آینده‌ ی استاندارد های اسکلت های بیرونی

در سال‌های اخیر، اسکلت‌های بیرونی و ربات‌های پوشیدنی از آزمایشگاه‌های پژوهشی و استارتاپ‌ها به محیط‌های کار صنعتی و کارخانه‌های تولیدی وارد شده‌اند. تنها در طول پنج سال، ده هزار اسکلت‌ بیرونی صنعتی به صورت تجاری عرضه شده‌ است. اسکلت‌های بیرونی صنعتی کاربردهای بسیاری دارند از جمله کارخانه‌های خودروسازی و انبارها. یکی از چالش‌های صنعت اسکلت بیرونی، نبود استاندارد های لازم است. بدون استاندارد ، اصطلاحات و تعاریف واحد و یکپارچه و روش‌های آزمون و ارزیابی یکسان در صنعت اسکلت بیرونی وجود ندارد. در صورتی که استاندارد های لازم تعریف نشود، پیشرفت اسکلت بیرونی با چالش روبرو می‌شود. برای آشنایی با چالش‌های فقدان استانداردهای اسکلت بیرونی با مجله‌ی فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی همراه باشید.
آینده‌ ی استاندارد های اسکلت های بیرونی
افزایش قدرت بدنی انسان با کمک اسکلت بیرونی مفهوم تازه‌ای نیست. در دهه‌ی شصت میلادی، شرکت جنرال الکتریک تلاش کرد نخستین اسکلت بیرونی را با نام Hardiman بسازد تا به جای کاربر، کارها را انجام دهد. با این حال، فناوری‌های پوشیدنی تجاری که توسط کاربر پوشیده شود و قدرت بدنی کاربر با کمک آن بهبود یابد، یک پیشرفت نسبتا جدید است.

چالش‌های نبود استانداردهای اسکلت بیرونی

یکی از چالش‌های تولیدکنندگان اسکلت بیرونی، نبود اصطلاحات واحد برای صنعت اسکلت بیرونی است. ممکن است دو تولیدکننده از دو اصطلاح متفاوت استفاده کنند درصورتی که مفهوم هر دو یکسان باشد یا حتی ممکن است از یک اصطلاح استفاده شود با دو مفهوم کاملا متفاوت.

یکی دیگر از مشکلات فقدان استانداردهای لازم، نبود روش‌های آزمون و ارزیابی یکسان است. چنین مشکلی باعث آشفتگی در ارائه‌ی اسکلت بیرونی به بازار خواهد شد. اگر روش‌های کنترلی یکسان وجود نداشته باشد ارزیابی محصولات و سازگاری آن با کاربردهای صنعتی با مشکل روبرو می‌شود. همچنین نمی‌توان عملکرد محصولات را با یکدیگر مقایسه کرد. بنابراین کاتالوگ‌های راهنمای محصولات بر اساس اصول واحد نوشته نخواهند شد. تعریف استانداردها به پیشرفت و توسعه‌ی دانش اسکلت بیرونی کمک می‌کند.

آینده‌ ی استاندارد های اسکلت های بیرونی

سازمان‌های استاندارد سازی و صنعت اسکلت بیرونی

سازمان بین‌المللی استاندارد ASTM برای فناوری اسکلت بیرونی دو استاندارد ارائه کرده است. افزون بر این، این سازمان با سرمایه‌گذاری ۱٫۲۵ میلیون دلاری تصمیم دارد یک مرکز فناوری به عنوان قطب علمی فناوری اسکلت بیرونی (Exo Technology Center of Excellence) راه‌اندازی کند. همچنین، سازمان بین‌المللی استانداردسازی ایزو (ISO)، ارائه‌ی استانداردهای مربوط به اسکلت بیرونی را آغاز کرده است. استاندارد ISO 13482 برای الزامات ایمنی ربات‌ها و دستگاه‌های رباتیک مراقبت‌های شخصی تعریف شده است.

کمیته اسکلت‌های بیرونی سازمان استاندارد ASTM با نام کمیته F48 در سال ۲۰۱۷، با هدف توافق بر استانداردهای اسکلت بیرونی تشکیل شده است. استانداردها بر تعریف واژه‌‌ها، آزمایش‌ها و استانداردهای امنیت اسکلت‌ها و لباس‌های بیرونی، امنیت، کیفیت و عملکرد اسکلت‌های بیرونی تمرکز خواهد داشت. فعالیت‌های این کمیته، انواع اسکلت بیرونی صنعتی و پزشکی و توانبخشی و نظامی را پوشش می‌دهد. وجود چنین کمیته‌هایی به یکپارچه‌سازی استانداردها و جلوگیری از استانداردهای متناقض کمک می‌کند.


بیشتر بخوانیم:

نشست اسکلت ها و لباس های بیرونی در سال ۲۰۱۸

نخستین استاندارد اسکلت بیرونی و رباتهای پوشیدنی

اسکلت بیرونی رباتیک پایین‌تنه Exo-H3 ساخت شرکت Technaid


منبع: Forbes, ASTM

«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی) مجاز است»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *