نخستین تولید انبوه کفشهای چاپ سه بعدی شرکت آدیداس

جدیدترین کفش‌های تنیس شرکت آدیداس که با به کارگیری یک روش چاپ سه بعدی نوآورانه تولید شده است، در سال جاری به بازار عرضه خواهد شد. شرکت آدیداس اظهار داشته که تا پایان سال ۲۰۱۸ صدهزار جفت از این کفش‌ها را تولید خواهد کرد. برای آشنایی با روش تولید کفش‌های مدل Futurecraft 4D با مجله‌ی فناوری‌های توان افزا و پوشیدنی همراه باشید.

نخستین تولید انبوه کفشهای چاپ سه بعدی شرکت آدیداس

نخستین تولید انبوه کفشهای چاپ سه بعدی شرکت آدیداس

شرکت Adidas برای مدتی چاپ سه بعدی را به عنوان یک روش نه چندان جدی برای تولید درنظر ‌گرفته است. اما جدیدترین مدل کفش‌های تنیس تولیدی این شرکت که Futurecraft 4D نام دارند، بهترین تولیدات این شرکت به نظر می‌رسند.تخت میانی(mid-sole) این کفش‌ها با استفاده از فرآیند چاپ سه بعدی با نام Continuous Liquid Interface Production ساخته شده است. در این روش طراحی مورد نظر با استفاده از یک رزین پلیمری مایع تولید شده و سپس با به کارگیری پرتو فرابنفش به شکل مورد نظر درمی‌آید.

شرکت Silicon Valley که این روش را ابداع کرده است Carbon نام دارد. این شرکت ادعا کرده است که این روش سریع‌تر و سازگارتر از روش‌های چاپ سه بعدی رایج است و می‌تواند تولید انبوه با استفاده از چاپ سه بعدی را محقق نماید.شرکت کربن که تحت حمایت مالی شرکت‌های Google و General Electric است، اعتقاد دارد که روش تولیدی آن سریع‌ترین روش برای تولید طراحی‌های مورد نظر شرکت‌ها است. همچنین این شرکت ادعا کرده است که مواد نهایی به دست آمده از این روش از پلاستیک‌های تولید شده به روش‌های متداول ریخته‌گری تزریقی بسیار مستحکم‌تر و انعطاف‌پذیرتر است.

به هر حال این فناوری بسیار جدید است و شرکت Adidas هنوز قصد ندارد برای همه‌ی تولیدات خود از چاپ سه بعدی استفاده کند. در سال جاری تنها ۵۰۰۰ جفت از کفش‌های مدل Futurecraft به بازار عرضه خواهد شد. البته شرکت آدیداس اظهار کرده است که امیدوار است تا انتهای سال ۲۰۱۸ صدهزار جفت از این کفش را تولید کند. Gerd Manz از شرکت آدیداس به خبرگزاری رویترز گفته است «این اتفاق نه تنها یک نقطه‌ی عطف برای شرکت آدیداس، بلکه برای صنعت است.»

یکی از جاذبه‌های استفاده از چاپ سه بعدی برای تولید کفش‌های تنیس فراهم بودن امکان ساخت تعداد محدود کفش برای استفاده در مکان‌ها یا وقایع خاص است. نمونه‌ی دیگر، کفش‌هایی است که تنها یک جفت از آن به صورت اختصاصی برای افرادی با شکل پای خاص یا افرادی با پاهای بزرگ ساخته می‌شوند. البته چنین تولیدات خاصی بسیار گران قیمت هستند و شرکت‌های کربن و آدیداس برای یافتن راهی که هزینه‌ی چنین تولیداتی را کاهش داده و قیمت‌های نهایی آن‌ها را مقرون به صرفه کنند نیاز به زمان دارند. Manz گفت «تولید اختصاصی کفش برای افراد به واقعیت خواهد پیوست اما شما باید قبل از دویدن راه رفتن را یاد بگیرید.» هنوز قیمت یک جفت کفش مدل Futurecraft 4D مشخص نشده است اما شرکت آدیداس اظهار کرده که قیمت آن نسبتا بالا خواهد بود.

نخستین تولید انبوه کفشهای چاپ سه بعدی شرکت آدیداس نخستین تولید انبوه کفشهای چاپ سه بعدی شرکت آدیداس

منبع: theverge

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *