توسعه ابزاری جدید برای ارزیابی تأثیر اسکلت بیرونی بر کاهش آسیب کمر

مطالعه‌ای که توسط پژوهشگران مرکز مهندسی توانبخشی و فناوری‌های کمکی دانشگاه وندربیلت انجام شد، ابزار پیشرفته‌ای برای ارزیابی تأثیر اسکلت‌های بیرونی بر کاهش خطر آسیب به کمر معرفی می‌کند. این ابزار Exo-LiFFT نام دارد و متخصصان و پژوهشگران ایمنی را قادر می‌سازد تا به سرعت و به راحتی تأثیر اسکلت‌های بیرونی را بر کاهش خطر آسیب بدون نیاز به آزمایش‌های پرهزینه و وقت‌گیر ارزیابی کنند. این ابزار به شرکت‌هایی کمک می‌کند که به دنبال راه‌هایی برای غلبه بر مشکلات نیروهای کار هستند. مشکلاتی از جمله: آسیب‌های اسکلتی عضلانی، از دست دادن توانایی فیزیکی و بازنشستگی زودتر از موعد کارگران ماهر. این یک جهش بزرگ رو به جلو برای کمک به کارگرانی است که بار سنگین بلند می‌کنند. با مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی همراه باشید.

توسعه ابزاری جدید برای ارزیابی تأثیر اسکلت بیرونی بر کاهش آسیب کمر
اسکلت بیرونی، فشار روی عضلات پشت و ستون فقرات را حین بلند کردن اجسام سنگین کاهش می‌دهد. اعتبار: Zelik

این مطالعه در مجله Applied Ergonomics به صورت آنلاین منتشر شد و پیش‌بینی کرد اسکلت‌های بیرونی پتانسیل کاهش ۲۰ تا ۶۰ درصدی آسیب‌های کمر در محل کار را دارند. این یک پیشرفت حیاتی است زیرا صدمات ناشی از کار عامل اصلی ضربه به پویایی فعلی بازار کار است.

Zelik، دانشیار مهندسی مکانیک می‌گوید: «اگر ما بتوانیم مکان‌های مناسب برای استقرار اسکلت‌های بیرونی را شناسایی کنیم، آنها می‌توانند خطر آسیب و همچنین ناراحتی بدنی و فیزیکی را کاهش دهند، که بر کارگران در محل کار و خانه تأثیر می‌گذارد. نکته‌ی پرهزینه برای کارفرمایان در زمان کمبود نیرو، جذب و حفظ نیروی کار بوده است؛ اسکلت‌های بیرونی می‌توانند به بهبود جذب و حفظ کارگران کمک کنند».

توسعه ابزاری جدید برای ارزیابی تأثیر اسکلت بیرونی بر کاهش آسیب کمر
Exo-LiFFT برای ارزیابی اثر اسکلت بیرونی روی خطر آسیب کمر. اعتبار: Zelik

Zelik و Cameron Nurse، دانشجوی دکترا، نماینده دانشگاه وندربیلت در این تیم تحقیقاتی شش نفره بودند و مهندسان صنایع دانشگاه  Auburnو یک ارگونومیست از شرکت HeroWear نیز در این گروه حضور داشتند. دانشگاه Auburn پیش از این ابزارهای ارزیابی ریسک ارگونومیک پایه‌ای را توسعه داده بود، در حالی که دانشگاه وندربیلت و شرکت HeroWear عمیقاً در تحقیقات و طراحی اسکلت بیرونی و همچنین توسعه استانداردهای صنعت اسکلت بیرونی با اعضای کمیته استانداردهای بین المللی  ASTM، که شامل شرکت‌هایی مانند بوئینگ است، مشارکت داشتند.

کریستوفر رید، دانشیار فنی فاکتورهای انسانی و ارگونومی در بوئینگ، گفت: «ما در چند سال گذشته در حال بررسی اسکلت‌های بیرونی در شرکت بوئینگ بوده‌ایم که تاکنون نتایج دلگرم‌کننده‌ای داشته است. این فوق‌العاده مهم و تشویق‌کننده است که دانشگاه‌ها و صنعت در کنار هم قرار بگیرند تا ابزارهای ارزیابی ریسک را توسعه دهند؛ ابزارهایی که می‌تواند به شناسایی و استفاده از مزایای فناوری‌های در حال ظهور مانند اسکلت‌های بیرونی کمک کند».

بنابر آمار اداره کار ایالات متحده، فشار بیش از حد، منبع اصلی کمردرد و آسیب است که ۳۸٫۵ درصد از اختلالات اسکلتی عضلانی مرتبط با کار را تشکیل می‌دهد. اسکلت‌های بیرونی در حال حاضر در کارخانه‌ها، انبارها، سایت‌های ساخت‌وساز و سایر مکان‌های کاری در سرتاسر جهان برای کاهش فشار فیزیکی بر روی کارگران استفاده می‌شوند.

آرون اسپارکس، مهندس پروژه ایمنی در شرکت تویوتا، گفت: «در تویوتا، ما به شدت به ابزارهای جدید ارزیابی ارگونومیک برای حمایت از تیم‌هایمان تکیه کرده‌ایم. ما در خطوط تولید از اسکلت بیرونی شانه به عنوان تجهیزات حفاظت شخصی استفاده می‌کنیم. همانطور که ما بررسی و استقرار اسکلت‌های بیرونی پشت را آغاز می‌کنیم، دیدن ابزارهای مشابهی که برای پشتیبانی در حال توسعه هستند، فوق‌العاده هیجان‌انگیز و آرام‌بخش است».

توسعه ابزاری جدید برای ارزیابی تأثیر اسکلت بیرونی بر کاهش آسیب کمر
مطالعه موردی انبار نشان می‌دهد که اسکلت‌های بیرونی چقدر خطر ساییدگی و پارگی اسکلتی عضلانی و اختلال کمر را برای کارگران کاهش می‌دهند. اعتبار: Zelik

ابزار Exo-LiFFT متخصصان و محققان ایمنی را قادر می سازد تا به سرعت و به راحتی تأثیر اسکلت های بیرونی را بر خطر آسیب کمر بدون نیاز به آزمایش‌های پرهزینه و وقت‌گیر ارزیابی کنند. این امر زمان ارزیابی بیومکانیکی اسکلت‌های بیرونی پشت را از ماه‌ها به دقیقه کاهش می‌دهد و روشی مبتنی بر شواهد برای برآورد کاهش خطر آسیب ارائه می‌دهد.

دیوید برودی، ارگونومیست ارشد در شرکت کارگیل (Cargill) گفت: «ما بیش از صد مرکز در سراسر کشور داریم که کارگران در حال بلند کردن و جابجایی محصولات هستند. ابزارهای ارزیابی جدید مانند Exo-LiFFT به ما کمک می‌کند تا تشخیص دهیم بهترین فرصت‌ها در عملیات ما برای حمایت از کارگران کجاست».


>> ایده ای برای حمایت از عضلات پشت و کاهش درد کمر

>> معرفی اسکلت های بیرونی تجاری پشتیبان کمر و لگن


منبع:  medicalxpress.com

«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوریهای توان افزا و پوشیدنی) مجاز است»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *