Jacuard، لباس لمسی گوگل و Levi

در سال‌های اخیر شرکت گوگل سرمایه‌گذاری قابل توجهی برای توسعه‌ی پوشیدنی‌ها داشته است. ATAP گروهی از این شرکت است که نسل جدیدی از پوشیدنی‌ها را توسعه داده است: یک پوشیدنی با امکان برهم‌کنش با گوشی تلفن همراه از طریق پارچه. برای آشنایی بیشتر با Jacquard با مجله‌ی فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی همراه باشید.

با گذشت پنج سال از توسعه‌ی این فناوری، و پس از نخستین شکست در گسترش این فناوری، اینک ژاکت Levi دوباره به بازار عرضه شده است. Saint Laurent در سال ۲۰۱۷ فناوری برهم‌کنش با با طرح و نقش یک پارچه را در یک کوله‌پشتی پیاده‌سازی کرد. هزینه‌ی زیاد خرید این کوله‌پشتی مانع از عمومیت یافتن آن شد.

توسعه ی فناوری کلاسیک Jacquard

پیشینه‌ی ذکر شده شرکت گوگل را برآن داشت فناوری‌های ارزان‌تری را توسعه دهد. همکاری گوگل و Levi منجر به معرفی دو نسخه‌ی متفاوت از ژاکت مذکور شده است. یک نسخه‌ی کلاسیک Trucker Jacket و یک نسخه‌ی جدید Sherpa Trucker Jacket .

داخل سرآستین هر ژاکت یک دانگل تعبیه شده است. اتصال این سامانه به پارچه‌ی رسانای داخل ژاکت امکان برهم‌کنش با ژاکت را فراهم می‌سازد. به عنوان نمونه لمس سرآستین و نگه داشتن انگشت برای مدت کوتاه امکان فرمان دادن به موبایل متصل شده به ژاکت را فراهم می‌سازد. امکان تعریف کردن حرکات جدید نیز برای این سامانه وجود دارد. به عنوان نمونه می‌توان کنترل صدا، اتصال به دستیار صوتی، کنترل دوربین و … را برای یک حرکت خاص دست طراحی کرد.

۱۹ عملکرد مختلف برای شخصی‌سازی این سامانه تعریف شده است. به صورت پیش‌فرض دستگاه هشداری را پس از دریافت پیام یا ایمیل، به صورت لرزش، به کاربر ارسال می‌کند.

دانگل Jacuard در سرآستین لباس

عمومیت یافتن فناوری های پوشیدنی

پس از نخستین عرضه‌ی این فناوری، شرکت گوگل با تمرکز بر درک ابعاد مختلف این فناوری به پژوهش ادامه داده است. به گفته‌ی مدیر طرح، Ivan Poupyrev، سعی شده Jacquard با برندهای مختلف سازگار شود. همچنین تبدیل این فناوری به یک ابزار ساده برای جای گرفتن در زندگی روزمره‌ی کاربران هدف دیگر این طرح بوده است. لازم به ذکر است که چالش پیش رو جای دادن یک پوشیدنی در کاربردهایی است که پیش از این با تلفن همراه قابل انجام بوده است.

ژاکت گوگل در حال حاضر در آلمان، فرانسه،‌ بریتانیا، آمریکا، استرالیا و ژاپن در دسترس است.


در زمینه‌ی فناوری‌های پوشیدنی:
یک سامانه پوشیدنی برای کمک به افراد دارای اختلال بینایی
خالکوبی الکترونیک و زیست حسگرهای شخصی : الکترونیک چاپی در محل، print-in-place
electronics
دستبندی برای پیش‌بینی حملات اتیسم یک دقیقه پیش از حمله


منبع: Forbes
«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی) مجاز است»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *