مسابقه بین ربات‌های کمک‌کننده به زندگی

این مسابقه با این ایده برگزار می‌شود که با به کارگیری علم و فناوری در حال تحول در حوزه بهتر زیستن و با حمایت از مهندسان این حوزه که در سرتاسر دنیا مشغول تحقیق و توسعه هستند، سعی شود تا در زمینه‌ی ربات‌های کمک‌کننده به زندگی پیشرفت کرده و در نهایت بتوانیم جامعه‌ای ایجاد کنیم که معلولیت این افراد، مانعی برای آن‌ها نباشد.

تعداد افرادی که به دلایل مختلف مانند بیماری، تصادف، افزایش سن و غیره در زندگی روزمره خود به کمک نیاز دارند در سراسر جهان در حال افزایش است. هم شخص کمک کننده و هم شخص مورد کمک از نظر روحی، جسمی و مالی تحت فشار هستند. از سوی دیگر، توسعه ربات‌ها در حوزه رفاه، زمینه‌ای است که سرمایه گذاری در آن از منظر اندازه بازار دشوار است.

با بهبود زیرساخت‌های عمومی و سیستم‌های بدون مانع، مردم اکنون می‌توانند بدون هیچ مانعی از ویلچر برای انجام زندگی روزمره خود استفاده کنند، اما واقعیت این است که فعالیت‌ها در مکان‌هایی که به چنین سیستم‌هایی مجهز نیستند همچنان محدود است. به عنوان مثال، وقتی به خانه یکی از دوستانتان می‌روید، ممکن است در ورودی یا راهرو پله‌هایی وجود داشته باشد یا فضای کافی برای ویلچر وجود نداشته باشد. در چنین مواقعی، اگر رباتی وجود داشته باشد که بتوان در داخل و خارج از خانه بدون نگرانی از دسترسی بدون مانع از آن استفاده کرد، افراد دارای معلولیت می توانند از زندگی خود لذت بیشتری ببرند.

برگزاری مسابقه‌ای برای حمایت از نوآوری‌های جدید

تیم اجرایی Global Innovation Challenge مسابقه‌ای را با عنوان ربات‌های حمایت از سبک زندگی برای حمایت از محققان و توسعه دهندگان از سراسر جهان برگزار می‌کند. با این رویکرد که ابزارهای نوآورانه‌ای که به افراد ویلچری مبتلا به فلج اندام تحتانی یا سایر ناتوانی‌ها امکان دهد به صورت مستقل یعنی با استفاده از توانایی‌های فعلی خود و بدون حمایت شخص دیگری راه بروند و با این هدف که این نوآوری به طور گسترده در جهان مورد استفاده قرار گیرد. از طریق برگزاری مسابقه در مکانی شبیه‌سازی شده نزدیک به محیط واقعی می‌خواهد زمان مورد نیاز در کاربرد عملی را کوتاه کند و با ایجاد اجتماع در بین تیم‌های شرکت‌کننده و رقابت دوستانه‌ای که شکل می‌گیرد ایده‌ها و اطلاعات فنی به اشتراک گذاشته شود. هر شخص یا سازمان یا تیم تحقیقاتی‌ای که بر روی تکنولوژی ربات کار می‌کند از هر ملیتی می‌تواند در این مسابقه شرکت کند.

شرایط لازم ربات

ربات شرکت کننده باید واجد شرایط زیر باشد:

● یک ربات واجد شرایط وسیله یا ابزاری است که راه رفتن مستقل فرد مبتلا به فلج اندام تحتانی را بدون کمک دیگران امکان پذیر کند. چه به صورت خارجی پوشیده شود یا در داخل بدن نصب شود.

● ربات نباید باعث ناراحتی جسمی یا روحی کاربر شود.

● هیچ محدودیتی در شکل و اندازه ربات وجود ندارد، مشروط بر اینکه بتوان از آن در یک محیط مسکونی عمومی استفاده کرد. ربات‌هایی که استفاده از آنها در موقعیت‌های واقعی دشوار است، برای مثال آن‌هایی که بیش از حد سر و صدا دارند، واجد شرایط نیستند.

● وزن کل ربات و خلبان نباید بیش از 150 کیلوگرم باشد. محدودیتی بر روی هزینه ربات نیست.

● ربات می‌تواند به صورت خودکار یا دستی کار کند. در حالت عملکرد دستی، ربات باید فقط توسط کاربر فرمان بگیرد نه توسط کنترل از راه دور.

شرایط لازم کاربر

کاربر باید واجد شرایط زیر باشد:

● عضوی از تیم که ربات را پوشیده به نام کاربر، نباید قدرت عضلانی داشته باشد توانایی در ایستادن و راه رفتن داشته باشد.

● کاربر فردی خواهد بود که به دلیل آسیب نخاعی یا دلایل دیگر، معادل درجه بندی فرانکل از A تا B و رتبه ASIA از A تا B، فلج شده است. و آسیبی در اندام فوقانی ندارد.

● کاربر باید از نظر روحی و جسمی سالم باشد.

● ممکن است کاربرهای مختلفی برای هر وظیفه وجود داشته باشد. لازم نیست همه‌ی وظایف توسط فقط یک کاربر مشخص انجام شود.

● برگزار کنندگان موظفند در هنگام ورود گواهی پزشکی برای همه کاربران ارائه دهند.

این مسابقه شامل 7 بخش و در واقع 7 وظیفه است که متقاضیان می‌توانند هر هفت وظیفه یا چند تا از آنها را انتخاب کنند.

متقاضیان شرکت در مسابقه یک ویدیویی تهیه می‌کنند که در آن نشان دهند رباتشان قابلیت انجام وظایف مورد نظر در مسابقه را داراست. برای تامین هزینه‌های مسافرت و اقامت و تجهیزات تا سقف هزار دلار به تیم‌ها یارانه تعلق می‌گیرد. شرکت کنندگان تا پایان فوریه 2024 مهلت ثبت نام دارند. تا انتهای مارچ تیم‌های واجد شرایط انتخاب و مسابقه اصلی در June 2024 برگزار می‌شود. این مسابقه در یک فضای شبیه‌سازی شده مانند یک خانه در مرکز نوآوری GIC در شهر تسوکوبا برگزار خواهد شد که تصویر زیر آورده شده است:

وظایف مسابقه

وظیفه اول: بلند شدن از تخت و پوشیدن ربات رفتن به توالت و استفاده از آن و شستن دست‌ها و برگشتن به تخت (8 دقیقه)

وظیفه دوم: بلند شدن از تخت و رفتن به روشویی و شستن صورت با هر دو دست به مدت 3 ثانیه و برگشتن و نشستن روی مبل (6 دقیقه)

وظیفه سوم: رفتن از حال به آشپزخانه و گذاشتن غذا درون ظرف و حمل ظرف تا روی میز و نشستن و خوردن آن و برگرداندن ظرف به درون ظرفشویی و برگشت روی مبل(9 دقیقه)

وظیفه چهارم: بلند شدن از روی مبل و رفتن به اتاق شست‌و‌شو، به منظور شستن لباس‌ها برداشتن آنها را از داخل سبد و ریختن داخل لباسشویی و اضافه کردن مایع، برداشتن لباس ها را و بردن داخل اتاق و آویزان کردن برای خشک شدن و برداشتن دوباره لباس‌ها و تا کردن و گذاشتن داخل کشو. (10 دقیقه)

وظیفه پنجم: بلند شدن از روی مبل و جواب دادن به آیفون و رفتن تا موقعیت درب و دریافت بسته و بستن درب و گذاشتن محتویات بسته داخل یخچال و جعبه داخل سطل آشغال و برگشتن روی مبل(8 دقیقه)

وظیفه ششم: تمیزکردن آشغال های ریخته شده روی زمین 3 تا اتاق خانه با جارو برقی و حمل کردن زباله 4 کیلوگرمی تا بیرون درب خروجی(11 دقیقه)

وظیفه هفتم: درآوردن لباس، برداشتن حوله، رفتن به حمام و شبیه‌سازی شستن و پوشیدن حوله و سپس لباس و بازگشت به اتاق خواب و دراز کشیدن(16 دقیقه)

4 تیم در مسابقه شرکت می‌کنند. گروهی از داوران این سازمان بر اساس جدول تعیین شده در مورد انجام درست وظایف بدون حادثه در محدوده زمانی تعیین شده، قضاوت می‌کنند. جایزه نهایی برای تیم برنده که همه‌ی وظایف تعریف شده را کامل و درست انجام دهد یک میلیون دلار است.


مسابقه ویژه سازندگان اسکلت بیرونی

ربات پوشیدنی برای کمک به راه رفتن افراد


منبع: exoskeletonreport.com

«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی) مجاز است»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *