تازه های توان افزا در پاییز ۱۳۹۹

در این مقاله از مجله فناوری‌های توان افزا و پوشیدنی به مرور فناوری‌های توان افزای ارائه شده در پاییز ۱۳۹۹ می‌پردازیم. این فناوری‌ها شامل انواع ویلچرها یا وسایل کمکی برای توانبشخی در منزل هستند.

یکی از کارمندان شرکت Intel با ساخت پروتز چاپ سه بعدی به یک پسر بچه کمک کرد

 یکی از کارمندان شرکت Intel با نام Wayne Waterman با چاپگر سه بعدی خود یک دست مصنوعی برای Henry Hunker، پسر بچه ۸ ساله ساخته است. Waterman پیش از این و زمانیکه Henry دو ساله بود نیز برای او یک پروتز دست ساخته بود و اکنون که وی ۸ ساله شده پروتزش را به‌روز رسانی کرده است.

رقابت سه چرخه سواری با تحریک الکتریکی عملکردی برای افراد پاراپلژیک

رقابت سه چرخه سواری با تحریک الکتریکی عملکردی (FES) یکی از بخش‌های المپیک سایبورگ‌ها (Cybathlon) است. در این بخش از رقابت‌ها کاربران مبتلا به پاراپلژی هستند و تحریک الکتریکی عملکردی آنها را قادر می‌سازد تا بر روی یک سه چرخه دراز کشیده و رکاب بزنند. رقابت CYBATHLON یک رقابت بین‌المللی برای ورزشکاران و افراد معلول است که با کمک ایمپلنت‌های زیستی، پروتزها، اسکلت‌های بیرونی و دیگر فناوری‌های توان‌افزا رقابت می‌کنند. CYBATHLON 2020 که با توجه به همه‌گیری کووید۱۹ به تعویق افتاده بود در تاریخ ۱۳ و ۱۴ نوامبر ۲۰۲۰ با ساز و کار جدید برگزار شد. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد المپیک سایبورگ به مقاله « برنده مدال طلای بخش تحریک الکتریکی عملکردی در المپیک سایبورگ‌ها» و مقاله « با برنده رقابت اسکلت های بیرونی در المپیک سایبورگ ها آشنا شوید» مراجعه نمایید.

جایگزین کارآمد عصای سفید برای راهنمایی نابینایان

فناوری STRAP یک دستگاه پوشیدنی و دارای آرایه‌ای از حسگرها است که با بازخورد لرزشی موانع موجود در سطح سر، قفسه سینه و پایین را هشدار می‌دهد. همچنین هشدارهای صوتی کار با STRAP را آسان می‌کند. STRAP برای تمام سنین و توانایی‌ها طراحی شده است و قابلیت تشخیص موانع، تشخیص پله و بازخورد لمسی پیشرفته را ارائه می‌دهد. همچنین می‌تواند بین اشیا و افراد تفاوت قائل شود.

این دستگاه پس از شارژ می‌تواند تا ۷۲ ساعت دوام داشته باشد و با شارژر مغناطیسی ارائه شده شارژ مجدد آن آسان است. این دستگاه نخستین بار در مکزیک و توسط مدیرعامل و بنیانگذار STRAP Technologies توسعه یافته است. این دستگاه هم اکنون با قیمت اولیه ۵۰۰ دلار در دسترس است.

ربات‌های متحرک برای جابجایی و توانبخشی بیماران

در سراسر جهان، صدمات ناشی از جابجا کردن بیماران یک سوم کل صدمات شغلی را در میان پرستاران شامل می‌شود.کمبود جهانی پرستار و کارکنان بهداشتی حتی پیش از همه‌گیری کووید۱۹ گزارش شده بود. از هر چهار بیمار بستری در یک بیمارستان معمولی، یک نفر متکی به خود نیست، بنابراین برای انتقال و توانبخشی به کمک کارکنان نیاز دارد. این نیاز در خانه‌های سالمندان بیشتر است.

 ربات‌های متحرک برای جابجایی و توانبخشی بیماران

ربات‌ها برای جابجایی دارو، بررسی بیماران، جراحی و همچنین استفاده‌های درمانی وارد بیمارستان شده‌اند. شرکت PTR Robots با همکاری متخصصان مراقبت‌های بهداشتی در بیمارستان‌ها، دانشگاه‌ها و خانه‌های سالمندان در تلاشند یک ربات متحرک برای کمک به جابجایی بیماران و توانبخشی آنها توسعه دهند. ربات PTR Robots مراقبان را قادر می‌سازد تا انتقال بیماران و آموزش راه رفتن را بهتر کنترل کنند. همچنین می‌تواند احتمال قرار گرفتن در معرض عفونت را کاهش دهد. این سامانه در اندازه کوچک طراحی شده است تا بتواند به راحتی از یک درب معمولی رد شود و انعطاف‌پذیری بیشتری نسبت به بالابرهای سقفی و ثابت ایجاد کند.

یک تخت زیر ریسمان نگهدارنده وبالابر بیمار

این بازوی مصنوعی برنده رقابت ساخت ربات ROBOFEST شد

 انجام کارهای روزمره برای افراد دچار قطع عضو چالش برانگیز است. برای غلبه بر این چالش، گروهی از مؤسسه ملی فناوری سردار والابای هند (SVNIT) یک مدل بازوی مصنوعی ساخته‌اند که می‌توان آن را روی دست قطع عضو قرار داد. این پروتز سیگنال مربوط به فعالیت‌های عضله را از طریق یک حسگر پوشیدنی بی‌سیم به نام Myo Armband می‌خواند و حرکات موردنظر را انجام می‌دهد. این پروتز می‌تواند اشیا با ابعاد گوناگون را بگیرد. مدل ارسالی توسط گروه SVNIT برنده مسابقه ساخت ربات ROBOFEST شد. بودجه این پروژه به طور کامل توسط GUJCOST تأمین می‌شود.

توانبخشی در منزل با اسکلت‌های بیرونی خودکار

بیش از ۲۰ میلیون نفر در ایالات متحده از نوعی ناتوانی حرکتی رنج می‌برند که اغلب به دلیل شرایط عصبی مانند فلج مغزی، پارکینسون، سکته مغزی، آسیب نخاعی و مولتیپل اسکلروزیس است. توانبخشی از طریق توانبخشی استاندارد برای بهبودی حیاتی است، اما به دلیل محدود بودن جلسات درمانی، بهبود اغلب کند است. از این رو، نیاز پزشکی برآورده نشده‌ای برای افزایش دفعات درمان بیماران مبتلا به نقص حرکتی برای بهبود سریعتر و بهبود کیفیت زندگی وجود دارد. مخترعین در مؤسسه Georgia Tech یک اسکلت بیرونی رباتیک خودکار ایجاد کرده‌اند که به بیماران امکان می‌دهد توانبخشی را در محیط خانه انجام دهند.

اسکلت بیرونی رباتیک مؤسسه Georgia Tech برای توانبخشی در منزل

 این دستگاه با صدای بیماران فعال می‌شود و آنها می‌توانند اسکلت بیرونی را بدون اتکا به دکمه‌های مکانیکی کنترل کنند. این ربات به طور خودکار با پیشرفت بیمار برنامه درمانی را اصلاح می‌کند. از همه مهمتر، این اسکلت بیرونی به بیمار امکان می‌دهد در خانه تمریناتی را انجام دهد که توسط متخصص طب فیزیکی توصیه می‌شود و پزشک می‌تواند بیمار را از راه دور با وجود برنامه تلفن هوشمند یکپارچه با دستگاه، کنترل کند.

یک صندلی چرخدار ایستاده چند منظوره با نام PARAVAN PR

مهندسان با همکاری پزشکان برجسته، بیماران و فیزیوتراپیست‌ها، یک صندلی چرخدار ایستاده ایجاد کردند که بتواند کاملاً متناسب با نیازها و شرایط پزشکی هر بیمار باشد. این صندلی چرخدار از نظر طراحی و دقت، قلمرو کاملاً جدیدی را نشان می‌دهد و از دانش در زمینه‌های مکانیک، مکاترونیک و توانبخشی عصبی و سالمندان و همچنین جدیدترین تخصص پزشکی بهره گرفته است. اتصالات بیومتریک تعادل کامل این ربات و سطح پایداری و ایمنی بی‌نظیر آن را تضمین می‌کند. این ربات در آلمان حدود ۳۰ هزار یورو قیمت دارد.

هدایت بازو با رابط مغز و ماشین

حدود دو سال پیش Chmielewski به عنوان بخشی از یک آزمایش بالینی، ۱۰ ساعت تحت عمل جراحی مغز در بیمارستان Johns Hopkins در بالتیمور قرار گرفت. جراحان شش آرایه الکترود را در دو طرف مغز او کاشتند و در عرض چند ماه Chmielewski توانست برای نخستین بار همزمان دو اندام مصنوعی را از طریق یک رابط مغز و ماشین ایجاد شده توسط آزمایشگاه فیزیک کاربردی Johns Hopkins  یا(APL) کنترل کند. در اینجا می‌بینید که وی توسط دو بازو و کنترل ذهنی آنها غذا می‌خورد.

یک مچ بند برای تشخیص صدا

پژوهشگران دانشگاه واشنگتن یک پوشیدنی مچی برای شناسایی صداهای مهم در محیط ساختند.صداهایی مانند زنگ خطر، بوق ماکروفر، کوبیده شدن در، پارس سگ و … که به واسطه آن کاربر باید کاری انجام دهد با این ساعت تشخیص داده می‌شود. ساعت صدا را ضبط می‌کند و به گوشی تلفن همراه می‌فرستد اگر نتیجه تحلیل صدا مطلوب باشد، پیامی روی ساعت نمایش داده می‌شود. افراد ناشنوا به کمک این ساعت می ‌توانند حتی برای صدای جیک جیک گنجشکان در کوه یا صدای آبشار نیز پیامی دریافت کنند. با تحلیل اطلاعات به کمک تلفن همراه باتری ساعت کارکرد بهتری دارد و پردازش سریع انجام می‌شود.

بهینه سازی سایت های اینترنتی متناسب با نیاز بیماران

یک توزیع کننده ویلچر اقدام به تصحیح سایت خود برای تطبیق با افراد توانیاب کرده است. سایت Ross Care اینک یک کلید برای فعالسازی بخش تطبیق پذیر دارد. این گزینه به افراد اجازه می‌دهد که با تعیین گزینه مناسب خود وبسایت را ببینند. این گزینه‌ها شامل نمایش بزرگ فونت، وارونه کردن رنگ، تغییر تنظیمات تجاری، خواندن متن و مخفی کردن تصاویر است. این تنظیمات برای افرادی که از صفحات لمسی بدون تجربه زیاد استفاده می‌کنند نیز مفید است.


بیشتر بخوانیم:
بهبود زندگی افراد دارای اختلال بینایی و شنوایی با ترکیب فناوری های کمکی
پیاده روی به کمک اسکلت بیرونی باعث افزایش تحرک در افراد آسیب دیده نخاعی می شود
کاربرد واقعیت مجازی و تأثیر آن بر توانبخشی


«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوریهای توان افزا و پوشیدنی) مجاز است.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *