فناوری‌ های کمکی توانمند سازی معلولان در محیط های شهری

فضاهای شهری برای عبور معلولان و افراد ناتوان حرکتی مشکلات بسیاری دارند. شهرها دارای موانع عبوری بسیار و مسیرهای پرپیچ و خم هستند. بر اساس یک نظرسنجی در بریتانیا در سال ۲۰۱۷، افراد با مشکلات حرکتی ۳۹ درصد کمتر از افراد بدون معلولیت در شهر تردد ‌می‌کنند. برای حل این مشکلات، محیط های شهری و مبلمان شهری باید هوشمندانه‌تر و با توجه به در نظر گرفتن همه افراد جامعه توسعه یابند. امروزه فناوری‌های کمکی نقش مهمی در صنعت حمل‌ونقل ایفا می‌کنند. طبق پژوهش‌های انجام شده، انتظار می‌رود ارزش بازار فناوری‌های کمکی از ۱۴ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۵ به ۳۰٫۸ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۴ برسد. در این مقاله با سه نوع فناوری پیشرفته آشنا می‌شویم که وضعیت شهرها را برای تردد افراد معلول و ناتوان حرکتی مناسب‌تر می‌کنند. با مجله‌ی فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی همراه باشید.

فناوری‌ های توانمند سازی معلولان در محیط های شهری

صندلی چرخدار پله نورد

صندلی چرخدار Scewo با چرخ‌های لاستیکی توانایی حرکت بر پله را دارد. خوزه دی فلیس (Jose Di Felice) اهل سوییس است. او در اثر تصادف موتورسیکلت دچار فلج پایین‌تنه شده است. او در حالی که با زندگی بر ویلچر عادت می‌کرد، پله‌ها را بزرگترین مانع خود برای تردد در سطح شهر با ویلچر می‌دانست. خوزه با جست‌وجوی اینترنتی با ویلچر پله‌نورد Scewo آشنا شد. استارتاپ Scewo صندلی چرخدار با قابلیت کنترل با گوشی هوشمند طراحی کرده است. با کمک ویلچر Scewo امکان عبور از انواع مسیرهای شهری وجود دارد. همچنین می‌تواند از پله‌ها بالا و پایین برود. پیش‌بینی می‌شود ویلچر Scewo تا پایان ۲۰۱۹ روانه‌ی بازار شود. با توسعه‌ی ویلچرهای پله‌نورد یکی از بزرگترین موانع شهری برای معلولان حرکتی برطرف می‌شود.

فناوری‌ های توانمند سازی معلولان در محیط های شهری

لباس رباتیک برای کمک به راه رفتن افراد دچار ضعف عضلانی

مایکل هاگمن دچار بیماری دژنراسیون ماهیچه‌ای است. او توانست با لباس رباتیک MyoSwiss در ماراتون دو زوریخ (Zurich marathon) هفت کیلومتر راه برود. شرکت MyoSwiss یکی از زیر مجموعه‌های استقلال یاقته‌ی Sensory-Motor Systems Lab است که لباس Myosuit را ساخته است. Myosuit با پشتیبانی از پا به کاربرانی که ضعف عضلانی دارند در راه رفتن کمک می‌کند. لباس رباتیک این شرکت کمتر از پنج کیلوگرم وزن دارد. تعدادی حسگر در زانو و لگن قرار می‌گیرد تا حرکت‌های کاربر را شناسایی کند. این لباس رباتیک برای افرادی که دچار ضعف عضلانی هستند و برای راه رفتن و ایستادن به نیروی کمکی بیشتری نیاز دارند طراحی شده است.
فناوری‌ های توانمند سازی معلولان در محیط های شهری

عصای هوشمند نابینایان

یکی از فناوری‌های کمکی نابینایان برای حضور آسان‌تر در محیط‌های شهری، عصای هوشمند است. مهندسان آکادمی Young Guru در ترکیه، عصای هوشمند WeWalk را توسعه داده‌اند. این عصا دارای حسگر اولتراسونیک است و موانع روبروی فرد نابینا را شناسایی می‌کند و با ارتعاش به کاربر هشدار می‌دهد. عصای WeWalk به یک برنامه‌ی کاربردی گوشی هوشمند متصل می‌شود. با برنامه‌ی کاربردی WeWalk و نقشه‌ی گوگل و دستیار صوتی گوگل، مسیریابی در خیابان‌های شهر برای نابینایان امکان‌پذیر می‌شود.

بر اساس آمار سازمان بهداشت جهانی (WHO)، تعداد ۳۹ میلیون نفر در سراسر جهان نابینا هستند و حدود ۲۲۰ میلیون از مردم اختلال بینایی و کم‌بینایی دارند. امروزه درباره‌ی فناوری‌های پیشرفته همچون خودروهای خودران صحبت می‌کنیم اما جامعه نابینایان هنوز از یک عصای نابینایی ساده برای تردد در شهرها استفاده می‌کنند. تلفیق عصای نابینایان و اینترنت و گوشی هوشمند، تردد در شهرها را برای نابینایان آسان‌تر خواهد کرد.

آیا فناوری‌های توانمندسازی معلولان در دسترس هستند؟

اگرچه فناوری‌های کمکی معلولان زندگی آن‌ها را متحول می‌کند اما این فناوری‌ها هنوز در دسترس همه قرار نگرفته است. بسیاری از فناوری‌های کمکی قیمت بالایی دارند. با توجه به هزینه‌ی بالای فناوری‌ها، تمرکز شرکت‌های توسعه‌دهنده باید بر طراحی جامع باشد. از سوی دیگر، مناسب‌سازی محیط‌های شهری برای افزایش تردد معلولان اهمیت بسیاری دارد.


بیشتر بخوانیم:

نسل جدید ویلچر های هوشمند با بازوی رباتیک

امکان جدید نقشه گوگل برای ثبت آسان مکان‌های مناسب سازی شده صندلی چرخدار

شش فناوری شگفت انگیز نابینایان و افراد با مشکلات بینایی


منبع: cnn

«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی) مجاز است»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *