سامانه جدیدی که سرعت تایپ افراد دچار نقص حرکتی را افزایش میدهد

پژوهشگران MIT یک رابط جدید انتخاب متن برای افراد دچار اختلال حرکتی ایجاد کرده‌اند. افراد دچار ناتوانی‌های شدید جسمی می‌توانند برای برقراری ارتباط با دیگران تایپ کنند. برای این کار آنها با فشردن یک دکمه یا چشمک زدن حرف موردنظر خود را در شبکه‌ای از حروف روی نمایشگر انتخاب کنند. این روش برای تایپ کردن، پرزحمت و زمان‌بر است و فرد را ملزم می‌کند تا پیش از اینکه بتواند انتخاب خود را انجام دهد، صبر کند تا حرف موردنظرش توسط رایانه برجسته شود، رایانه‌ای که همه حروف را به ترتیب مرور می‌کند. پژوهشگران MIT در تلاش برای سرعت بخشیدن به این کار یک رابط جدید به نام Nomon ایجاد کردند که محتمل‌ترین حرف بعدی موردنظر کاربر را پیش‌بینی می‌کند تا روند تایپ کردن سریع‌تر و با دقت‌تر شود. با مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی همراه باشید.

سامانه جدیدی که سرعت تایپ افراد دچار نقص حرکتی را افزایش میدهد

نوشتن کتاب با پلک زدن

Jean-Dominique Bauby، سردبیر مجله مد فرانسوی، در سال ۱۹۹۵ هنگام رانندگی با ماشین دچار تشنج و با وضعیتی به نام سندرم قفل شدگی مواجه شد. سندرم قفل شدگی یک بیماری عصبی است که در آن بیمار کاملاً فلج است و تنها می‌تواند عضلات کنترل کننده چشم‌ها را حرکت دهد.

Bauby که مدت کوتاهی پیش از تصادفش قرارداد کتابی را امضا کرده بود، خاطرات خود با نام “زنگ غواصی و پروانه” را با استفاده از پلک زدن نوشت. گفتار درمان او الفبا را می‌خواند و وقتی حرف موردنظر را می‌گفت Bauby پلک می‌زد. آنها کتاب ۱۳۰ صفحه‌ای را با پلک زدن نوشتند.

فناوری از زمان تصادف Bauby مسیر طولانی را طی کرده است. بسیاری از افراد مبتلا به اختلالات حرکتی شدید ناشی از سندرم قفل شدگی، فلج مغزی، اسکلروز جانبی آمیوتروفیک یا سایر شرایط می‌توانند با استفاده از رابط‌های رایانه‌ای تایپ کنند. در این رابط‌ها حروف یا کلمات نمایش داده شده روی صفحه با فشار دادن یک دکمه، پلک زدن یا پوف کردن انتخاب می‌شوند.

اما این سامانه‌های اسکن ردیف و ستون بسیار سفت و سخت هستند و مشابه روشی که گفتاردرمان Bauby استفاده می‌کرد، هر یک از گزینه‌ها را یکی یکی برجسته می‌کند که برای برخی از کاربران به طرز ناامیدکننده‌ای کند است. و برای کارهایی که نمی‌توان گزینه‌ها را در یک شبکه مرتب کرد، مانند طراحی، مرور وب یا بازی، مناسب نیستند.

سامانه منعطف Nomon

یک سامانه انعطاف‌پذیرتر که توسط پژوهشگران MIT توسعه می‌یابد، شاخص‌های انتخاب فردی را در کنار هر گزینه روی نمایشگر رایانه قرار می‌دهد. نشانگرها را می‌توان در هر جایی قرار داد؛ در کنار هر چیزی که ممکن است کسی با ماوس کلیک کند. بنابراین کاربر نیازی به چرخش در شبکه‌ای از گزینه‌ها برای انتخاب ندارد. این سامانه که Nomon نام دارد، از استدلال احتمالاتی برای یادگیری شیوه انتخاب کاربران بهره می‌برد و سپس رابط را برای بهبود سرعت و دقت آنها تنظیم می‌کند.

شرکت‌کنندگان در یک مطالعه توانستند با استفاده از Nomon سریع‌تر از سامانه اسکن سطر و ستون تایپ کنند. کاربران همچنین در یک آزمایش انتخاب تصویر بهتر عمل کردند و نشان دادند که چگونه می‌توان از Nomon برای کارهایی بیشتر از تایپ کردن استفاده کرد.

Tamara Broderick، دانشیار دپارتمان مهندسی برق و علوم کامپیوتر MIT گفت: «بسیار جالب و هیجان‌انگیز است که بتوانیم نرم‌افزاری را توسعه دهیم که واقعاً به مردم کمک می‌کند. این یک مسئله واقعا جالب است که بتوانیم سیگنال‌ها را پیدا کنیم و آن‌ها را به ارتباط تبدیل کنیم، همانطور که به آن عادت کرده‌ایم».

سامانه جدیدی که سرعت تایپ افراد دچار نقص حرکتی را افزایش میدهد

انتخاب با کمک ساعت

در رابط Nomon، یک ساعت آنالوگ کوچک در کنار هر گزینه‌ای که کاربر می‌تواند انتخاب کند قرار دارد. کاربر به یکی از گزینه‌ها نگاه می‌کند و زمانی که عقربه ساعت از خط قرمز “ظهر” عبور می‌کند، گزینه را انتخاب می‌کند. سامانه پس از هر کلیک، فازهای ساعت را تغییر می‌دهد تا محتمل‌ترین اهداف بعدی را مشخص کند.

هنگامی که این رابط به عنوان صفحه کلید استفاده می‌شود، الگوریتم‌های یادگیری ماشینی Nomon سعی می‌کنند کلمه‌ی بعدی را بر اساس کلمات پیشین و هر حرف جدید حدس بزنند.

Broderick چندین سال پیش نسخه ساده شده Nomon را توسعه داد، اما تصمیم گرفت دوباره آن را بررسی کند تا استفاده از این سامانه را برای افراد دچار نقص حرکتی آسان‌تر کند.

سازگاری با کلیک‌های همراه با خطا

Nomon با استدلال احتمالاتی خود، در مورد جایی که کاربر احتمالاً روی آن کلیک خواهد کرد می‌داند و کمک می‌کند تا فرآیند را سریع‌تر، آسان‌تر و کمتر در معرض خطا قرار دهد. برای نمونه، اگر کاربر “Q” را انتخاب کند، Nomon انتخاب “U” بعدی را تا حد امکان برای کاربر آسان می‌کند.

Nomon همچنین یاد می گیرد که کاربر چگونه کلیک می‌کند. بنابراین، اگر کاربر همیشه کمی بعد از گذشتن عقربه ساعت از نقطه مشخص شده کلیک کند، سامانه در لحظه با آن سازگار می‌شود. همچنین با نویز سازگار می‌شود.

این استدلال احتمالاتی، Nomon را قدرتمند می‌کند، اما به بار کلیک بالاتری نسبت به سامانه‌های اسکن ردیف و ستون نیاز دارد. چند بار کلیک کردن می‌تواند برای کاربرانی که به شدت دچار اختلال حرکتی هستند، کار سختی باشد.

Broderick امیدوار است با گنجاندن ردیابی نگاه در Nomon، بار کلیک را کاهش دهد. ردیابی نگاه به سامانه، اطلاعات قوی‌تری در مورد انتخاب بعدی کاربر می‌دهد. همچنین پژوهشگران می‌خواهند راهی بهتر برای تنظیم خودکار سرعت ساعت پیدا کنند تا کاربران دقیق‌تر و کارآمدتر باشند.


>> رابط مغز و رایانه دست خط ذهنی معلولان را به متن تبدیل میکند

>> یک فناوری خارق العاده که آن چه شما فکر میکنید را روی صفحه نمایش تایپ میکند


منبع: news.mit.edu

«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوریهای توان افزا و پوشیدنی) مجاز است»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *