مروری بر برترین فناوری های پزشکی سال ۲۰۱۹

با نگاهی به تحولات جالب توجه فناوری پزشکی در سال گذشته میلادی بسیار تحت تأثیر قرار گرفته و در مورد آینده بسیار هیجان زده هستیم. در ادامه مروری داریم بر جدیدترین، هوشمندانه‌ترین و مهمترین فناوری‌های پزشکی که سال گذشته با آنها روبرو شدیم. با مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی همراه باشید.

درمان بیش مصرفی مواد افیونی

اعتیاد به مواد افیونی و مصرف بیش از حد آن اخیراً بسیار نگران کننده شده است. چند راهکار برای مقابله با آن در سال ۲۰۱۹ معرفی شده است. Naloxone (aka Narcan) یک پادزهر است که از اتصال مواد افیونی به گیرنده‌های مغز جلوگیری می‌کند. اما هنگامی که فرد بیش از حد مصرف کند ممکن است در اطراف او کسی برای تزریق دارو وجود نداشته باشد.

 درمان بیش مصرفی مواد افیونی

پژوهشگران دانشگاه پوردو یک سامانه پیشگیری از مصرف بیش از حد تهیه کردند که شامل یک دستگاه ایمپلنت رها کننده naloxone است. این سامانه می‌تواند به صورت خودکار و بدون مداخله کسی، بیش مصرفی (اوردوز) را متوقف کند. این سامانه شامل یک مؤلفه پوشیدنی است که می‌تواند از طریق الکتروکاردیوگرافی، تنفس کاربر را تشخیص داده و میزان تنفس را محاسبه کند. یک کارتریج کاشتنی برای آزادسازی دارو (تصویر بالا) در زیر پوست قرار داده شده است که در صورت افت سرعت تنفس naloxone را آزاد می‌کند.

دستگاهی مشابه، اما بدون رها سازی دارو برای بیماران پس از جراحی و سایر افراد در درمان افیونی ایجاد شده است. Oxalert EPO از شرکتی به نام Med-botics سطح SpO2 (اشباع اکسیژن) بیمار را کنترل می‌کند و در صورت پایین آمدن آن از ۹۰٪ ، سعی می‌کند با استفاده از اعلان‌های شنیداری از طریق هدفون، شوک الکتریکی ملایم یا ترکیبی از این دو، بیمار را از ایست تنفسی خارج کند.

 درمان بیش مصرفی مواد افیونی

اکنون حتی برنامه‌ای وجود دارد که از سونار برای کنترل میزان تنفس کاربر استفاده می‌کند. این سامانه می‌تواند از فاصله سه فوتی ارزیابی کند آیا کسی اوردوز کرده یا خیر. این برنامه امواج صوتی را از قفسه سینه یک کاربر عبور می‌دهد و با تجزیه و تحلیل امواج بازگشتی میزان تنفس را ارزیابی می‌کند. تاکنون، این فناوری که در دانشگاه واشنگتن ایجاد شده است، با دقت ۹۰٪ مصرف بیش از حد را در یک مطالعه پیش‌بینی کرده است. از این فناوری می‌توان برای تشخیص افرادی که در معرض مصرف بیش از حد مواد افیونی هستند استفاده و آنها را به طور خودکار به خدمات اورژانس متصل کرد.

سیگنال‌های الکترومغناطیسی پارکینسون را کند می‌کند، روده‌های تحریک پذیر را درمان می‌کند، فشار خون را بهبود می‌بخشد …

به نظر می رسد ایجاد پلاک‌های آﻣﯿﻠﻮﺋﯿﺪ ﺑﺘﺎ در مغز عامل بیماری آلزایمر است. سامانه MemorEM از NeuroEM Therapeutics، درمان الکترومغناطیسی ترانس کرانیال یا TEMT را به توده آﻣﯿﻠﻮﺋﯿﺪ ﺑﺘﺎ در مغز بیماران مبتلا به آلزایمر ارائه می‌دهد.

درمان آزایمر با سیگنال های مغناطیسی

در مطالعات حیوانی، نشان داده شد که TEMT در حقیقت از ایجاد توده‌های آﻣﯿﻠﻮﺋﯿﺪ ﺑﺘﺎ جلوگیری می‌کند و حتی موجب اختلال در توده‌های موجود می‌شود. در یک پژوهش بر روی هشت بیمار که این روش درمانی را طی کرده‌اند، همه به جز یک مورد، توقف یا روند معکوس در کاهش شناختی نشان دادند. اگر ثابت شود که این روش درمانی مؤثر است، می‌تواند به یک روش معمول برای برخورد با آلزایمر از نخستین مراحل تبدیل شود.

.

درمان سندروم روده تحریک پذیر

دستگاه جدیدی به نام IB-stimus از Innovative Health Solutions، تأییدیه سازمان غذا و داروی آمریکا را برای درمان سندرم روده تحریک‌پذیر (IBS) با استفاده از سیگنال‌های الکتریکی که به مغز ارسال می‌شوند، دریافت کرد.

این دستگاه بسیار شبیه سمعک است، اما به جای پردازش صدا، از سه الکترود برای انتقال نیروی الکتریکی به شاخه‌های عصبی محیطی جمجمه استفاده می‌کند. این دسته‌های عصبی یک مسیر کارآمد را به مناطقی از مغز ارائه می‌دهند که مربوط به درک درد است. سیگنال‌های مصنوعی ارسال شده توسط دستگاه، سیگنال‌های ارسال شده توسط روده را مختل می‌کنند. در نتیجه هیچ حس دردی وجود ندارد.

این روش در یک کارآزمایی بالینی تصادفی و کنترل شده که IB-Stim را در مقایسه با یک داروی تسکین دهنده ارزیابی می‌کرد، تأیید شده است. بیماران در این مطالعه که ۷۰٪ از آنها به طور متوسط ​​به چهار دارو پاسخ مثبت ندادند، به IB-Stim پاسخ مثبت دادند.

درمان فشار خون

درمان فشار خون بالا

شرکت Orchestra BioMed، پنسیلوانیا، موفق به کسب تأییدیه CE اروپا برای ایمپلنت تولید کننده پالس Moderato شد که درمان منحصر بفرد BackBeat را برای تعدیل سیگنال‌های عصبی قلب و درمان فشار خون بالا ارائه می‌دهد.

فشار خون بالا به طور معمول با استفاده از داروها درمان می‌شود، اما BackBeat حتی به ایمپلنت‌های قلبی موجود نیز اجازه می‌دهد تا با تعدیل سیگنال‌های بیوالکترونیکی مرتبط با کنترل فشار خون، درمان را با روشی جدید ارائه دهند.

در اروپا، آزمایش بالینی MODERATO I نشان داد که روش BackBeat می‌تواند فشار خون سیستولیک را به طور متوسط ​​۲۳ میلی‌متر جیوه پس از پیگیری دو ساله کاهش دهد. این بسیار چشمگیر است.

تحریک عصب سه قلو

سازمان غذا و داروی آمریکا سامانه تحریک عصب سه قلو (eTNS) از NeuroSigma برای درمان  اختلال نقص توجه و بیش فعالی (ADHD) در کودکان بین ۷ تا ۱۲ سال را تأیید کرد. این سامانه پیش از این برای درمان اختلال استرس پس از سانحه (PTS)، صرع و افسردگی استفاده شده است.

تحریک عصب سه قلو

این دستگاه جریان الکتریکی با انرژی پایینی را از طریق یک پچ الکترونیکی متصل به پیشانی، ایجاد می‌کند که یک احساس سوزن سوزن دارد و هیچ درد و ناراحتی ایجاد نمی‌کند. درمان تنها با تجویز پزشک متخصص انجام می‌شود. اگرچه هنوز مشخص نیست که تحریک عصب سه قلو چگونه کار می‌کند. نشان داده شده است که این تحریک موجب افزایش فعالیت مغز در مناطقی می‌شود که مسئول توجه ذهنی، رفتاری و واکنش عاطفی است.

تحریک ترانس کرانیال مغز

دستگاه‌های کاشتنی وجود دارد که در بسیاری از بیماران در درمان افسردگی بسیار مؤثر است. این دستگاه‌ها معمولاً شبیه ضربان سازها هستند و معمولاً به سمت اعصاب واگ کشیده می‌شوند. مطمئناً استفاده از ایمپلنت‌ها عواقبی دارد، از جمله خطر جراحی، طول عمر محدود باتری و احتمال اینکه درمان جواب ندهد.

تحریک بیرونی مغز

پژوهشگران دانشگاه کارولینای شمالی در حال آزمایش رویکرد جدیدی به نام تحریک ترانس کرانیال مغز با جریان متناوب (TACS) به عنوان گزینه‌ای متفاوت و غیر تهاجمی هستند. این فناوری به یک هدست الکترودی متکی است که شبیه یک کلاه EEG است، اما به جای گوش دادن به سیگنال‌های ضعیف مغز، پالس‌های جریان متناوب ضعیفی را به روشی بسیار هدفمند به سمت یک مکان خاص در مغز ارائه می‌دهد.

در یک مطالعه بر روی ۳۲ نفر، علائم افسردگی ۷۰ درصد افراد تحت درمان بهبود یافت. این هنوز یک مطالعه بالینی اولیه و بسیار محدود است که به پژوهشگران کمک می‌کند تا پروتکل تحریک خود را بهینه کرده و بیماری را بهتر هدف قرار دهند.


بیشتر بخوانیم:

>> نمایشگاه CES 2020 و محصولات برتر پزشکی و سلامت

>> برترین های سلامت دیجیتال در CES 2020


منبع: medgadget.com

«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی) مجاز است»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *