اسکلت های بیرونی رباتیک: محدودیت ها و مزایای بالقوه (بخش نخست)

اسکلت‌های بیرونی رباتیک به عنوان یک ابزار توانبخشی ظهور کرده‌اند. ابزاری که به ایستادن و راه رفتن بیماران پس از آسیب نخاعی (SCI) کمک می‌کند. در اینجا دو زمینه اصلی مربوط به طراحی اسکلت‌های بیرونی و مزایای استفاده از آن پس از آسیب نخاعی را بررسی می‌کنیم. چشم‌انداز طراحی به نگرانی‌های ایمنی، زمان پوشیدن و سرعت اسکلت‌های بیرونی اشاره دارد. چشم انداز سلامتی عواملی چون فعالیت بدنی، زخم‌های فشاری و سلامت استخوان را بررسی می‌کند. در حال حاضر آزمایش‌های بالینی برای رفع برخی از این محدودیت‌ها و به حداکثر رساندن مزایای آن در محیط‌های توانبخشی در حال انجام است. برنامه‌های آینده نیاز به استفاده از اسکلت‌های بیرونی همراه با سایر فناوری‌های موجود و در حال ظهور مانند تحریک الکتریکی عملکردی و رابط مغز و رایانه برای رفع محدودیت‌های عمده دارد. اسکلت‌های بیرونی این توانایی را دارند که انقلابی در توانبخشی پس از آسیب نخاعی ایجاد کنند. با مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی همراه باشید.

معرفی

اسکلت‌های بیرونی به عنوان یک ابزار توانبخشی سودمند برای افراد معلول مبتلا به آسیب نخاعی (SCI) ظاهر شده است. متخصصان توانبخشی، پزشکان، پژوهشگران و بیماران از اسکلت بیرونی برای جابجایی استقبال می‌کنند. در مقایسه با مدل‌های حرکتی که پیش از این وجود داشته است، اسکلت‌های بیرونی ممکن است استقلال بسیاری در مراکز درمانی و اجتماعات از جمله مراکز خرید، پارک‌های محلی و سینماها و همچنین بهبود سطح فعالیت بدنی ایجاد کنند. این بیماران نیاز مبرمی به بهبود سطح فعالیت بدنی دارند. این ویژگی ممکن است استفاده مداوم از اسکلت‌های بیرونی همراه با صندلی‌های چرخدار را گسترش دهد.

اسکلت‌های بیرونی مختلفی در حال حاضر به صورت تجاری برای توانبخشی آسیب نخاعی با سطوح مختلف آسیب در دسترس هستند. با این حال، هنوز محدودیت دسترسی به اسکلت‌های بیرونی در محیط‌های بالینی وجود دارد، بخشی از آن به دلیل هزینه‌های بسیار آنها و سطح بالای آموزش مورد نیاز پیش از استفاده است. با وجود این محدودیت‌ها، پژوهش‌ها و شواهد استفاده از اسکلت بیرونی برای بهبود کیفیت زندگی و شرایط پزشکی مربوط به سلامتی پس از آسیب نخاعی پشتیبانی می‌کند.

مزایا و محدودیت‌ها از چشم انداز طراحی

ایمنی و کارایی اسکلت‌های بیرونی

از دیدگاه بالینی، گزارش‌های متعددی نشان داده است که آموزش با اسکلت بیرونی ایمن است. مزایای بالقوه استفاده از اسکلت‌های بیرونی در محیط‌های توانبخشی بر سلامتی برجسته است. پژوهش‌ها از تأثیر اسکلت‌های بیرونی بر سلامت قلب و عروق، مصرف انرژی، پارامترهای راه رفتن، سطح فعالیت بدنی و کیفیت زندگی خبر می‌دهند. اسکلت بیرونی رباتیک یک ابزار توانبخشی جذاب است نه تنها برای بازگرداندن حرکت، بلکه برای بهبود سطح فعالیت بدنی، حتی سال‌ها پس از آسیب. اسکلت‌های بیرونی رباتیک موجب کاهش زمان نشستن، افزایش زمان ایستادن و راه رفتن و همچنین تعاملات اجتماعی با خانواده و دوستان می‌شوند.

زمان نصب و پوشیدن اسکلت‌های بیرونی مختلف

بیشتر اسکلت‌های بیرونی پیش از پوشیدن، نیاز به اندازه‌گیری‌های ویژه دارند تا متناسب با کاربران شوند. در صورت اختلاف در طول پا، انحراف لگن، از بین رفتن شدید عضلات یا حتی پوست بسیار حساس، نیاز به تنظیمات ویژه‌ای دارد که ممکن است ۲ یا ۳ جلسه زمان ببرد. شرکت‌های مختلف روش‌های مختلفی برای پوشیدن و درآوردن دارند که ممکن است از ۱۰ تا ۳۰ دقیقه طول بکشد. شرکت‌ها باید زمان نصب کمتری را در نظر بگیرند و اجازه نصب روی صندلی‌های چرخدار را بدون نیاز به انتقال از یک مکان به مکان دیگر بدهند. این موجب کاهش زمان و دسترسی ایمن جامعه می‌شود. از طرف دیگر افراد برای راه رفتن ممکن است نیاز به یادگیری داشته باشند. برای نمونه برای انتقال وزن یا راه رفتن روی مسیرهای مختلف. این توانایی یادگیری حرکتی از یک بیمار به بیمار دیگر متفاوت است و برای درک این روش به ۳ تا ۵ روز آموزش مداوم نیاز دارند. با پیشرفت فناوری، محصولات مختلف در مدت زمان کوتاهی به سادگی در اختیار شرکت کنندگان قرار می‌گیرد و گزینه‌های مختلفی را برای افرادی با قابلیت یادگیری حرکتی متفاوت فراهم می‌کنند.

سرعت و جاه طلبی جامعه

اسکلت‌های بیرونی سرعت‌های متفاوتی را ارائه می‌دهند و بیشتر آنها با یک سرعت متوسط ​​ ۰٫۲ متر بر ثانیه حرکت می‌کنند، که ممکن است مانع استفاده عمومی آنها در جامعه شود. برخی دیگر ممکن است سرعتی بیش از ۰٫۷ متر در ثانیه داشته باشند به ویژه در افراد دچار آسیب ناقص نخاعی. در سرعت پایین تعادل حفظ شده و از افتادن مکرر جلوگیری می‌کند. همچنین ممکن است سرعت جابجایی بدنبال آموزش مداوم افزایش یابد. کسب اعتماد به نفس و اطمینان از تعادل از استراتژی‌های یادگیری حرکتی است که بر سرعت راه رفتن تأثیر می‌گذارد.

بیشتر شرکت‌ها محصول خود را در درجه اول روی سطوح کاشی کاری شده آزمایش کرده‌اند و راه رفتن روی زمین‌های ناهموار ممکن است چالش‌های اضافی را به افراد مبتلا به آسیب نخاعی تحمیل کند. در حال حاضر، چندین شرکت وجود دارند که تأییدیه سازمان غذا و دارو را برای استفاده شخصی دریافت کرده‌اند. در مقایسه با صندلی‌های چرخدار، این اسکلت‌های بیرونی هنوز مناسب جابجایی روی زمین‌های گل آلود، سنگریزه، بارانی و یا برفی نیستند. استفاده از مواد سبک‌تر برای اسکلت‌های بیرونی ممکن است افزایش سرعت جابجایی در جامعه را تسهیل کند. افزون بر این، توصیه می‌شود اسکلت‌های بیرونی ضد آب طراحی شوند تا در شرایط مختلف آب و هوایی یا مناطق نامساعد کاربرد داشته باشند.


بیشتر بخوانیم:

>> نگاهی بر مزایا و معایب اسکلت های بیرونی

>> مطالعه مزایای استفاده از اسکلت بیرونی بلافاصله پس از آسیب دیدگی


منبع: doi: 10.5312/wjo.v9.i9.112

«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوریهای توان افزا و پوشیدنی) مجاز است.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *