چالش جهانی نوآوری ۲۰۲۱: رقابتی برای نمایش بهترین ربات های کمکی

کمیته اجرایی چالش جهانی نوآوری، مراسم اعطای جایزه را برای چهار گروه سازنده ربات اسکلت بیرونی برگزار کرد. این اسکلت‌های بیرونی به افراد در انجام وظایف روزمره کمک می‌کنند. مجموع جوایز حدود ۶۰۰۰۰۰ دلار بود. با توجه به همه‌گیری جهانی، مراسم اهدای جایزه که قرار بود در مقر اصلی در میناتوکو، توکیو توسط رئیس کمیته اجرایی، Tatsufumi Kamimura برگزار شود، از راه دور برگزار شد. در واقع، رقابت نیز از راه دور انجام شد و تیم‌ها ویدئوهایی را از کشورهای مربوطه ارسال کردند. با مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی همراه باشید.

چالش جهانی نوآوری 2021: رقابتی برای نمایش بهترین ربات های کمکی

موضوع چالش جهانی نوآوری ۲۰۲۱: Living Assistance Robot Award، ارائه ربات‌هایی است که به افراد دارای معلولیت در زندگی روزمره کمک می‌کنند. سه تیم از ژاپن و شش تیم از خارج از ژاپن وارد این رقابت شدند. چهار تیم نهایی توسعه دهندگان اسکلت بیرونی، Wandercraft، TWIICE، FREE Bionics و WPAL بودند. هر چهار تیم چهار مورد یا بیشتر از وظایف محوله را انجام دادند.

چالش جهانی نوآوری 2021: رقابتی برای نمایش بهترین ربات های کمکی

مراسم اهدای جوایز در مرکز نوآوری GIC Tsukuba در ۱۲ سپتامبر ۲۰۲۱ برگزار شد. قرار بود تیم‌های برنده در محل برگزاری حاضر باشند، اما به دلیل شیوع کووید۱۹، تیم‌ها به صورت آنلاین شرکت کردند. پس از معرفی ربات‌ها و کاربران هر تیم با ویدئوها، تیم برنده مشخص شد و از هر گروه سؤالاتی پرسیده شد تا نظرات خود را در مورد جایزه و برنامه‌های آینده به اشتراک گذارند.

.

مروری بر چالش جهانی نوآوری ۲۰۲۱: ربات‌های کمکی

هفت فعالیت زندگی روزمره به عنوان وظایف مسابقه انتخاب شدند. وظایف باید در یک آپارتمان قابل سکونت (به عبارت دیگر، در یک محیط واقعی و غیر آزمایشگاهی) توسط کاربران دارای معلولیت انجام می‌شدند. هفت وظیفه انتخاب شده عبارتند از: حرکت و نشستن روی توالت، شستن صورت، تهیه و انتقال غذا به میز ناهارخوری، کار با لباسشویی، دریافت بسته از جلو در، کار با جاروبرقی، بیرون بردن زباله (تمیز کردن) و رفتن به داخل وان. هیچ یک از تیم‌ها آخرین مورد که رفتن به درون وان بود را کامل نکردند. همه کارها باید با کمک یک ربات پوشیدنی انجام می‌شد. همه تیم‌ها فیلم‌های مسابقه را ضبط و ارسال کردند. خلاصه‌ای کوتاه توسط برگزارکنندگان چالش گردآوری شد (ویدئوی بالا).

گروه WPAL دانشگاه بهداشت و درمان فوجیتا ژاپن

نام ربات: WPAL | وزن: ۱۳ کیلوگرم (قطعات ران، زانو و مچ پا در یک صفحه) | حداکثر سرعت: ۱٫۳ کیلومتر بر ساعت | وظایف انجام شده ۱ ،۲ ،۳ و ۴

این ربات یک اسکلت بیرونی برای کمک به راه رفتن افراد پاراپلژیک است. این اسکلت بیرونی شامل شش موتور است. با حرکت دادن هر موتور در زمان مناسب، الگوی راه رفتن شبیه به یک فرد توانمند تولید می‌شود. WPAL در ترکیب با واکر اختصاصی استفاده می‌شود. کاربران می‌توانند WPAL را به تنهایی از طریق اهرم‌ها و دکمه‌های متصل به واکر کنترل کنند.

Wandercraft فرانسه

نام ربات: Atalante | وزن: ۸۰ کیلوگرم (با ۱۲ درجه آزادی) | حداکثر سرعت: ۱٫۱ کیلومتر بر ساعت | وظایف انجام شده: ۲، ۳، ۴، ۵، و ۶

یک ربات اسکلت بیرونی که نیازی به عصا یا واکر ندارد. این ربات به گونه‌ای طراحی شده است که افراد دچار معلولیت حرکتی بتوانند به طور مستقل راه بروند. با تقویت مفاصل ران، زانو و مچ پا، حرکات متنوعی امکان‌پذیر است. این ربات افزون بر حفظ تعادل استاتیک، با قابلیت گام برداشتن پویا طراحی شده است. گام برداشتن پویا، امکان راه رفتن طبیعی‌تری را فراهم می‌کند.

FREE Bionics Japan تایوان

نام ربات: FREE Walk | وزن: ۲۰ کیلوگرم | حداکثر سرعت: ۲ کیلومتر بر ساعت | وظایف انجام شده: ۱، ۲، ۳، ۴، ۵، و ۶

این ربات برای افراد مبتلا به آسیب نخاعی C5 تا L1 یا سکته مغزی با حفظ عملکرد اندام فوقانی قابل استفاده است. دارای موتورهایی در مفاصل ران و زانو است که به کاربران اجازه می‌دهد بایستند، بنشینند و راه بروند. ربات با یک کنترلر متصل به عصا حرکت می‌کند.

TWIICE سوئیس

نام ربات: TWIICE | وزن: ۱۵ کیلوگرم | حداکثر سرعت: ۱٫۶ کیلومتر بر ساعت | وظایف انجام شده: ۱، ۲، ۳، ۴، ۵، و ۶

ربات را می‌توان با یک کنترلر متصل به عصا حرکت داد. از آنجایی که کاربر هنگام راه رفتن تعادل را کنترل می‌کند، عصا به عنوان کمک هنگام راه رفتن لازم است. طراحی فنی آن مبتنی بر سادگی است که استحکام، قابلیت اطمینان و سبکی ابزار را تضمین می‌کند.

نیمه خالی لیوان در مقابل نیمه پر آن

ممکن است با دیدن فیلم‌های اسکلت‌های بیرونی لرزان و کند فکر کنید «این هرگز جایگزین ویلچر نمی‌شود». اما پیش از کنار گذاشتن فناوری اسکلت بیرونی، توجه به دو نکته مهم است. نخست، ویلچر طی هزاران سال اساساً تغییر نکرده است. اکنون که ما اراده و فناوری لازم را داریم باید برای این تغییر تلاش کنیم. دوم و بدون شک مهم‌تر نکته، میزان پیشرفت مشاهده شده از نخستین تا دومین مسابقه Cybathlon (تنها رویداد دیگر اسکلت بیرونی با چالش‌های شبیه‌سازی شده زندگی روزمره). تنها در چهار سال، تیم‌های اسکلت بیرونی شرکت کننده در Cybathlon توانستند زمان خود را به نصف کاهش دهند. اختراع بدون کار سخت و حمایت مالی اتفاق نخواهد افتاد و چالش جهانی نوآوری در سال ۲۰۲۱ یک مهر تأییدی است که نشان می‌دهد ربات‌های پوشیدنی چقدر پیشرفت کرده‌اند.

درباره چالش جهانی نوآوری و برنامه‌های آینده:

برنامه‌ریزی برای چالش جهانی نوآوری در سال ۲۰۱۷ با هدف دعوت از شرکت کنندگان برای حضور در ژاپن در سال ۲۰۲۰ آغاز شد، اما به دلیل همه‌گیری کووید۱۹، کمیته اجرایی تصمیم گرفت این مسابقه را در سال ۲۰۲۱ با شکل داوری از راه دور برگزار کند. آخرین برنامه این است که شرکت کنندگان به ژاپن بیایند و در یک مسابقه زنده در بهار سال ۲۰۲۳ در استان ایباراکی، ژاپن (حدود یک ساعت دورتر از مرکز شهر توکیو) شرکت کنند. افزون بر فعالیت‌های زندگی روزمره در خانه، سازمان‌دهندگان می‌توانند کارهای خارج از منزل مانند خرید، سفر با وسایل حمل‌ونقل عمومی، ورزش و پیاده‌روی را نیز اضافه کنند. با نهایی شدن جزئیات رویداد و دستور کار آینده، منتظر اطلاعات بیشتر باشید.

برای اطلاعات بیشتر در مورد چالش جهانی نوآوری ۲۰۲۱: به این آدرس مراجعه کنید: https://globalinnovation-challenge.com/en/


بیشتر بخوانیم:

>> المپیک سایبورگ‌ ها در نسخه جهانی: CYBATHLON 2020

>> نقش المپیک سایبورگ ها در توسعه فناوری های توان افزا


منبع:  exoskeletonreport.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *