Link نامیده می‌شود.

در حالی که دستگاه N1 Link فعالیت مغزی Pager را ضبط می‌کرد، پژوهشگران به آن آموختند که چند بازی ویدیویی ساده را با یک جوی‌استیک انجام دهد. هنگامی که این شرکت اطلاعات کافی در مورد چگونگی فعال‌سازی مغز این پستانداران توسط بازی‌های ویدیویی را استخراج کرد، جوی استیک از رایانه جدا شد.

فیلم زیر نشان می‌دهد که میمون بدون جوی‌استیک به بازی خود ادامه می‌دهد. داده‌های جمع‌آوری شده توسط رایانه رمزگشایی شده است تا مکان‌نما را بنابر آنچه Pager به آن فکر می‌کند حرکت دهد. در نهایت Pager تنها با افکار خود قادر به کنترل بازی Pong بود که به MindPong تغییر نام یافت.

هدف نهایی شرکت Neuralink

این آزمایش Neuralink را به هدف خود، استفاده از تراشه‌های مغزی برای کمک به عملکردهای حرکتی معلولان، نزدیک می‌کند. ایلان ماسک گفت نخستین محصول تجاری Neuralink به افراد فلج اجازه می‌دهد تا با استفاده از مغز سریع‌تر از شخصی که با انگشتان خود کار می‌کند، از تلفن هوشمند استفاده کند.

هدف نهایی این است که تراشه‌های Neuralink بتوانند صدمات جدی مغزی و نخاعی را بهبود بخشند، تا حدی که توانایی تحرک کامل افراد بازگردد.


بیشتر بخوانیم:

>> آزمایش نخستین رابط بیسیم مغز و رایانه روی انسان

>> خواندن ذهن با امواج فراصوت: روشی غیر تهاجمی برای رمزگشایی اهداف فرد


منبع:  interestingengineering.com

«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوریهای توان افزا و پوشیدنی) مجاز است.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *