اسکلت بیرونی جدید برای مقابله با کمر درد

یک فشار کوچک در بالای زانوها و یک بار نه چندان سنگین بر روی شانه‌ها، این‌ها احساس پوشیدن اسکلت بیرونی جدید است. این وسیله برای پیشگیری از ابتلا به کمر درد و کمک به افراد بیمار برای بازگشت به کارشان طراحی شده است. اسکلت بیرونی فوق در یک طرح تحقیقاتی به نام Spexor در کشور اسلوونی در حال توسعه است. با مجله‌ی فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی همراه باشید.

گرفتن بار از ستون فقرات

نمونه‌ی نخست این طرح را دکتر Jan Babic، هماهنگ‌کننده‌ی طرح از موسسه‌ی Jozef Stefan معرفی کرده است. این یک ربات پوشیدنی، یک اسکلت بیرونی و یک اگزواسکلتون ستون فقراتی است. بر روی بدن انسان در قسمت‌های ران‌ها، لگن و پشت وصل می‌شود. یک مفصل در قسمت لگن به همراه یک واحد خود ترازکننده دارد که به همراه کاربر خم می‌شود و بار را از ستون فقرات می‌گیرد.

اسکلت بیرونی جدید برای مقابله با کمر درد

میله‌های فیبر کربنی در عقب، یک بالابر حمایت‌کننده ایجاد می‌کنند که تنش را از کمر کاربر می‌گیرند. در همان زمان فنرهای روی ران‌ها فشار کوچکی را بر روی پاها منتقل می‌کنند.

این پوشش ۶.۳ کیلوگرمی در حالتی که فرد پوشنده در حال حرکت به اطراف است، منفعل است و تنها در صورت لزوم فعال می‌شود. حسگرهای موجود در قسمت سینه با خم شدن کاربر به دستگاه هشدار می‌دهند.

چالش کمر درد

دکتر Babic می‌گوید: اساسا این وسیله می‌داند شما در حال انجام چه کاری هستید. می داند شما چه کاری را داشتید انجام می‌دادید و بر اساس احتمال، پیش‌بینی می‌کند که شما چه کاری را بعدا می‌خواهید انجام دهید.

پژوهشگران Spexor برای تشخیص عادات نادرست فرد در خم شدن، حسگرهایی روی دستگاه تعبیه کرده‌اند. این حسگرها برای مطالعه‌ی نحوه‌ی خم شدن پشت نیز مفید هستند.

چالش کمر درد

هرچند این سامانه برای آموزش ارگونومی صحیح حرکت به کاربر ساخته شده است، یک اسکلت بیرونی نقش مهمی در جلوگیری از مشکلات ایفا می‌کند.

پروفسور Nejc Abarabon شریک طرح Spexor و مدیر S2P Science to Practice گفت:‌ بدست آوردن ارگونومی درست حرکات روزمره راهی درست برای تحرک به همراه تقویت عضلات و عملکرد مناسب است. اما گاهی نمی‌توانیم از نیروهای مضر دوری کنیم و این جایی است که راه‌کارهای دیگری همچون پشتیبانی خارجی وارد می‌شوند.

آزمایش در یک کارخانه‌ی واقعی

Sarabon مسئول ارزیابی کاربر نهایی در این طرح است و ما را به فیلمبرداری از یک جلسه‌ی آزمایشی در شرکت مهندسی Hidria دعوت می‌کند. ۲۰۰۰ کارمند این شرکت قطعاتی را برای بخش خودرو تولید می کنند. آنها همیشه مجبور هستند این موارد را به صورت دستی جابجا کنند.

وقتی که این وسیله را می‌پوشند، اسکلت بیرونی نیرو را از پشت کارگر به پاهایشان منتقل می‌کند و نیروی آن‌ها را تقویت می‌کند. اما بنظرتان خودشان چه فکری می‌کنند؟

اسکلت بیرونی جدید برای مقابله با کمر درد

Romana Kajdiz یک اپراتور در Hidria به ما گفت: این وسیله بصورت الاستیک حرکت می‌کند و احساس واقعا خوبی دارد.

همکار او در خط تولید، Tadej Dragan‌ گفت: تا زمانی که احساس درد را در ناحیه‌ی پشت، پاهایم و بازوهایم کاهش دهد، من به هر شکلی که بتوانم خوشحال می‌شوم!

بررسی بیشتر اسکلت بیرونی در عمل در یک محیط کارخانه‌ی واقعی، این گمان دانشمندان را تایید می‌کند که این نمونه‌ی نخستین بیش از حد گسترده و حجیم است.

دکتر Jan Babic می‌گوید: ما در حال کار کردن روی طرحی هستیم که این موتورها در قسمت عقب باشند. در این صورت مانع حرکت پوشنده نخواهند شد.

بار اضافه یا راه‌کار؟

با یک طراحی ارگونومیک‌تر، پژوهشگران فکر می‌کنند که اسکلت بیرونی آنها می‌تواند تفاوتی جدی ایجاد کند. اگرچه معتقدند که بزرگترین چالش آنها راضی‌کردن کارگران بدون کمر درد برای پوشیدن آن خواهد بود.

دکتر Babic‌ گفت: اگر شما یک بیماری را درمان نمی‌کنید و تنها از آن پیشگیری می‌کنید، در این صورت پذیرفتن این فناوری سخت خواهد بود. به صورت معمول پیش از بوجود آمدن مشکلی، این وسیله احساس یک بار اضافی را دارد. هنگامی که مشکلی پیش آمد، می‌خواهید آن را درمان کنید ولی دیگر برای کمر درد بسیار دیر شده است.

قدم بعدی: شریک دیگر در این پروژه‌ی اتحادیه اروپا، قصد دارد این طرح اولیه را به کالایی مناسب از لحاظ تجاری تبدیل کند که همه بتوانند از آن استفاده کنند.


مطالعه بیشتر:

>> کاهش کمر درد با نخستین اسکلت بیرونی خودمونتاژ Laevo

>> آشنایی با اسکلت بیرونی نرم توان افزای پشتیبان کمر


منبع: euronews
«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوریهای توان افزا و پوشیدنی) مجاز است.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *