بازوی رباتیک کمکی معلولان برای غذا خوردن

براساس یک نظرسنجی در آمریکا، حدود ۱۲٫۳ میلیون نفر در آمریکا برای انجام فعالیت‌های روزانه‌ی خود از جمله غذا خوردن به کمک نیاز دارند. ربات‌ها بهترین گزینه برای کمک به افراد ناتوان حرکتی و معلولان هستند. ربات‌ها می‌توانند در غذا خوردن و دیگر کارهای روزمره به معلولان یاری برسانند و وابستگی آن‌ها به افراد خانواده و آشنایان را کاهش دهند. گروهی از پژوهشگران آزمایشگاه رباتیک شخصی (Personal Robotics Lab) دانشگاه واشنگتن به سرپرستی پروفسور سیذارتا سرینیواسا (Siddhartha Srinivasa) در حال توسعه‌ی یک سامانه‌ی رباتیک کمکی معلولان برای غذا خوردن هستند. سامانه‌ی رباتیک کمکی می‌تواند به صورت خودکار غذا را از بشقاب بردارد و به کاربر بدهد. برای آشنایی با ربات کمکی غذاخوردن با مجله‌ی فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی همراه باشید.

سامانه رباتیک کمکی معلولان برای غذا خوردن

ربات کمکی معلولان برای غذا خوردن

مقاله‌ی اخیر این گروه پژوهشی در تارنمای آرکایو منتشر شده است. گروه پژوهشی آزمایشگاه رباتیک دانشگاه واشنگتن به توسعه‌ی ربات‌هایی که می‌توانند به راحتی زندگی مردم کمک کنند می‌پردازد. سامانه‌ی رباتیک کمکی برای غذا دادن به افرادی که توانایی غذاخوردن به صورت مستقل را ندارند طراحی شده است. سامانه‌ی رباتیک باید بتواند انواع غذاها را شناسایی کند و از بشقاب بردارد،؛ حتی غذاهایی که پیش از این با آن‌ها سر و کار نداشته است. شناسایی و برداشتن انواع غذاها با ویژگی‌های فیزیکی متفاوت یکی از چالش‌های بزرگ طراحی فناوری کمکی غذا خوردن است. هر کدام از انواع غذاها به استراتژی مخصوص خود برای شناسایی و برداشتن نیاز دارد. گروه پژوهشی دانشگاه واشنگتن با بررسی روش‌های مختلف، به تاثیر پارامترهایی همچون محیط اطراف غذا و زاویه قرارگیری چنگال در موفقیت ربات کمکی رسیدند.
سامانه رباتیک کمکی معلولان برای غذا خوردن
پژوهشگران برای طراحی ربات کمکی غذا خوردن از دو ساختار شبکه عصبی مصنوعی استفاده کردند. شبکه‌ی عصبی مصنوعی نخست با نام RetinaNet به تجزیه و تحلیل تمام بشقاب شامل انواع غذا می‌پردازد. سپس انواع غذا را با توجه به ویژگی‌های فیزیکی آن‌ها شناسایی می‌کند. دومین شبکه‌ی عصبی مصنوعی با نام SPANet احتمال موفقیت برداشتن انواع غذا را محاسبه می‌کند. ساختار شبکه‌ی عصبی در بازوی رباتیک JACO پیاده‌سازی شد و عملکرد آن در سناریوهای مختلف و غذاهای متفاوت مورد بررسی قرار گرفت.


بیشتر بخوانیم:

فناوری‌ های کمکی توانمند سازی معلولان در محیط های شهری

مروری بر آخرین فناوریهای کمکی + اینفوگرافی

نگاهی به بزرگترین کنفرانس توانبخشی دنیا RehabWeek 2019


منبع: techxplore

«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی) مجاز است»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *