نگاهی بر مزایا و معایب اسکلت های بیرونی

اسکلت بیرونی یا اگزواسکلتون پوششی برای بدن است که از مجموعه‌ای از اجزای سخت و مقاوم تشکیل می‌شود. این پوشش با هدف حفاظت و پشتیبانی از کاربر، جایگزین عملکرد اندام بدن می‌شود یا عملکرد اندام را بهبود می‌دهد. این دستگاه‌های پوشیدنی، پتانسیل عظیمی در کاهش آسیب‌های ناشی از کارهای سنگین و تکراری دارند اما آیا مزایای این نوع از فناوری‌های پوشیدنی فراتر از معایب و خطرات آن است؟ در این مقاله به این پرسش پاسخ خواهیم داد. با مجله‌ی فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی همراه باشید.

اسکلت بیرونی شرکت Ekso Bionics

مزایای اسکلت بیرونی

قابلیت انجام حرکت‌های پیچیده

طراحی اسکلت بیرونی به طورمعمول با پیوندهای انعطاف‌پذیر همراه است. این پیوندهای منعطف که نقش مفاصل را دارند، با عضلات و ماهیچه‌های کاربر همکاری می‌کنند. بنابراین محدوده‌ی وسیعی از حرکت‌ها را برای کاربر امکان‌پذیر می‌کنند. هم‌اکنون برخی از انواع اگزواسکلتون‌ها با هدف کاهش آسیب فیزیکی و خستگی در محیط کار و بهبود عملکرد کارکنان در کارخانه‌های خودروسازی به کار گرفته شده‌اند. با پیشرفت این فناوری، روزی سربازان نیزمی‌توانند با کمک آن سریع‌تر بدوند و بدون خستگی تجهیزات سنگین را حمل کنند.

نقش اسکلت بیرونی در حوزه‌ی سلامت و پزشکی

ReWalk Robotics

توسعه‌دهندگان اسکت بیرونی در تلاش هستند که برای افراد فلج پایین‌تنه، لباس‌های رباتیک پوشیدنی طراحی کنند. این پوشش‌های رباتیک به کاربر کمک خواهد کرد دوباره روی پاهای خود بایستد و حتی راه برود. برای نمونه، توسعه‌ی لباس رباتیک EksoNR ساخت شرکت Ekso Bionics، با هدف بازیابی حرکتی بیماران سکته‌ی مغزی انجام شد. در آزمایش‌های ابتدایی، این دستگاه توانست حرکت جزیی پاهای بیمار سکته‌ی مغزی را بازیابی کند. با به کارگیری این اسکلت بیرونی، کاربر چگونه راه رفتن و نشستن را دوباره می‌آموزد.

حفاظت از کارگران در شرایط خطرناک

حادثه اتمی فوکوشیما در سال ۲۰۱۱، در پی زلزله‌ی ۹ ریشتری و سونامی، و در اثر از کار افتادن ماشین‌آلات نیروگاه هسته‌ای و نشت مواد رادیواکتیو به وقوع پیوست. از آن تاریخ تاکنون، دولت ژاپن فناوری‌های رباتیک بسیاری را از جمله اسکلت بیرونی HAL مورد آزمایش قرار داد. با به کارگیری اسکلت بیرونی، افزون بر تامین قدرت کافی برای کاربر، احتمال خطر قرار گرفتن در معرض تشعشع اتمی را تا ۵۰ درصد کاهش دادند. همچنین با افزایش دما، این اسکلت بیرونی به خنک شدن کاربر کمک بسیار زیادی می‌کند.

معایب اسکلت‌های بیرونی

سنگین بودن و حجیم بودن اسکلت بیرونی

بسیاری از اگزواسکلتون‌ها سنگین و حجیم هستند. اگرچه عملکرد این فناوری به بهبود شرایط کاری کارگران کمک می‌کند اما به دلیل وزن آن ممکن است ضرر داشته باشد.

سرعت

اسکلت‌های بیرونی طیف وسیعی از سرعت‌ها را ارائه می‌کنند. بیشتر آن‌ها با سرعت کمی بیشتر از ۰٫۲ متر بر ثانیه حرکت می‌کنند. این ویژگی منفی شاید اقبال عموم به این فناوری پوشیدنی را کاهش دهد.

فشار بر بدن

حدود ۷۰ تا ۷۵ درصد بیماران ضایعه نخاعی، در طول زندگی خود با زخم بستر و عوارض پوستی دست و پنجه نرم کرده ا‌ند. در نتیجه پوست آن‌ها به شدت حساس است. اسکلت‌های بیرونی رباتیک به طور معمول برای حفظ حالت ایستادن یا راه رفتن کاربر، از نگهدارهایی به صورت بند یا لباس استفاده می‌کنند. این نگهدارها بر بافت بدن کاربر فشار وارد می‌کند و ممکن است مشکلات پوستی و زخم‌ها را افزایش دهد.

قیمت اسکلت بیرونی

بزرگترین مشکل اسکلت‌های بیرونی، قیمت آن‌ها است. به طور متوسط حدود ۴۵ هزار دلار قیمت دارند و بسیاری از مردم قادر به پرداخت این هزینه نیستند.


بیشتر بخوانیم:

>>استفاده موثر از اسکلت بیرونی در محیط کار
>>ربات های پوشیدنی چگونه به افراد معلول کمک میکند تا دوباره راه بروند
>>دریافت کد بیمه برای اسکلت بیرونی شخصی ReWalk ، گامی مهم در صنعت اگزواسکلتون


منبع : wearable-technologies

«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوریهای توان افزا و پوشیدنی) مجاز است.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *