استفاده از ربات‌ها برای آزمایش لوله‌ های هوایی بیماران

فعالیت‌های Raspberry Pi همیشه در راستای تبدیل دنیا به مکان بهتری برای زندگی بوده است. این بارRaspberry Pi درانجام آزمایش‌های استنت‌هایی که با استفاده از چاپ سه بعدی تولید شده‌اند، مشارکت کرده است. این کار به کمک یک ربات هوشمند آزمایشگر استنت انجام می شود. استنت‌ها لوله‌های کوچکی برای باز نگه داشتن مجرای هوایی بیماران هستند. این وسایل بیماران را زنده نگه می‌دارند برای همین عملکرد درست و بدون شکست آن‌ها اهمیت زیادی دارد.
از آن جایی که به کار گیری استنت‌ها برای یک بیمار بسیار حیاتی است، یکی از الزامات سازمان غذا و داروی آمریکا آزمایش هر طراحی با بیش از ۳۰۰۰۰۰ مرتبه فشرده کردن آن است. برای انجام این آزمایش‌ها از دستگاه‌هایی که استنت‌ها را به صورت خمیری درمی‌آورند استفاده می‌شود.
دستگاه‌هایی که معمولا برای آزمایش از کار افتادن استنت‌ها استفاده می‌شوند گیره‌هایی هستند که عملکرد خوبی ندارند زیرا خراب شدن استنت‌ها را به درستی اطلاع نمی‌دهند.

استفاده از ربات‌ها برای آزمایش لوله‌های هوایی بیماران
ربات آزمایشگر استنت

ربات آزمایشگر استنت یک بازوی هوشمند است که استنت‌ها را به صورت خمیری درمی‌آورد. این فرآیند در حالی اتفاق می‌افتد که یک ماژول دوربین Raspberry Pi با دقت عملکرد این ربات را تحت نظر می‌گیرد. این وسیله را Henry J. Feldman، که معمار ارشد اطلاعات در دانشکده‌ی پزشکی دانشگاه هاروارد است، ساخته است. او می گوید «ما با سی تی اسکن شش‌ها شروع کرده و از طریق یک بازسازی سه بعدی اندازه و شکل نایژه‌هایی که قرار است به کمک استنت باز شوند را مشخص می‌کنیم. ترفند ما این است که استنت را دقیقا به شکل راه هوایی دربیاوریم.»
مشکلی که در آزمایش به وجود می‌آید خراب شدن استنت‌ها قبل از پایان آزمایش است. تحت چنین شرایطی وسایل معمولی که برای آزمایش استفاده می‌شوند استنت را از بین می‌برند.

استفاده از ربات‌ها برای آزمایش لوله‌های هوایی بیماران
استفاده از دستگاه برای مشاهده‌ی روند آزمایش

Raspberry Pi تمام فرآیند آزمایش را با استفاده از دستگاه‌هایی تحت نظر می‌گیرد تا از خمیر شدن استنت‌ها در لحظه‌ی خراب شدن جلوگیری کنند. این ربات آزمایشگر به تیم هری این امکان را می‌دهد که بخشی که خراب شده را تحت نظر داشته باشند. با استفاده از این فیلم آن‌ها قادر خواهند بود تا در آینده استنت‌های قابل اطمینان‌تر بسازند.
هری و گروه پزشکی سامانه‌های کنترل ماشین را آموزش داده‌اند تا استنت‌های شکست خورده را مشخص کنند و نقاطی که احتمال دارد شکست بخورند را با یک نشانگر سیاه نشان دهند.

این آزمایش موفقیت آمیز بوده است، هری می‌گوید «در حالی که OpenCV گاهی نقایصی دارد، در این آزمایش بسیار دقیق عمل کرد و با توجه به این که دانشگاه پشتیبان مالی این پروژه بود، Raspberry Pi امکانات با کارایی بسیار بالا با قیمت بسیار اندک در اختیار ما گذاشت.»

 

منبع: raspberrypi

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *