نخستین استاندارد اسکلت بیرونی و رباتهای پوشیدنی

موسسه‌ی استاندارد صنعتی ژاپن، JIS، استانداردی برای سنجش ایمنی پوشیدنی‌های رباتیک کمری معرفی نمود. این استاندارد اسکلت بیرونی موسوم به JISB 8456-1 نخستین سنجه از نوع خود در جهان است. در این نوشتار از مجله‌ی فناوریهای تون‌افزا و پوشیدنی با این معیار آشنا خواهیم شد.

انواع لباس‌های کمری نوع هیپ مورد سنجش با معیار JISB 8456-1آشنایی با استاندارد ایمنی و عملکرد JISB 8456-1

شرکت CYBERDYNE، فعال در زمینه‌ی فناوریهای توان‌افزای رباتیک، پیشگام و راهنمای این طرح است. تمرکز این استاندارد اسکلت بیرونی بر اسکلت‌های بیرونی صنعتی مفصل ران است. این دستگاه‌ها عبارتند از:
• اسکلت کمری HAL، متعلق به شرکت CYBERDYNE. این اسکلت در فعالیت‌های سنگین و مراقبت پزشکی استفاده می‌شود.
• اسکلت کمری نوع HAL جهت بالا بردن استقلال (نام موقت)
• اسکلت بیرونی برای حمایت از کمر و پشت متعلق به شرکت Innophys‌(Hip Auxiliary Muscle Suit)
AWN-03 متعلق به شرکت Atoun ( با نام پیشین ActiveLink – Panasonic)

این معیار میزانی عددی برای سنجش کارکرد دستگاه اسکلت‌های بیرونی تعیین می‌کند. استاندارد JISB به میزان عددی نیروی لازم برای انجام این موارد تاکید دارد. نخستین مورد نیروی کمکی لازم جهت بلند کردن اجسام است. دومین مورد نیروی کمکی لازم برای بلند کردن و ایستاده نگاه داشتن اجسام است. در نهایت نیروی کمکی لازم برای پایین آوردن اجسام و همچنین میزان کمی کاهش فشار بر کمر مهم است.

انگیزه‌های شرکت از معرفی این استاندارد اسکلت بیرونی

در ماه اکتبر سال ۲۰۱۶ میلادی بنیانگذار شرکت CYBERDYNE‌‌‌، دکتر ساناکی، انگیزه‌های معرفی این معیار را، با تاکید بر معیارهای ایمنی، بیان کرد:

درصورتیکه فردی یک فناوری نو معرفی نماید، در این مورد، هیچ بازار، کاربر، قانون اجتماعی و هیچ متخصصی وجود ندارد. اما اگر یک استاندارد ISO داشته باشیم،‌ طراحی دستگاه‌های مناسب آسان‌تر خواهد بود.

در سال جاری گروه دکتر ساناکی به مرحله‌ی آزمایش طرح خود رسیده‌اند. از دستاوردهای این شرکت طراحی یک آدمک مصنوعی برای آزمایش دستگاه پوشیدنی مورد نظر است. چنین دستگاهی متغییرهای انسانی مانند سایز کاربر، آمادگی جسمی و ذهنی و میزان آشنایی با دستگاه را از بین می‌برد. با این کار شرایطی کاملا یکسان در سنجش کلیه‌ی دستگاه‌های پوشیدنی متقاضی این معیار بوجود می‌آید.

ابداعی برای یکسان سازی سنجش کمیآدمک سنجش کارایی

در گذشته سازندگان دستگاه‌های پوشیدنی در استفاده از آدمک‌های مکانیکی برای سنجش تردید داشتند. انتشار این معیار بر دخیل بودن کاربران، سازندگان و توسعه دهندگان این دستگاه ها تاکید می‌کند. شرکت CYBERDYNE برای گسترش این سنجه در سطح جهانی، آزمایش را به ISO/TC 299/WG 4 معرفی کرده است.

برا ی سهیم شدن در رویدادهای استاندارد اسکلت‌های بیرونی

می‌توانید به صورت رایگان در انجمن F48، فعال در زمنیه‌ی اسکلت‌های خارجی عضو شوید.
با مراجعه به این آدرس، با دومین کارگروه ISO/TC 299 آشنا شوید.
با انجمن سنجش و آموزش WearRA آشنا شوید.
با انجمن فنی IEEE-RAS فعال در زمنیه‌ی پوشیدنی‌های رباتیک آشنا شوید.


بیشتر بخوانیم:

>>معرفی استاندارد H-ROS : سخت‌ افزار سیستم‌ عامل رباتیک

>>نگاهی عملی به زمان تأخیر در رباتیک: اهمیت معیارها و سیستم‌های عامل


منبع exoskeletonreport

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *