اسکلت بیرونی PROTON در Kickstarter

شرکت Polish Bionics که توسط Jędrzej Stranz تاسیس شده است، اسکلت بیرونی خود را در سایت Kickstarter به نمایش گذاشته است. مؤسس این شرکت به کمک گروهی از متخصصین میان رشته‌ای یک اسکلت بیرونی منفعل به صرفه برای زانو طراحی کرده‌اند. این شرکت با امید و انگیزه بالا ادعا می‌کند که این اسکلت بیرونی به صرفه‌ترین در نوع خود در دنیا است. برای کسب اطلاعات بیشتر از شما دعوت می‌کنیم با مجله فناوری‌های توان افزا و پوشیدنی همراه باشید.

اسکلت های بیرونی در Kickstarter

انگیزه Jędrzej Stranz از تاسیس این شرکت با مشاهده چالش‌های پدربزرگ و مادربزرگش در درگیری با آرتروز شکل گرفت. پس از پنج سال پژوهش این شرکت لهستانی با اعتماد به نفس بالا ادعا می‌کند که یک اسکلت بیرونی مقرون به صرفه، با نام PROTON، با کارایی بالا تهیه کرده است. برای کاهش هزینه و پیچیدگی در PROTON از فنرهای پلمیری( که سبک‌تر و کوچک‌تر از فنرهای از جنس استیل هستند) به جای محرک‌های فعال استفاده شده است. چهارچوب خارجی این اسکلت بیرونی منفعل زانو از آلومینیوم با درجه هوا-فضا ساخته شده است که با کمک یک کمربند مخصوص لگن پشتیبانی می‌شود. در صورتیکه هزینه مورد نیاز برای ادامه کار تامین شود، این اسکلت بیرونی با ۱.۱ کیلوگرم می‌تواند در جابه‌جای باری به اندازه ۷۰ کیلوگرم کارایی داشته باشد.

آزمایش و سنجش کارایی به همراه استاندارد سازی

پویشPolish Bionics در Kickstarter نمونه‌ای مهم از آزمایش و استاندارد سازی اسکلت بیرونی به صورت مستقل است. بدون آزمایش استانداردی که تائید شده توسط صنعت اسکلت بیرونی باشد، روشی برای تائید ادعای این گروه در مورد PROTON وجود ندارد. آیا واقعا ۷۰ کیلوگرم بار در حالت نیمه نشسته توسط زانو تحمل خواهد شد؟ زمان یادگیری کاربر برای تطبیق با این وسیله چقدر است؟ آیا کارگران می‌توانند با پوشیدن PROTON در مواقع خطر به راحتی محل خطر را ترک کنند؟ البته نمی‌توان ادعا کرد که بدون این آزمایش‌ها هیچ اسکلت بیرونی، حتی این مورد خاص، به فروش نخواهد رفت. اما نبود معیارهای استاندارد به معنای از دست رفتن فرصت‌ها یا کاهش اطمینان در مورد اسکلت‌های بیرونی است.

چند ویژگی تائید شده از سوی سازندگان PRPTON

این اسکلت بیرونی به سامانه‌ قفل در جا مجهز نیست. در واقع به ادعای این شرکت به علت پشتیبانی بسیار زیاد فنرها، کاربر تقریبا احساس بی‌وزنی دارد و نیازی به قفل زانو نیست. اما می‌توان فنر را غیرفعال کرد که نشستن، راه رفتن، دویدن، رانندگی یا دوچرخه سواری را ممکن می‌کند. برای اینکار کاربر باید ایستاده باشد.

به ادعای سازندگان PROTON، این اسکلت بیرونی محدودیت کارایی ندارد. به عبارتی طراحی آن امکان کار با این وسیله توسط باغبانان، کارگران در خانه، برای کارهای خانه، در صنعت ساخت و ساز یا کارخانه وجود دارد. همچنین برای سالمندان وسیله‌ای کارآمد است که حتی هنگام بازی و تفریح با نوه‌هایشان می‌توانند از آن استفاده کنند. ضمن اینکه سلامتی کارگران با این وسیله در خط تولید بیشتر می‌شود.

اسکلت های بیرونی در Kickstarter

PRPTON نهمین اسکلت بیرونی در Kickstarter است. در واقع بسترهای زیادی جلب سرمایه یا سفارش هست که امکان تبدیل یک طرح به نمونه آزمایشی را فراهم می‌کند. Kickstarter برای طرح‌های دیجیتال به خوبی کار می‌کند. در مورد محصولات دیگر این سایت کارایی خوبی ندارد. خصوصا محصولاتی که جزئی‌ترین تغییرات پس از مرحله آزمایش در شکل ظاهری و کارایی آن تاثیر زیادی دارد. اما حتی اگر این سایت در جذب سرمایه برای این اسکلت بیرونی موثر نباشد، قطعا برای شناختن فناوری اسکلت‌های بیرونی به مخاطبان در سراسر دنیا موثر است.


بررسی اهمیت و ضرورت آموزش هنگام استفاده از اسکلت بیرونی
توسعه یک واکر خودران برای کمک به بیماران در مراکز نگهداری و مراقبت
تلاش پژوهشگران دانشگاه میشیگان برای ساخت یک اسکلت بیرونی توان افزا


منبع: exoskeletonreport

«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوریهای توان افزا و پوشیدنی) مجاز است.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *