قرص دو طرفه روشی نوین برای رهاسازی طولانی مدت دارو

قرص دو طرفه

یک قرص جدید که به دست پژوهشگران MIT ساخته شده، با توانایی چسبیدن به دستگاه گوارش برای طولانی مدت، رهاسازی طولانی مدت و موثر دارو را امکان‌پذیر می‌کند. این قرص از ساختار دو طرفه استفاده می‌کند، یک طرف برای نگه داشتن آن در محل طراحی شده است در حالی که طرف دیگر، مایع و مواد غذایی را از روی خود عبور می‌دهد.

این پروژه توسط Robert Langer از MIT که پیش از این نیز روی پروژه‌های مشابه کار کرده بود، رهبری می‌شود.

پژوهش جدید، یک گام به استفادۀ بالینی نزدیک‌تر است و راه‌حلی را فراهم می‌کند که دستکم از نظر مفهومی تحویل طولانی مدت دارو را به صورت عملی امکان‌پذیر می‌کند. این دستگاه که برای باقی ماندن در دستگاه گوارش طراحی شده است، ماده‌ای به نام mucoadhesive را بکار می‌گیرد.

همانطور که از نام آن پیداست، این ماده قادر است به پوشش مخاطی اندام بچسبد. کاربرد این ماده پیش‌تر آزمایش شده بود، ولی با مشکل مواجه شده بود چرا که غذا و مایع‌ها به راحتی به آن گیر کرده و پیش از رهاسازی دارو آن را از محل خارج می‌کردند.

پژوهشگران از یک پلمیر mucoadhesive به نام Carbopol برای یک طرف قرص استفاده کردند و برای طرف دیگر استات سلولز را بکار گرفتند. در این سمت بافت‌هایی به تقلید از گلبرگ نیلوفر آبی ایجاد شده است که داشتن برآمدگی‌های ریز آن را بسیار آبگریز کرده است. هنگامی که این بافت تکمیل شد، این سطح را فلوئوردار و لیز می‌کنند تا عملاً هرچیزی که تماس پیدا می‌کند از روی آن عبور کند.

 قرص دو طرفه با دارو پر شده و همراه با قرصی کاملا ساخته شده از mucoadhesive و یک قرص omniphobic درون بافتی از رودۀ خوک آزمایش شد. برای شبیه‌سازی محیط عملکرد قرص، پژوهشگران ترکیبی از مایع‌ها و قطعات کوچک برنج و نان را از روی بافت عبور دادند.

در این آزمایش، قرص omniphobic طی چند ثانیه از روی بافت عبور کرد، در حالی که قرص mucoadhesive برای هفت ثانیه در محل باقی ماند پیش از آنکه به بیرون رانده شود. قرص دو طرفه عملکرد بسیار بهتری داشت و برای تمام مدت آزمایش ( ده دقیقه) در محل باقی ماند.

با این نتایج مثبت از آزمایش، پژوهشگران می‌خواهند این قرص دو طرفه را بهینه‌سازی کرده و زمان باقی ماندن آن در محل و نرخ آزادسازی دارو را تنظیم کنند. آنها همچنین می‌خواهند قرص را به نحوی تنظیم کنند که به بخش خاصی دستگاه گوارش متصل شود.

جزئیات کامل این پژوهش جدید، در مجلۀ Advanced Healthcare Materials منتشر شده است.

منبع: gizmag

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *