شکوفایی صنعت اسکلت بیرونی در کنار استانداردسازی محصولات در سال ۲۰۲۱

همه گیری کرونا زندگی ما را کاملا تغییر داده است. محیط‌های کاری نیز از این تغییر در امان نبودند. در مورد کارهایی که در آن به نیروی فیزیکی نیاز است بیش از همیشه با کمبود نیرو مواجه هستیم. زیرا کمبود نیروی کار در این مکان‌ها به کارگران موجود بیش از همیشه فشار می‌آورد. بسیاری از کار کردن به بهای آسیب فیزیکی صرفنظر می‌کنند. در این شرایط کارفرمایان به استفاده از پوشیدنی‌ها برای حفظ سلامتی کارگران خود روی آوردند. در واقع پوشیدنی‌های توان افزا و اسکلت‌های بیرونی از دل فیلم‌های علمی-تخیلی بیرون آمده و به واقعیت تبدیل شده‌اند. البته به شیوه خودشان. در ادامه این مقاله از مجله فناوری‌های توانا فزا و پوشیدنی به مرور مهم‌ترین تغییرات صنعت اسکلت بیرونی در سال ۲۰۲۱ می‌پردازیم.

استاندارد اسکلت بیرونی

شکوفا شدن صنعت اسکلت بیرونی

با توجه به اینکه اسلکت بیرونی یک فناوری جوان است و هنوز در حال پیمودن قدم‌های نخست خود می‌باشد، جای تعجب نیست که این فناوری همچنان به حل مشکلاتی اختصاص داشته باشد که ۱۳۰ سال پیش به حل آن مشغول بود. خوشبختانه ما در قرن ۲۱ هستیم. فناوری این قرن بیش از همیشه به ساخت اسکلت‌های بیرونی راحت و مطابق با نیاز کاربر در تعداد بالا کمک کرده است.

در سال ۲۰۲۱ طبق گزارش Exoskeleton Report تعداد ۱۱۸ شرکت ۱۷۲ دستگاه اسکلت بیرونی در سراسر جهان تولید می‌کنند. کمتر از نیمی از این تعداد(۵۱) به ساخت اسکلت‌های بیرونی صنعتی اشتغال دارند.

در سال ۲۰۲۱ تولیدکننده ارتز و پروتز، شرکت Ottobock شرکت تولید کننده اسکلت بیرونی SuitX را به زیرمجموعه خود افزود. این رخداد نشان دهنده رشد صنعت اسلکت بیرونی است. از همین رو مهم است.

استاندارد اسکلت بیرونی

 پیدایش روش های عملی ارزیابی اسکلت بیرونی

شرکت‌های تولید کننده اسکلت بیرونی صنعتی همواره برای اثبات توانایی محصولات خود با چالش‌های زیادی روبه‌رو بوده‌اند. سردمداران و صاحب‌نظران این صنعت نیز برای ارزیابی کارکرد این ادوات مشکلات خود را داشتند.

از پنج سال پیش تا کنون زمان و هزینه زیادی صرف شده است تا استانداردهای اسکلت بیرونی تدوین شوند؛ پژوهش‌های مربوط به این استانداردها انجام شود و برنامه‌ریزی درستی برای پیاده‌سازی نتایج انجام شود. اما برای رسیدن این محصولات به دست مصرف کنندگان در کمترین زمان، فرآیند ارزیابی باید خیلی سریع‌تر انجام شود. شاید تنها در چند دقیقه.

در سال ۲۰۲۱ ارزیابی پوشیدنی‌های پشتیبان کمر به شکل عملی ممکن شد. این ابزار Exo-Lifting Fatigue Failure Tool یا به اختصار Exo-LiFFT نام دارد. این ابزار بر اساس LiFFT ساخته شده است. LiFFT یک دستگاه با پایه علمی محکم برای ارزیابی ارگونومی است که درسال ۲۰۱۷ دانشگاه Auburn ساخته شده است. ساخت Exo-LiFFT با همکاری دانشگاه Auburn، دانشگاه Vanderbilt،  متخصصان حوزه ارگونومی، متخصصین توانبشخی و اسکلت بیرونی ممکن شده است. این دستگاه با سنجش گشتاور تولید در با کمک پوشیدنی‌های محافظ کمر میزان کاهش خطر ابتلا به مشکلات کمر را می‌سنجد.

پیشرفت استانداردهای اسکلت های بیرونی

ارگان‌های توسعه دهنده استانداردهای جهانی اسکلت بیرونی مانند کمیته ASTM F48 همواره در حال توسعه روش‌ها و گواهی‌های فناوری اسکلت بیرونی هستند.

یکی از کمیته‌های جزئی ASTM F46 با نام کمیته F48.06 Risk Management در سال ۲۰۲۱ آغاز به کار کرد. این کمیته در جست و جوی راه‌های جلب حمایت بیمه‌ها، روش‌های کنترل زیان و جلب همکاری متخصصان برای توسعه استاندارهای اسکلت بیرونی است.

یکی از استاندارهای مهم این سال برای ارزیابی ارگونومی دستگاه‌های مورد استفاده پس از بازگشت به کار است. در حقیقت کمیته ASTM در سال ۲۰۲۱ دستاوردهای بیشتری داشته است. برای آگاهی بیشتر در این مورد به گزارش سالانه این کمیته مراجعه نمایید.


کاربرد ربات های اگزواسکلتون در توانبخشی
وضعیت اسکلت های بیرونی در سال ۲۰۲۲
خطرات بالقوه ربات های توانبخشی


منبع: riskandinsurance

«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوریهای توان افزا و پوشیدنی) مجاز است.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *