استفاده از چاپ سه بعدی برای ساخت حسگر لامسه بر روی انگشت انسان

با گذشت زمان فناوری‌های پوشیدنی در حال کوچک‌تر شدن هستند. جدیدترین نمونه‌ی این روند یک حسگر فشاری سیلیکونی است که پژوهشگران دانشگاه Minnesota در Minneapolis توسعه داده‌اند. با استفاده از فناوری چاپ سه بعدی می‌توان این حسگر را به صورت مستقیم بر روی دست انسان تولید کرد. با مجله‌ی فناوری‌های توان افزا و پوشیدنی همراه باشید.

این حسگر سیلیکونی تولید شده به روش چاپ سه بعدی می‌تواند به ربات‌ها احساس لامسه بدهد. افزون بر این با استفاده از این حسگر جراحان می‌توانند ضمن انجام جراحی‌های بسیار ظریف یک بازخورد لمسی را احساس نمایند. همچنین این حسگر حس لامسه‌ی افرادی که به دلیل آسیب‌های پوستی آن را از دست داده‌اند، بازمی‌گرداند.

Michael Calpine، یک دانشمند علم مواد که سرپرست این پروژه است، گفت «این کار شامل حسگرهایی با قابلیت کشسانی است (stretchable sensors) که با استفاده از چاپ سه بعدی ساخته شده‌اند وعملکرد آن‌ها فراهم آوردن حس لامسه است. زمانی که شما این حسگر را لمس می‌کنید، با توجه به نحوه‌ی برهم کنش این لمس با حسگر رسانندگی آن تغییر می‌کند. با استفاده از چاپ سه بعدی چندین لایه از مواد در این حسگر بر روی هم قرار گرفته‌اند. این مواد ابتدا به صورت جوهر وارد چاپگر سه بعدی شده و در نهایت به صورت یک قطعه‌ی پارچه ا‌ی انعطاف پذیر از آن خارج می‌شوند. این قطعات پارچه‌ای با یک سیم‌پیچ مرکزی در ارتباط هستند که به فشار پاسخ‌گو است و بنابراین به همه‌ی قطعات امکان حس کردن می‌دهد. »

این حسگرهای با قابلیت کشسانی و انعطاف‌پذیر می‌توانند در تولید افزونه‌های بیونیکی برای انسان‌ها بسیار کارآمد باشند.

این حسگر که پهنای آن برابر با ۴ میلی‌متر است، در حال حاضر یک نمونه‌ی نمایشی از فناوری چاپ سه بعدی به حساب می‌آید که با استفاده از جوهری بر پایه‌ی سیلیکون نرم بر روی سطح منحنی و پیچیده‌ی دست ساخته شده است. با این حال پژوهشگران نشان دادند که این حسگر به اندازه‌ی کافی پیشرفته است که بتواند یک پالس انسانی را بخواند. مقاله‌ای که جزئیات کار این پروژه را توصیف می‌کند در مجله‌ی Advanced Materials منتشر شده است.

تا کنون این فناوری برای چاپ بر روی دست مصنوعی به کار گرفته شده است. اما باید منتظر تغییرات قابل توجهی در روند آن باشیم. McAlpine گفت «ما چاپ سه بعدی مستقیم این حسگر بر روی سطح منحنی انگشت یک مانکن را نشان دادیم. هدف بعدی ما این است که در آینده این فناوری را برای چاپ سه بعدی حسگر لامسه بر روی دست انسان استفاده کنیم.»

هنوز برای استفاده از چنین فناوری‌هایی در موارد عملی راه زیادی باید پیموده شود. اما به لطف فعالیت‌های پیشگامانه‌ی آزمایشگاه‌هایی مانند آزمایشگاه‌های دانشگاه Minnesota این مسیر در حال کوتاه‌تر شدن است.


در زمینه‌ فناوری چاپ سه بعدی بیشتر بخوانید:

>>ساخت پنجه‌های خونین چاپ سه‌بعدی با حسگرهای ماهیچه‌ای MyoWare!

>>دست مصنوعی چاپ سه‌بعدی Youbionic


منبع: digitaltrends

استفاده و بازنشر این مطلب تنها با ذکر لینک منبع و نام «مجله‌ی فناوری‌های توان افزا و پوشیدنی» مجاز است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *