کنترل پروتزهای چاپ سه بعدی توسط عینک واقعیت افزوده

پژوهشگران آلمانی از دانشگاه Offenburg روشی نوآورانه برای کنترل پروتزهای دست ارائه دادند. در این روش از عینک‌های واقعیت افزوده و ردیابی حرکات چشم برای فعال کردن و کنترل پروتزهای چاپ سه بعدی دست استفاده می‌شود. برای آشنایی بیشتر با این روش با مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی همراه باشید.

پژوهشگران آلمانی Simon Hazubski، Harald Hoppe و Andreas Otte، همگی از دانشگاه Offenburg در مقاله‌ای که اخیراً منتشر شده است یک سامانه منحصر به فرد برای فعال کردن پروتزهای متحرک دست معرفی کرده‌اند.

دست‌های منعطف چاپ سه بعدی که برای افراد دچار قطع عضو ساخته شده است با اسکلت‌های بیرونی موتوری ترکیب شده. تنها رابطی که بیمار باید برای کنترل این پروتز استفاده کند یک عینک واقعیت افزوده (AR) است که به دوربین جلو مجهز شده. نشانگرهای متصل به پروتز، LEDهای مادون قرمز هستند.

نویسندگان اظهار داشتند: پروتز دست ممکن است هر پروتز دست یا بازوی رباتیک فعال موتوری باشد.

کنترل پروتز با حرکات چشم و عینک واقعیت افزوده

این طراحی اجازه می‌دهد تا جهت دید تشخیص داده شود. همچنین پروتز با یک صفحه کنترل شامل دکمه‌های مجازی که بر روی پروتز قرار می‌گیرد نیز کار می‌کند. صفحه کنترل را می‌توان در صورت نیاز یا تمام وقت روی پروتز کار گذاشت.

در اینجا دستورات می‌تواند منجر به حرکات زیر شود: بسته شدن کامل دست، حرکت در جهت مخالف، باز کردن کامل دست، باز و بسته شدن دست تا نیمه و حرکت انگشت شست. بسته به نظر کاربران در مورد عملکرد پروتز، می‌توان دستورات را سفارشی کرد. این پروتز مفهومی همچنین از یک دوربین برای ردیابی نگاه خیره و در نتیجه دقت بهتر برای انجام دستورات استفاده می‌کند.

پژوهشگران خاطرنشان کردند: «در ساده‌ترین حالت، صفحه کنترل می‌تواند حاوی دکمه‌های مجازی باشد که وقتی نگاه بیننده بیش از یک ثانیه روی آن قرار می‌گیرد، فعال شود. افزون بر این، کاربر می‌تواند دستورات را در قالب حرکات تعریف شده چشم اجرا کند».

پژوهشگران معتقدند: «صرفاً استفاده از عینک‌های واقعیت افزوده، بدون هیچ گونه تشخیص پیچیده سیگنال‌های دیگر نظیر EMG ، EOG یا EEG، برای کنترل پروتز یا دست رباتیک جدید است و ممکن است در آینده نزدیک قابلیت استفاده از دستگاه‌های پروتز را برای بیمار ساده کند.

«گام دیگر جهت شخصی‌سازی پروتزهای دست در افراد قطع عضو، استفاده از اسکلت بیرونی برقی استاندارد و ارزان قیمت به جای پروتزهای پیشرفته و پیچیده دست است. اگر یک دست سالم قابل اسکن باشد، می‌توان داده‌ها را برای دست مقابل استفاده کرد تا با استفاده از مواد پلیمری انعطاف‌پذیر و سبک یک دست چاپ سه بعدی تولید و جایگزین دست از دست رفته کرد. سپس این دست سفارشی ساخته شده را می‌توان با یک اسکلت بیرونی ترکیب کرد، شبیه دست تتراپلژی»

چاپ سه بعدی تأثیرات عظیمی در دنیای پروتز، در سراسر جهان و به ویژه در سازمان‌هایی مانند e-NABLE ، مدارس و کلاس‌های آموزشی ساخت و توزیع پروتز ایجاد کرده است و حتی حیوانات را نیز می‌توان به این اندامهای مصنوعی مجهز کرد.


بیشتر بخوانیم:

>> گامی بزرگ در توسعه پروتزهای کنترل شونده با ذهن

>> کنترل ارادی اسکلت های بیرونی از طریق مدل سازی عصبی مکانیکی


منبع: ۳dprint.com

«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوریهای توان افزا و پوشیدنی) مجاز است.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *