اسکلت بیرونی Walk Mate در پیاده روی مذهبی کاهنین بودایی

یکی از مشکلات اسکلت بیرونی بدست آوردن مقبولیت عام است. ژاپن در معرفی این فناوری به عموم موفقیت‌هایی کسب کرده است. پیاده روی همگانی با اسکلت بیرونی، استفاده از این ابزار برای کارمندان سالمند و در کارخانه‌های ماشین سازی تنها چند نمونه است. اینک شاهد استفاده از اسکلت بیرونی توسط زائرین بودایی در سفرهای زیارتی آنان هستیم که با پای پیاده انجام می‌شود. اسکلت بیرونی Walk Mate در نیمه ماه دسامبر سال ۲۰۲۱ در یک راهپیمایی مذهبی به کار گرفته شده است. در ادامه این مقاله از مجله فناوری‌های پوشیدنی و توان افزا به تفصیل در مورد این راهپیمایی صحبت خواهد شد.

اسکلت بیرونی Walk Mate در پیاده روی مذهبی کاهنین بودایی

به کارگرفتن فناوری اسکلت بیرونی برای آسودگی در حین سفر مذهبی کاهنین بودایی، از اخبار مهم این صنعت است. دو زائر بودایی در نیمه ماه دسامبر، در حالیکه صدای ضعیفی مشابه صدای دستگاه‌های مکانیکی از وسایلشان به گوش می‌رسید، شیب یک تپه را درنوردیدند. منظره‌ راهپیمایی آنان در حالیکه از یک اسکلت بیرونی کمک می‌گرفتند، گروه فیلم‌برداری را به تحسین و تعجب واداشته بود. یکی ازفیلم‌برداران بیان کرد که این صحنه اعجاب‌انگیز مانند یکی از صحنه های فیلم RoboCop بود.

این مسافران و وسایل همراهشان با یک وسیله هدایت کننده در پشت آنان، موتورهایی روی شانه وی و دور کمر ایشان مجهز شده بودند. آنان یک کلاه مخروطی حصیری داشتند. این پوشش سنتی تا حدی با فناوری اسکلت بیرونی در تضاد بود.

اسکلت بیرونی Walk Mate در پیاده روی مذهبی کاهنین بودایی

به کارگیری اسکلت بیرونی در پیاده روی های طولانی کاهنان بودایی

این دستگاه اسکلت بیرونی بخشی از آزمایشی است که با هدف سنجش میزان موفقیت دستگاه‌های پوشیدنی در سفرهای طولانی زیارتی و برای گذر از مناطق صعب‌العبور طراحی شده است. این یک سفر زیارتی موسوم به hento در ناحیه Shikoku است. این سفر مذهبی با دنباله‌روی از Kukai، یک کاهن بودایی در سال‌های ۷۷۴-۸۳۵ که با نام‌های Daishi یا Kobo Daihsi نیز شناخته می‌شود، انجام می‌شود.

پس از اتمام آزمایش، بانویی در دهه پنج زندگی خود که پانصد متر شیب بین دو معبد را همراه همسرش پیموده بود، این فناوری‌ را مسحور کننده دانست. وی بیان داشت که در حالی این وسیله را برای سفر پوشید، که از ناراحتی زانوان خود نگران بود. در نهایت وی توانست این مسیر را مانند افراد سالم طی کند.

همسر وی، که در دهه ششم زندگی خود می‌باشد، نیز فناوری اسکلت بیرونی را تحسین کرد و آن را غافلگیرکننده دانست. او گفت که بدون اینکه هیچ صدای خس خسی از تنفسش بشنود، توانست این پیاده‌روی را به پایان رساند.

این پوشیدنی رباتیک، با نام Walk Mate، توسط موسسه فناوری توکیو(Tokyo Institute of Technology) طراحی شد است. به گفته استاد بیوفیزیک موسسه فناوری توکیو، Yoshihito Miyake، و طراح این اسکلت بیرونی مکانیکی،Walk Mate با افزودن توان اعضای بدن به فرد کمک می‌کند. این وسیله با اندام‌های بدن همراه می‌شود.

به گفته Miyake زمانیکه افراد با دیگران راه می‌روند، به صورت ناخودآگاه تمایل دارند با سرعتی مشابه همراه خود حرکت کنند. این ایده در این پوشیدنی رباتیک نیز به کار گرفته شده است.

اسکلت بیرونی Walk Mate در پیاده روی مذهبی کاهنین بودایی

پیشینه اسکلت بیرونی Walk Mate

Walk Mate از سال ۲۰۱۸ در مراکز درمای و سایر مراکز توانبخشی به کار گرفته شده است. این وسیله برای نخستین بار برای استفاده در فضای باز در تپه‌های Kukai واقع در Zentsuji آزمایش شد. این آزمایش یک مسیر شیبدار داشت که دو معبد Mandaraji و Shusshakaji را به یکدیگیر وصل می‌کرد. این دو معبد مقصد شماره ۷۲ و ۷۳ در سفر زیارتی کاهنان هستند.

مقبولیت اسکلت بیرونی Walk Mate

Miyake در پاسخ به انگیزه انتخاب این مسیر، به مفهومی در سفر زیارتی مورد نظر اشاره کرد که بیان می‌کند فارغ از اینکه زائرین کدام معبد را زیارت می‌کردند، Kukai همیشه زائزین را در سفرشان همراهی می‌کرد. وی علاقمند بود که حسی مشابه را به زائرین این سفر زیارتی هدیه دهد. برخی از پیروان سرسخت بودایی در مورد عکس‌العمل معبد در برابر استفاده از دستگاه رباتیک نگران هستند. اما این وسیله هم اکنون نیز توسط معبد Zentsuji به رسمیت شناخته شده است.

یکی از کاهنین معبد با نام Chijun Suga گفته است که Daishi از عصای چوبی برای راه رفتن در این مسیر بهره می‌برد. این اسکلت بیرونی نیز می‌تواند نوعی پیشفته‌تر از همین عصا باشد.

پس از اتمام آزمایش نیز این کاهن روی بدنه اسکلت بیرونی عبارتی را نوشت که پیش از آن رسم بود روی تکه‌ای از لباس زائرین نوشته شود.

شرکت All Nippon Airways از طراحی و آزمایش‌های عمومی این وسیله و امثال آن حمایت می‌کند. این شرکت در‌ آینده سفرهای بیشتری برا آزمایش رباتیک‌های پوشیدنی با مشارکت کاربرانی برگزار می‌کند که به دلیل ضعف پا در پیاده روی مشکل دارند.


اسکلت بیرونی Atalante شخصی میشود
کمک مالی برای ساخت اسکلت بیرونی و کمک به کودکان فلج مغزی


منبع: the asahi shimbon

«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوریهای توان افزا و پوشیدنی) مجاز است.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *