توسعه یک واکر خودران برای کمک به بیماران در مراکز نگهداری و مراقبت

رباتیک در چند دهه گذشته سامانه‌هایی را برای کاربردهای مختلف در دنیای واقعی، از جمله برای استفاده در مراقبت‌های بهداشتی، توسعه داده‌ است. از جمله کاربردهای احتمالی ربات‌ها در مراقبت‌های بهداشتی می‌توان به خدمات ارائه شده به بیماران بستری شده در خانه‌های سالمندان یا بیمارستان‌ها اشاره کرد. برای نمونه برای تجویز دارو، غذا خوردن یا کمک به بیماران برای راه رفتن. پژوهشگران دانشگاه هوکایدو در ژاپن به تازگی یک سامانه مستقل نوآورانه ایجاد کرده‌اند که می‌تواند به عنوان یک وسیله کمکی برای پیاده‌روی بیماران در مراکز نگهداری و مراقبت یا بیمارستان‌ها عمل کند. با مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی همراه باشید.

این واکر رباتیک، در مقاله‌ای که در مجله  Artificial Life and Robotics منتشر شده، توصیف شده است. این واکر نیازی به مداخله پرستاران و مراقبین ندارد، زیرا می‌تواند به طور مستقل بیماران را پیدا کرده و در صورت تمایل به پیاده‌روی یا حرکت به مکان دیگری به آنها نزدیک شود.

اهمیت خودران بودن واکر

یوتو موری (Yuto Mori)، یکی از پژوهشگران این مطالعه، می‌گوید: «پزشکان معمولاً واکرها را به عنوان ابزاری برای انجام تمرینات متوسط ​​در مراکز پرستاری توصیه می‌کنند. با این حال، برای استفاده از واکر، مراقبین ابتدا باید آن را به نزد بیمار آورند، که باری برای مراقبت کنندگان است و می‌تواند حس استقلال بیماران را کاهش دهد. هدف اصلی پژوهش‌های ما حل این مشکل با ایجاد کمک رباتیک به راه رفتن بود. سامانه‌ای که می‌تواند توسط بیماران در مراکز نگهداری یا سایر مراکز مراقبت‌های بهداشتی بدون دخالت مراقبین مورد استفاده قرار گیرد».

سامانه خودکار توسعه یافته توسط موری و همکارانش مشابه واکرهای معمولی می‌تواند وزن کاربر را تحمل کرده و در قدم زدن به بیمار کمک کند. این سامانه، افزون بر حمایت از بیماران حین پیاده‌روی، می‌تواند به طور خودکار به سمت کاربران حرکت کند.

موری توضیح داد: «سامانه‌ای که توسعه دادیم دارای دو عملکرد اصلی است: یک عملکرد پشتیبانی از راه رفتن برای کاربران و یک عملکرد حرکت خودکار برای کمک به مراقبین. پشتیبانی از راه رفتن به این معنی است که موتورهای جریان مستقیم بدون جاروبک (BLDC) تضمین می‌کند چرخ‌های واکر در جهت حرکت چرخانده می‌شوند تا بار راه رفتن کاربر کاهش یابد. از سوی دیگر، عملکرد خودران به طور خودکار سامانه را به محل کاربر منتقل می‌کند».

پژوهشگران واکر خودران خود را در مجموعه‌ای از آزمایش‌ها مورد ارزیابی قرار دادند و هم توانایی آن را در حمایت از افراد هنگام راه رفتن و هم کارآیی آن در دسترسی خودکار به کاربران را مورد آزمایش قرار دادند. یافته‌های آنها بسیار امیدوار کننده بود، زیرا آنها دریافتند که می‌تواند به هر دو ویژگی برسد، حتی اگر با اجزای کم‌هزینه ساخته شده باشد.

توسعه یک واکر خودران برای کمک به بیماران در مراکز نگهداری و مراقبت

گام‌های بعدی

در آینده، این سامانه می‌تواند در مراکز نگهداری در سراسر جهان برای کمک به بیماران و ساده سازی کار پرستاران یا مراقبین اجرا شود. برخلاف سایر سامانه‌های رباتیک برای کاربردهای مراقبت‌های بهداشتی، این واکر خودران بسیار مقرون به صرفه است؛ بنابراین در مقیاس بزرگ پیاده‌سازی آن آسان است.

موری می‌گوید: «در مطالعات آینده ما قصد داریم الگوریتمی ‌را توسعه دهیم که بتواند وضعیت کاربر را به طور مناسب حس کند و میزان مناسب کمک مورد نیاز هر کاربر برای افزایش عملکرد پشتیبانی پیاده‌روی را تعیین کند. افزون بر این، ما قصد داریم یک عملکرد توقف اضطراری و یک الگوریتم مناسب برای جلوگیری از برخورد به موانع را برای اطمینان از ایمنی سامانه توسعه دهیم».


بیشتر بخوانیم:

>> ترکیب اسکلت بیرونی و واکر برای کمک به بیماران دارای مشکلات حرکتی

>> تاثیر مثبت جسمی و اجتماعی توانبخشی کودکان فلج مغزی با واکر رباتیک SoloWalk


منبع:  techxplore.com

«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوریهای توان افزا و پوشیدنی) مجاز است»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *