پشتیبان بالا تنه جهت توانبخشی بیماران آسیب نخاعی

آسیب نخاعی می‌تواند به شکل ناراحت کننده‌ای اختلالات حرکتی و حسی ایجاد کند. سالانه در ایالات متحده‌ی آمریکا به تنهایی ۱۷ هزار بیمار آسیب نخاعی گزارش می‌شود. درصد بیماران دچار این ضایعه از ۱۳ درصد در سال ۲۰۱۰ به ۱۶ درصد در سال ۲۰۲۰ خواهد رسید. این افراد بالای ۶۰ سال سن دارند و در زندگی روزمره‌ی آنان نشستن یکی از اصلی‌ترین چالش‌هاست. گروهی از مهندسان کلمبیا یک پشتیبان بالاتنه رباتیک برای کمک به حل این مشکل طراحی کردند. Trunk-Support Trainer یا TruST به بیماران آسیب نخاعی نشستن پایدارتر را آموزش می‌دهد. برای آشنایی بیشتر با این وسیله با مجله‌ی فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی همراه باشید.

بهبود دامنه حرکت بالاتنه با TruST
بهبود دامنه‌ی حرکت بالاتنه با TruST

گروهی از مهندسان کلمبیا یک پشتیبان بالاتنه رباتیک برای کمک به حل مشکلات حرکتی و تعادل بیماران آسیب نخاعی در حالت نشسته طراحی کردند. Trunk-Support Trainer یا TruST به بیماران آسیب نخاعی نشستن پایدارتر را آموزش می‌دهد. این وسیله به افراد در کنترل حرکت بالاتنه کمک می‌کند و در نتیجه تعادل فرد هنگام نشستن افزایش می‌یابد. استفاده از دست نیز برای حفظ تعادل در این فرآیند بهبود خواهد یافت. پژوهش مربوط به این وسیله در مجله‌ی Spinal Cord Series چاپ شده است. این پژوهش نخستین پژوهش برای ارزیابی تعادل بیماران آسیب نخاعی در نشستن با در نظر گرفتن حرکت پهلوهاست.

کارایی طرح TruST در توانبخشی آسیب نخاع از دید پژوهشگران

مدیریت این طرح با Sunil Agrawal، استاد مکانیک و توانبخشی ، بوده است. وی بیان کرد که TruST برای بیماران آسیب نخاعی که کاربران ویلچر نیز هستند طراحی شده است. به گفته‌ی وی

TruST نه تنها از افتادن بیمار پیشگیری می‌کند، بلکه کنترل روی بالاتنه را، درکنار کنترل حالت بدن و تعادل، بیشینه می‌نماید.

TruST یک کمربند موتوری-کابلی است که روی قفسه‌ی سینه بسته می‌شود. هدف یافتن محدودیت‌های مربوط به کنترل حالت بدن در وضعیت نشسته است. این کمربند با وارد کردن نیرو بر فقسه‌ی سینه در هنگام انجام حرکات بالاتنه کار می‌کند.

نحوه کار و طرح کلی ابزار توانبخشی TruST برا ی حفظ تعادل در هنگام نشستن

گروه برای ارزیابی حرکات بیماران از آزمایشی به نام Postural Star-Sitting Tes استفاده می‌کردند. پنج بیمار در این پژوهش شرکت کردند. آنان باید در آزمایش Postural Star-Sitting Tes با سر خود حرکات یک توپ را دنبال می‌کردند. در حین انجام این کار باید تا جای ممکن پهلوها را نیز حرکت می‌دادند. این آزمایش در هشت جهت انجام می‌شد. TruST با تکرار شدن حرکات کاربر، یک نیروی شخصی سازی شده و کمکی به قفسه‌ی سینه وارد می‌کند. در نتیجه دامنه‌ی حرکات بیماران در آزمایش پس از اعمال نیرو افزایش می‌یابد. به گفته‌ی مولف اول این مقاله Victor Santamaria که پژوهشگر پسا دکتری فیزیوتراپی در Agrawal’s Robotics and Rehabilitation Laboratory است:

ظرفیت TruST در اعمال نیرویی پیوستار و شخصی سازی شده بر اساس محدودیت‌های حرکتی هر فرد افق‌های جدیدی برای بازیابی توانایی نشستن در بیماران آسیب نخاعی ایجاد می‌کند. بر این باوریم که TruST یک ابزار توانبخشی امیدبخش برای بیماران آسیب نخاعی است.

آینده توانبخشی با TruST

گروه اینک در حال توسعه‌ی کارکرد TruST برای کاربران کم سن وسال است. این وسیله با اعمال نیروی لازم در حرکت‌های پر دامنه به کاربران در اصلاح وضعیت نشستن کمک می‌کند. نیروی اعمالی با گذشت زمان بر اساس نیاز کاربر تغییر کرده و بهینه می‌شود. با بهبود تعادل و کنترل کاربر روی حرکات، این نیرو نیز کاهش می‌یابد. عنوان این پژوهش چنین است:

The robotic Trunk-Support-Trainer (TruST) to measure and increase postural workspace during sitting in people with spinal cord injury


بیشتر بخوانیم:
بازگشت توانایی دست افراد کوادری‌پلژی با تحریک عصبی
توانبخشی رباتیک و فناوریهای کمکی برای تحول در فیزیوتراپی
توسعه پروتز های عصبی ، گامی موثر در بهبود زندگی افراد قطع عضو و آسیب نخاعی


منبع: techxplore

«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی) مجاز است»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *