ارتقاء فرآیندهای زیستی چگونه بدن ما را پیشرفته نگه می‌دارد؟

بدن هر فرد دارای اجزای بسیاری است که به راحتی از بین می‌روند. بیونیک (علم فرآیندهای زیستی) مدولار، اندام‌های چاپ سه بعدی و تراشه‌های داخل بدن پتانسیل این را دارند که بدن ما را پیشرفته نگه دارند و به ما توانایی‌هایی برتر از همیشه بدهند اما چگونه؟

ارتقاء فرآیندهای زیستی چگونه  بدن ما را پیشرفته نگه میدارد

فناوری مدولار یک زمینه جالب و هیجان انگیز است که در دوران اخیر توجه‌های بسیاری را به خود جلب کرده است. این فناوری مفهوم خود را از غول‌های فناوری مانند شرکت گوگل با پروژه آرا، که متأسفانه متوقف شده، گرفته است. فناوری مدولار، رؤیایی برای آینده است جایی که در آن به جای خرید دستگاه‌های جدید در هر سال، به سادگی قطعات آن را سفارش داده و آن را به روز نگه می‌داریم.

هنگامی که یک بخش خاص از گوشی شما بشکند و یا با گزینه‌های قوی‌تر وپیشرفته‌تری جایگزین شود، شما می‌خواهید آن را تعمیر کنید و یا به طور کامل دور بیندازید. اگر این دستگاه مبتنی بر ماژول باشد، شما به سادگی می‌توانید یک قطعه جایگزین بخرید و آن را در محل تعویض کنید. این همه‌ی کاری است که نیاز است انجام دهید.

با این حال بسیاری در صنعت معتقدند فناوری مدولار خیالی است و آینده‌ای ندارد. آنها این موضوع را در نظر نمی‌گیرند که دستگاه‌های جدید به طور منظم تولید می‌شود و مصرف کنندگانی آنها را می‌خرند. با ترکیب پیچیدگی‌های تولید، این باور منجر به شکست نهایی پروژه‌هایی مانند پروژه آرا گوگل شده است.

اما آیا این طلسم پایان عمر این زمینه است؟ ابداً. نوآوری مدولار به بسیاری از بخش‌های دیگر و بیشتر از همه در زمینه سلامت و زیست شناسی انسان نیز راه پیدا کرده است.

با مراقبت‌های بهداشتی و تغذیه مناسب که باعث افزایش میانگین امید به زندگی شده است، بدنهای ما باید رفته رفته بتوانند تا سالها دوام بیاورند. هر بدنی دارای اجزای بسیاری است که به راحتی از بین می‌رود. اما بیونیک (علم فرآیندهای زیستی) مدولار، اندام‌های چاپ سه بعدی و تراشه‌های داخل بدن پتانسیل این را دارند که ما را پیشرفته نگه داشته و به ما توانایی‌هایی برتر از همیشه بدهند.

بهره‌برداری رباتیک

بسیاری از سازمان‌ها و متخصصان فناوری در حال کار بر روی نوآوریهای بیونیک و مرتبط با بدن انسان هستند تا زندگی را برای انسان‌ها آسان‌تر کنند. Sethu Vijayakumar، استاد رباتیک در دانشگاه ادینبورگ و مدیر مرکز رباتیک ادینبورگ کارهای گسترده‌ای را برای طراحی و کنترل سیستم‌های رباتیک مشابه انسان با تأکید بسیار بر روی بهره‌برداری یادگیری ماشین انجام داده است.

وی به کمک شرکت Touch Bionics، یک دست مصنوعی ساخته‌ است که می‌تواند خستگی و حجم کار را برای انسان کاهش دهد. او همچنین در حال کار با ناسا و توسعه یک ربات انسان نما برای انجام مأموریت در مریخ است.

ارتقاء فرآیندهای زیستی چگونه  بدن ما را پیشرفته نگه میدارد

وی گفت: «ما از تخصص خود در ربات‌های انسان‌نما برای ساخت سیستم‌های هوشمند مصنوعی استفاده کردیم. ما با همکاری Touch Bionics در حال توسعه پروتز اندام فوقانی هوشمند با هدف کاهش خستگی کاربر و حجم کار هستیم».

«کار ما روی تجزیه و تحلیل راه رفتن و حرکت دو پا، راه‌کارهایی جدیدی برای کنترل دستگاه‌های اسکلت بیرونی ارائه داده به طوری که بیماران سکته مغزی و کاربران ارتز فعال اندام تحتانی می‌توانند در طول جلسات توانبخشی همراهی مناسب و شخصی دریافت کنند»

کار Vijayakumar ممکن است در نهایت فراتر از کمک به کسانی باشد که با مسائل مربوط به حرکت در ارتباطند. وی اضافه می‌کند: «البته این فناوری می‌تواند توسط افراد سالم و برای تقویت انسان نیز استفاده شود».

«ما به دنبال ماشین آلات تمرین جمع و جورتر برای فضانوردان در ایستگاه بین‌المللی فضایی و مأموریت‌های طولانی مدت هستیم همچنین یک پروژه با شرکت COSTAIN (با مشارکت با کراس ریل لندن) برای کاهش بار استفاده از ساخت و ساز و حرکتی و ماشین‌آلات تونلی هستیم»

پیشرفت‌های چاپ سه بعدی

چاپ سه بعدی نیز پتانسیل این را دارد که بدن ما را پیشرفته نگه دارد. در حالی که چاپگرهای سه بعدی هنوز در سراسر جهان توزیع نشده‌اند، پژوهشگران در حال استفاده از آن برای ایجاد پروتزهای بادوام برای افرادی که اندام خود را از دست داده‌اند، هستند. شرکت رباتیک Open Bionics در این زمینه پیشرو است و در حال توسعه دست مصنوعی کم هزینه و متن باز است.

مأموریت این شرکت تغییر روش‌های ساخت پروتزهای رباتیک با سرمایه‌گذاری روی امکانات چاپ سه بعدی است. آنها می‌توانند یک دست مصنوعی سبک وزن و با دوام را طی ۵ روز ایجاد کنند. با توجه به شرایط گاهی اوقات این روند حتی به ۴۸ ساعت هم کاهش می‌یابد.

سامانتا پین، مدیر ارشد عملیاتی Open Bionics می‌گوید: «توسعه محصولات چاپ سه بعدی متأسفانه در حال حاضر متوقف شده اما زمانی که این فناوری به توسعه خود ادامه دهد، علم فرآیندهای زیستی (بیونیک) افراد مستقل‌تر و با مهارت و چابکی بیشتری را فراهم می‌آورد.»

«کمک‌های مالی Nominet Trust از ایجاد تعدادی دست مصنوعی برای داوطلبان جوان قطع عضو حمایت می‌کند تا در طول مدت آزمایشی سه ماه آنها را بپوشند و ما دنبال کنیم که چگونه این دستگاه می‌تواند به افراد قطع عضو کمک کند، کیفیت زندگی آنها را بهبود ببخشد و تأثیر آن را ببینیم. یافته‌های حاصل از این آزمایش آشکارا با دیگران به اشتراک گذاشته می‌شود.»

اما این همه چیزی نیست که از چاپگرهای سه بعدی می‌تواند بدست آورد. در چند سال آینده آنها  قادر به چاپ استخوان و جسم انسان خواهند شد. سیمون شن، مدیر عامل شرکت پیشرو تولید چاپگر سه بعدی XYZprinting توضیح می‌دهد: «چاپ سه بعدی جایگزین استخوان مانند فک و قطعات جمجمه نیز در حال حاضر امری عادی است.»

«حتی اسکلت بیرونی نیز برای کمک به افراد معلولی که دوباره راه می‌روند پیشگام است. این قطعات به طور کامل شخصی و منحصر به هر بیمار هستند و برای هر بیمار بارگذاری و چاپ می‌شود»

«چاپگرهای سه بعدی پتانسیل این را دارند با چاپ بافت‌های انسانی، انقلابی در مراقبت‌های بهداشتی ایجاد کنند. در حالی که ما از توانایی چاپ عضو کامل برای پیوند دور هستیم، توانایی چاپ سلول‌ها و قطعه‌هایی از بافت برای آزمایش داروها می‌تواند ظرف پنج سال آینده اتفاق افتد. و این به طور قابل توجهی می‌تواند پیشرفت را تسریع بخشد»

تراشه‌ها و حسگرهای بدن

فناوری به وضوح می‌تواند به ما کمک کند تا از فرسودگی عادی اجتناب کنیم همچنین توانایی‌های جدیدی نیز به ما بدهد. نوآوری‌های بیومتریک که به طور معمول از طریق بانک‌ها و امنیت با آن مرتبط بوده‌اید، می‌تواند در آینده وارد بدن ما شود. ما می‌توانیم از تراشه‌ها و حسگرهای بدن برای هر تعاملی با جهان خارج استفاده کنیم.

David Emm، پژوهشگر امنیتی در آزمایشگاه کاسپرسکی می‌گوید: «در طول چند سال آینده ما فقط می‌توانیم انتظار استفاده از فناوری بیومتریک برای پاسخ به نگرانی‌های امنیتی با روش‌های احراز هویت موجود داشته باشیم».

«در همین زمان ما می‌توانیم انتظار دیدن پیشرفت گرایش بیومتریک، به ویژه توسعه زیستی هک را داشته باشیم. چیزی که تنها می‌توان در یک فیلم علمی تخیلی دید»

«مزایای روشن و واضحی وجود دارد: به جای اینکه مجبور باشید یک کارت امنیتی را در اداره حمل کنید، به سادگی می‌توانید برای دسترسی به ساختمان دست را مقابل یک حسگر نگه دارید»

ارتقاء فرآیندهای زیستی چگونه بدن ما را پیشرفته نگه میدارد

Emm می‌گوید اگر چه مزایای روشنی وجود دارد اما چالش‌های امنیتی پیچیده‌ای نیز وجود دارد.

وی تاکید دارد: «زمانی که بیشتر مردم بر فناوری‌های بیومتریک برای ذخیره، امنیت و دسترسی به اطلاعات حساس تکیه کنند، مجرمان نیز روش‌های پیچیده‌تری برای سرقت ایجاد می‌کنند».

«همانطور که استفاده از بیومتریک گسترده‌تر می‌شود ما تنها می‌توانیم منتظر مجرمانی باشیم که روش‌هایی برای حمله به راهکارهای محبوب بیومتریک پیدا می‌کنند»

فناوری مدولار ممکن است مصرف کنندگان عمده‌ای در آینده فناوری نداشته باشد اما این بدان معنا نیست که این زمینه رو به زوال است. در عوض این فناوری از طریق فرآیندهای زیستی، چاپ سه بعدی اجزای بدن و بیومتریک به حیات خود ادامه می‌دهد. چیزهایی که بدون شک در آینده با توسعه فناوری و در دسترس‌تر بودن هیجان انگیزتر هم خواهند شد. ممکن است روزی همه ما سایبورگ شویم!

منبع: techradar.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *