استفاده از پروتزهای عصبی هوشمند برای درمان اختلالات حرکتی

تحریک عصبی می تواند فلج و نقص حسی ناشی از سکته مغزی و آسیب‌های نخاعی را کاهش دهد. رابط‌های عصبی جدید می‌توانند مداخلات پالایش شده و چند وجهی تحریک عصبی را فعال کنند. برای دستیابی به این هدف، توسعه چارچوب‌های الگوریتمی با قابلیت مدیریت بهینه‌سازی پارامترها ضروری است. پژوهشگران الگوریتم یادگیری خودکاری را توسعه دادند که الگوهای پیچیده عصبی را در داخل بدن بهینه می‌کند. این الگوریتم پروتزهای عصبی «هوشمند» را قادر می‌سازد تا به سرعت نقص‌های حرکتی را کاهش ‌دهد. با مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی همراه باشید.

دانشمندان مدت‌هاست تحریک عصبی را برای درمان فلجی و نقص حسی ناشی از سکته مغزی و آسیب‌های نخاعی مطالعه کرده‌اند. که در کانادا حدود 380000 نفر را تحت تأثیر قرار می‌دهند.

مطالعه جدیدی که در مجله Cell Reports Medicine منتشر شده است، امکان بهینه‌سازی مستقل پارامترهای تحریک پروتزهای کاشته شده در مغز حیوانات را بدون دخالت انسان نشان می‌دهد.

این کار در دانشگاه مونترال توسط استادان علوم اعصاب Marco Bonizzato، Numa Dancause و Marina Martinez و با همکاری استاد ریاضیات Guillaume Lajoie انجام شد.

یک مرحله بسیار امیدوارکننده

Lajoie می‌گوید: «پروتزهای عصبی – دستگاه‌هایی که برای بازگرداندن اتصالات میان نورون‌ها به دنبال از دست دادن عملکرد حرکتی طراحی شده‌اند – وارد مرحله بسیار امیدوارکننده‌ای از توسعه خود می‌شوند. ما در حال نشان دادن مزایایی هستیم که با بهینه‌سازی مستقل پارامترهای آنها به دست می‌آید».

Bonizzato افزود: اگر عملکرد این پروتزها افزایش یافته، به لطف الگوریتم های یادگیری خودکار ارائه شده توسط پژوهشگران است. الگوریتم‌های بهینه‌سازی به ما این امکان را می‌دهند که پروتکل‌های تحریک عصبی بسیار دقیقی طراحی کنیم. و درمان‌ها را با توجه به شرایط هر بیمار شخصی‌سازی کنیم.

Dancause معتقد است اگرچه راه‌های مختلفی برای تحریک مغز وجود دارد، سهم هوش مصنوعی برای استفاده حداکثری از داده‌های جمع‌آوری‌شده و پیش‌بینی شرایطی که هنوز وجود ندارد، ضروری است.

با این پیشرفت‌های فناوری، دانشمندان به یافتن راه‌کار‌های پروتز عصبی جدید برای بهبود درمان آسیب‌هایی مانند آسیب‌های نخاعی و سکته مغزی یا تحریک عمیق مغز از طریق نورومدولاسیون برای درمان بیماری‌هایی مانند بیماری پارکینسون نزدیک‌تر شده‌اند.


>> رشد مغز و بافت عصبی امکان پذیر شد!

>> آیا تحریک مغز و عصب ها میتواند حرکت را بازیابی کند؟


منبع: DOI: 10.1016/j.xcrm.2023.101008

«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوریهای توان افزا و پوشیدنی) مجاز است.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *