تحول در پروتز دست شرکت Ottobock با فناوری بازشناسی الگو

شرکت Ottobock یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های تولید کنند‌ه‌ی انواع پروتز، نخستین پروتز بالاتنه را با فناوری بازشناسی الگو (pattern recognition) در اروپا تولید کرد. برخلاف پروتزهای بازوی مایوالکتریک دیگر که تنها با تعداد کمی حسگر، الگوی انقباض عضلات ساعد را به دست می‌آوردند، پروتز دست Myo Plus شرکت آلمانی Ottobock دارای شبکه‌ای از حسگرها است. شبکه‌ی حسگرها با کمک فناوری بازشناسی الگو، حرکت‌های بخش باقی‌مانده ساعد کاربر را می‌آموزد و برای گام‌های بعدی به حافظه می‌سپارد. سپس، اجزای پروتز با توجه به الگوی حرکتی دست فعال می‌شوند. برای آشنایی با پروتز دست شرکت Ottobock با مجله‌ی فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی همراه باشید.

تحول پروتز های دست شرکت Ottobock با فناوری بازشناسی الگو

پروتز دست Myo Plus

پروتز دست Ottobock و فناوری بازشناسی الگو

پروتز Myo Plus از هشت الکترود تشکیل شده است. الکترودها، الگوی حرکتی عضلات باقی‌مانده‌ی ساعد را به دست می‌آورند. اطلاعات حرکتی کسب شده برای حرکت پروتز دست استفاده می‌شود. هنگامی‌که پروتز الگوی حرکتی را می‌آموزد، پس از مدتی، پروتز می‌تواند نوع حرکت ساعد را شناسایی و با توجه به آن، دستورات لازم را به سامانه‌ی پروتز برای حرکت ارسال کند. بنابراین، فعالیت‌های روزانه‌ی کاربر از جمله بستن بند کفش، برداشتن فنجان و حرکت دادن دستگیره در با هدف باز کردن آن به یک عمل طبیعی تبدیل می‌شود چراکه پروتز از نوع حرکت دست در هر کدام از این فعالیت‌ها آگاه است.

در گام نخست، پروتز Myo Plus با کمک یک متخصص پروتز با حرکت‌های دست کاربر سازگار می‌شود. پس از آن، کاربر می‌تواند فرآیند آموزش پروتز را به صورت مستقل کنترل کند. برای این پروتز، یک برنامه‌ی کاربردی گوشی طراحی شده است. برنامه‌ی کاربردی، الگوی حرکتی دست را به صورت بصری به کاربر نمایش می‌دهد. کاربر با کمک این اطلاعات می‌تواند با پروتز تمرین کند و روش استفاده از پروتز را طی چندین روز بیاموزد. با گذشت زمان، Myo Plus الگوهای حرکتی مختلفی را یاد می‌گیرد.

پروتز دست شرکت Ottobock می‌تواند زندگی افرادی که دچار قطع عضو ساعد هستند متحول کند. پروتزهای دست پیشین شرکت Ottobock، مدل MyoBock و Michelangelo، تنها دارای تعداد کمی الگوی حرکتی هستند. برداشتن بطری آب و ریختن آب در لیوان برای ما کاری ساده و طبیعی به نظر می‌رسد اما برای فردی که دست خود را از دست داده است کار ساده‌ای به شمار نمی‌آید. Myo Plus کمک می‌کند انجام فعالیت‌های روزانه برای افراد قطع عضو نیز طبیعی و ساده شود.

در ویدیوی زیر داستان پسر ۲۳ ساله‌ای را مشاهده می‌کنید که از ساعد دچار قطع عضو شده است. او با کمک پروتز دست Ottobock می‌تواند کارهای روزانه‌ی خود را به صورت مستقل انجام دهد.


بیشتر بخوانیم:

افزایش تولید و توزیع جهانی اسکلت بیرونی بازوی MyoPro

بازوی بیونیک چه زمانی برای افراد قطع عضو مقرون به صرفه خواهد شد؟

توسعه بستری متن باز برای سرعت بخشیدن به ساخت پروتزهای پیشرفته


منبع:thiis

«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی) مجاز است»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *