رباتی که عمل جراحی شبکیه چشم را انجام میدهد

پژوهشگران دانشگاه آکسفورد رباتی را توسعه داده‌اند که می‌تواند جراحی‌های ظریف داخل چشم را بهتر از یک جراح ماهر انجام دهد. این ربات آزمایش‌های بالینی را با موفقیت پشت سر گذاشته است. با مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی همراه باشید.

رباتی که عمل جراحی شبکیه چشم را انجام میدهد
دفعه بعد که شما زیر تیغ جراحی شبکیه چشم بروید ممکن است جراحی به دست یک انسان انجام نشود. دلیلش این است که یک سامانه جراحی انقلابی در دانشگاه آکسفورد در انگلستان توسعه یافته و نخستین مجموعه آزمایش‌های بالینی را نیز پشت سر گذاشته است. این سامانه قادر به انجام عملیات پیچیده حتی بهتر از یک جراح ماهر است.

جراحی شبکیه

جراحی شبکیه مبتنی بر ایجاد سوراخ کوچکی در چشم است تا جراح به شبکیه چشم دسترسی پیدا کند. شبکیه یک غشاء به ضخامت ۱۰ میکرون است که نور را به سیگنال‌های الکتریکی که مغز می‌تواند تفسیر کند تبدیل می‌کند. در مورد مسائلی همچون epiretinal membrane، یک بافت غیر طبیعی روی شبکیه که می‌تواند ناشی از هر چیزی از صدمه تا بیماری و افزایش سن باشد، حتی جریان خون در دست یک جراح برای بالا بردن شانس برش بیش از حد عمیق و ایجاد مسائل بدتر، کافی است.

دستگاه رباتیک کالبد شکافی شبکیه آکسفورد (R2D2) هیچ تپش و ضربانی ندارد و در نتیجه به اندازه کافی دقیق است تا تنها ۱۰ میکرون حرکت کند، ده برابر بیش از دقتی که جراحان انسانی می‌توانند به آن دست پیدا کنند. این مهم است زمانی که شما در حال حرکت دادن چاقوی کوچکی با عرض میلیمتری هستید آن را در کنار کره چشم بیمار نگه دارید. هنوز هم تمامی مراحل توسط جراح انجام می‌شود، اما آنها یک جوی استیک را به جای چاقوی جراحی در دست دارند.

گروه آکسفورد از سال ۲۰۱۱ در حال توسعه R2D2 بوده و نخستین آزمایش موفق روی یک کشیش ۷۰ ساله در سپتامبر گذشته انجام شده است. از آن زمان، گروه ۱۱ جراحی موفق دیگر در یک کارآزمایی بالینی تصادفی انجام داده است.

البته این جراحی‌ها بدون عوارض نبودند. بنابر گفته‌های این گروه، که یافته‌های خود را در نشست سالانه انجمن تحقیقات بینایی و چشم پزشکی (ARVO) در بالتیمور روز دوشنبه ارائه کردند، دو بیمار دچار خونریزی جزئی (با نام مستعار micro-hommorhages) شدند و فرد دیگری که از «retinal touch» رنج می‌برد به این معنی که ممکن است شبکیه چشمش پاره و یا جدا شود. با این حال، این نتایج بهتر از گروه کنترلی است که با دست عمل جراحی را انجام دادند و پنج مورد خونریزی و دو مورد retinal touch داشتند.

ربات‌های جراح چشم

این نخستین بار نیست که ربات‌ها جراحی‌های ظریف چشم را انجام می‌دهند. در ماه ژانویه سال جاری، پزشکان در بیمارستان دانشگاه لوون در بلژیک با موفقیت یک سرنگ رباتیک برای درمان انسداد ورید شبکیه، در جایی که ورید شبکیه مسدود شده و می‌تواند منجر به کوری شود را آزمایش کردند. درمان این وضعیت بسیار گران قیمت است، در حدود ۳۵،۰۰۰ دلار برای هر چشم و نیاز است تا جراحان دارو را به داخل ورید ۰٫۱ میلیمتری در پشت چشم به مدت ده دقیقه تزریق کنند.

گروه آکسفورد معتقد است که R2D2 می‌توانید حتی برای بیماران بیشتری استفاده شود. آنها امیدوارند در گام بعدی این دستگاه مجهز به سوزن‌هایی شود که برای تزریق مایعات به پشت چشم، همچون آنهایی که برای ژن درمانی شبکیه مورد استفاده قرار می‌گیرند.


در زمینه ربات‌های جراح بیشتر بخوانید:

>>ربات جراحی «سینا» رونمایی شد

>>نخستین ربات جراح خودکار دنیا با عملکردی بهتر از انسان


منبع: engadget

استفاده و بازنشر این نوشتار تنها با ذکر لینک منبع و نام «مجله‌ی فناوری‌های توان افزا و پوشیدنی» مجاز است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *