بحران فناوری: هشدار در مورد بیکاری و از بین رفتن مشاغل

امروزه کارخانه‌ها با سرعت به سمت خودکار شدن و استفاده از ربات‌ها در خط تولید خود گام برمیدارند. بنابراین از بین رفتن شغل‌ها و جایگزینی انسان با ربات‌ها در بسیاری از مشاغل اجتناب ناپذیر است. اما ما باید تنها شاهد این اتفاق باشیم یا برای جلوگیری و مقابله با آن کاری انجام دهیم؟

بحران فناوری: هشدار در مورد بیکاری و از بین رفتن مشاغل

این ربات شرکت بوستون داینامیکس همانند انسان حرکت کرده و وسایل را در قفسه‌های انبار قرار می‌دهد

«اتوماسیون کارخانه‌ها، شغل‌ها را در تولیدات سنتی از بین می‌برد و با افزایش هوش مصنوعی به احتمال زیاد از بین رفتن شغل‌ها گسترش می‌یابد و تنها نقش‌های مراقبتی‌، خلاق و یا نظارتی باقی می‌مانند». استفان هاوکینگ

نگرانی‌هایی در مورد اشغال شدن کار انسان‌ها توسط ربات‌ها وجود دارد. Elon Musk روز پنج شنبه در اجلاس سران دولت‌های جهانی در دبی گفت:

«چه کارهایی برای جلوگیری از گسترش بیکاری انجام می‌دهید؟ بیکاری یک چالش عظیم اجتماعی است. شغل‌های کمتر و کمتری وجود خواهد داشت که یک ربات نتواند آن را بهتر از یک انسان انجام دهد». Elon Musk

و امروز بیل گیتس پیشنهاد داد که دولت مالیات کارگران رباتیک را به اندازه مالیات کارگران انسانی قرار دهد:

«شما در حال عبور از مرحله‌ای هستید که همه کارها جایگزین خواهند شد. بنابراین کار در انبار، رانندگی و نظافت چند شغلی هستند که قطعاً در ۲۰ سال آینده از بین خواهند رفت» بیل گیتس

شغل‌ها بسیار سریع‌تر از تصور ما در حال ناپدید شدن هستند. در سال ۲۰۱۳، سیاست گذاران، عمدتاً دو اقتصاددان آکسفورد، پیشنهاد دادند که ۴۵ درصد از کل شغل‌های ایالات متحده ظرف ۲۰ سال آینده می‌تواند خودکار شوند و امروزه این امر اجتناب ناپذیر است.

استخدام ۵ میلیون آمریکایی در حمل و نقل و انبارداری

شما حتماً در مورد خودروهای بدون راننده و خودران شنیده‌اید که جایگزین بسیاری از کارگران انسانی می‌شوند.

در حال حاضر در ایالات متحده:

۶۰۰،۰۰۰ راننده Uber

۱۸۱،۰۰۰ راننده تاکسی

۱۶۸،۰۰۰ راننده اتوبوس حمل و نقل

۵۰۵،۰۰۰ راننده اتوبوس مدرسه

و همچنین حدود ۱ میلیون راننده کامیون وجود دارد. Uber یک شرکت کامیون بدون راننده را خریده است. همانطور که خودروهای خودران در ایالت‌های بیشتری قانونی می‌شوند و مورد استفاده قرار می‌گیرند، ما شاهد خودکار شدن همه مشاغل رانندگی هستیم. اگر یک کامیون ۳۰،۰۰۰ دلاری بتواند جایگزین ۴۰،۰۰۰ دلار راننده انسانی کامیون در هر سال شود، این به معنی بیکار شدن یک میلیون راننده کامیون در آینده نه چندان دور است.

تنها رانندگان در حال جایگزین شدن نیستند. به زودی کل انبارها به طور کامل خودکار خواهند شد. من به شدت توصیه میکنم این ویدئوی ۳ دقیقه‌ای را تماشا کنید. این فیلم نشان می‌دهد که چگونه یک ناوگان از ربات‌های کوچک می‌توانند جایگزین تعداد زیادی از کارگران انبار شوند.

هنوز هم برخی از انسان‌ها در انبارها مشغول به کار هستند، اما کمی زمان می‌برد تا نوعی از سامانه خودکار جایگزین آنها شود.

۸ میلیون آمریکایی به عنوان فروشنده و صندوقدار مشغول به کار هستند

بسیاری از این مشاغل نیز به زودی خودکار می‌شوند. آمازون در حال آزمایش یک نوع فروشگاه است که عملاً هیچ نوع کارکنی ندارد. شما تنها وارد می‌شوید، آنچه می‌خواهید را برمیدارید و خارج می‌شوید.

بخش بزرگی از فروش، فهمیدن و یا حتی پیش بینی کردن این است که یک مشتری چه می‌خواهد. آمازون ۱۳۶ میلیارد دلار سال گذشته فروش داشت و «فروشندگان»، مهندسان طراحی الگوریتم سفارش آن بودند. حال تصور کنید زمانی که آمازون از هوش مصنوعی در ساز و کار فروشگاه‌های خود بهره ببرد چه تأثیری در خرده فروشی‌ها خواهد داشت.

رستوران‌های ایالات متحده ۱۴ میلیون نفر کارمند دارند

ژاپن یخش‌هایی از رستوران‌های خود را طی چند دهه خودکار کرده است. کارهایی همچون گرفتن سفارشات، سرو غذا، شستن ظروف و حتی آماده سازی مواد غذایی.

و امریکا نیز در حال حاضر برخی از رستوران‌های خود را خودکار کرده است.

حتی یک شرکت، کامیون‌های تحویلی ایجاد کرده که در سطح شهر حرکت می‌کنند و پیتزاهایی که به محض دریافت سفارش شروع به طبخ شده‌اند را تحویل می‌دهند.

اتوماسیون و کنترل خودکار اجتناب ناپذیر است. اما ما هنوز هم برای اقدام و کمک به کارگران آواره زمان داریم. اتوماسیون با سرعت در حال گسترش یافتن است و نرم افزارهای تأمین انرژی ربات‌ها هر روز قوی‌تر می‌شوند. ما نمی‌توانیم این روند را متوقف کنیم اما می‌توانیم خود را با آن وفق دهیم.
بیل گیتس توصیه می‌کند مالیات کارگران رباتیک را طوری تنظیم کنیم که بتوانیم برخی از هزینه کارگران آواره را پرداخت کنیم. Elon Musk سفارش می‌کند ما مقداری از درآمد پایه جهانی را هر ساله به افراد اختصاص دهیم بدین شکل می‌توانیم اقتصاد میلیون‌ها کارگری که توسط اتوماسیون آواره شده‌اند را حفظ کنیم. و من توصیه می‌کنم مقداری از پول مالیات دهندگانی که در حال حاضر عمدتاً خودکار شده‌اند را برای آموزش کارگران در زمینه مشاغل مهندسی در حال ظهور استفاده شود.

پاسخ به چالش‌های اتوماسیون ممکن است ترکیبی از این سه رویکرد باشد. اما ما باید هم اکنون و پیش از بدتر شدن فاجعه بیکاری اقدامات لازم را انجام دهیم.

من شما را تشویق به انجام ۳ چیز می‌کنم:

  • اطلاعات خود در مورد اتوماسیون و اثرات اقتصادی آن افزایش دهید. این بهترین کتاب در این مورد است.
  • با دوستان و خانواده خود در مورد اتوماسیون صحبت کنید. ما نمی‌توانیم این موضوع را نادیده بگیریم تنها به این دلیل که ترسناک و غیر قابل پیش بینی است. ما نیاز به یک گفتمان عمومی داریم بنابراین می‌توانیم به عنوان یک کشور تصمیم بگیریم که چه کارهایی در این مورد انجام شود پیش از اینکه شرکت‌ها و زیر مجموعه آنها برای ما تصمیم بگیرند.
  • با نمایندگان خود تماس بگیرید و از آنها بخواهید کاری در مورد اتوماسیون و بیکاری انجام دهند. به آنها بگویید که ما نیاز به یک مالیات رباتی، درآمد پایه جهانی و یا پول بیشتری برای سرمایه گذاری در آموزش فناوری داریم.

اگر ما هم اکنون اقدام کنیم، هنوز هم می‌توانیم با چالش‌های اتوماسیون مقابله کنیم و میلیون‌ها نفر را نجات دهیم.

نویسنده: Quincy Larson

منبع: freecodecamp

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *