تازه های فناوری/ دوباره راه رفتن با اسکلت های بیرونی رباتیک

تقاضا برای پوشیدنی‌ها روز به روز در حال افزایش است. چه پوشیدنی‌هایی که صرفاً برای جمع‌آوری اطلاعات در مورد سلامتی و پیگیری بیماری‌ها به کار می‌روند چه پوشیدنی‌های رباتیک توان‌افزا. در این میان اسکلت‌های بیرونی رباتیک و موفقیت آنها برای کمک به دوباره راه رفتن بیماران ضایعه نخاعی امید را در دل این بیماران زنده کرده است. این زمینه از پوشیدنی‌ها به سرعت در حال رشد و پیشرفت است. در ادامه با پوشیدنی‌های توان‌افزا و رباتیک که برای کمک به دوباره رفتن بیماران آسیب نخاعی یا افزایش توان و پیشگیری از آسیب طراحی شده‌اند، آشنا خواهیم شد. با مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی همراه باشید.

سخنرانی تدکس امیرکبیر: ساخت رباتی برای راه رفتن دوباره بیماران ضایعه نخاعی

سخنرانی مهندس مصطفی نقی پورفر در مورد اسکلت بیرونی اکسوپد برای راه رفتن دوباره بیماران آسیب نخاعی در تدکس امیرکبیر.

معرفی برترین اسکلت‌های بیرونی رباتیک و کاربرد آنها

گام برداشتن به طرفین با اسکلت بیرونی جدید MARCH IV

دانشجویان دانشگاه دلفت اسکلت بیرونی طراحی کردند که به بیماران آسیب نخاعی امکان گام برداشتن به طرفین می‌دهد. اسکلت بیرونی یک مکانیزم مکانیکی است که افراد آسیب نخاعی را قادر می‌سازد دوباره بایستند و گام بردارند. تاکنون افراد با اسکلت‌های بیرونی پایین تنه می‌توانستند تنها به جلو یا عقب گام بردارند.

دانشجویان دانشگاه دلفت در پروژه MARCH از یک اسکلت بیرونی جدید به نام MARCH IV پرده برداشتند. طراحی جدید شامل ویژگی‌های هوشمندی همچون مفصل ران جدید است که آزادی حرکتی بیشتری را به کاربر می‌دهد. با این اسکلت بیرونی افراد می‌توانند به طرفین نیز گام بردارند. این ویژگی برای حرکت در یک خیابان شلوغ می‌تواند مفید باشد. همچنین آزادی بیشتر مفصل ران موجب گام برداشتن پایدارتر و طبیعی‌تر می‌شود.

راه رفتن دوباره با اسکلت بیرونی ABLE

فرد مبتلا به آسیب نخاعی T11 را می‌بینید که به کمک اسکلت بیرونی ABLE دوباره ایستاده و راه می‌رود.

اسکلت بیرونی نرم دارپا

بسیاری از بهترین لباس‌های رباتیک در فیلم‌ها و بازی‌های ویدئویی با کاربرد نظامی طراحی شده‌اند. این ماجرا ادامه‌دار خواهد بود اگر ما پوشیدنی نرم دارپا (Soft Exosuit) را در نظر نگیریم. این اسکلت بیرونی توسط پژوهشگران مؤسسه ویس هاروارد توسعه یافته است. این نوآوری به حرکت پایین تنه از طریق کابل‌های کنترل شده کمک می‌کند.

تلاش برای توسعه اسکلت‌های بیرونی نرم

پژوهشگران در مرکز اسکلت‌های بیرونی پوشیدنی TIRR Memorial Hermann و دانشگاه تگزاس در هیوستون در تلاشند ربات‌های پوشیدنی تولید کنند که کاربران بتوانند براحتی در منزل و حین فعالیت‌های روزمره از آن استفاده کنند. فناوری آنها بسیار سبک خواهد بود و پوشیدن آن کمتر از یک دقیقه زمان می‌برد. بیماران آسیب نخاعی و افراد پس از سکته می‌توانند از مزایای این فناوری برای توانبخشی در منزل بهره ببرند.

معرفی لباس توانبخشی EksoNR ساخت شرکت Ekso Bionics

شرکت کالیفرنیایی Ekso Bionics از لباس توانبخشی EksoNR رونمایی کرد. این شرکت پیش از این اسکلت‌های بیرونی پزشکی و صنعتی پیشرفته‌ای را طراحی کرده است. هدف طراحی لباس توانبخشی EksoNR، کمک به افراد برای بهبودی پس از سکته مغزی و آسیب نخاعی است. این لباس حرکت طبیعی پاها را بازسازی می‌کند تا بیماران بتوانند دوباره راه بروند. EksoNR بر اساس اگزواسکلتون رباتیک Ekso GT طراحی شده است.

کاربرد اسکلت بیرونی در جلسات توانبخشی بیماران

EksoNR دارای یک صفحه‌‌ی نمایش لمسی با نام EksoView برای متخصصان توانبخشی است. این صفحه نمایش برای کنترل EksoNR و تنظیم برنامه‌های توانبخشی کاربرد دارد. EksoView تمرین‌های توانبخشی راه رفتن، ایستادن، حفظ تعادل و تغییر وضعیت از حالت نشسته به ایستاده را نمایش می‌دهد. این ویژگی به مشارکت فعال بیماران در جلسات توانبخشی کمک بسیاری می‌کند.

یک ربات توانبخشی پویا برای اندام فوقانی: ANYexo

این اسکلت بیرونی طیف وسیعی از حرکات را برای پوشش فعالیت‌های روزمره زندگی پشتیبانی می‌کند. این ربات با هدف استقلال بیشتر ربات‌ها برای درمان بیماران مبتلا به نقص عصبی حرکتی طراحی شده است.

ربات توانبخشی ROBERT

استارت آپ دانمارکی Life Science Robotics در حال ساخت ROBERT است. ROBERT یک ربات توانبخشی با تمرکز روی مقاومت‌های فعال و حرکات کمک کننده به اندام‌های تحتانی است. ایده این است که از بازوی KUKA LBR iiwa برای رها کردن کارکنان مراقبت‌های بهداشتی از بلند کردن مداوم اندام‌های بیمار استفاده شود. این بلند کردن مداوم می‌تواند موجب آسیب عضلانی تاندونی و درد در ناحیه کمر، لگن، مچ و شانه شود.

اسکلت بیرونی توان افزای Cray X

اسکلت بیرونی Cray X ساخت شرکت آلمانی German Bionic است. این اسکلت بیرونی هوش انسان را با قدرت ماشین ترکیب می‌کند تا از حرکات کاربر پشتیبانی کند و با کاهش فشار روی فرد، از آسیب‌های احتمالی در ناحیه تحتانی کمر پیشگیری کند.

اسکلت بیرونی توان افزای EksoVest

جلیقه EksoVest برای تأمین نیروی دست متخصصانی طراحی شده است که کارهای بالای سر را انجام می‌دهند. این جلیقه شبیه کوله پشتی پوشیده می‌شود و از فنر برای بلند کردن دست‌ها استفاده می‌کند. این فناوری کاملاً مکانیکی، بدون باتری و موتور است.

اسکلت بیرونی ExoHand

اسکلت بیرونی ExoHand از دست انسان حمایت می‌کند تا قدرت و استقامت را بهبود بخشد.

اسکلت بیرونی توان افزای RELab tenoexo

هدف از این پروژه، ارائه کمک‌های شایسته به افرادی است که در اثر آسیب نخاعی یا سکته مغزی از ضعف دست رنج می‌برند. Tenoexo به گونه‌ای طراحی شده است که بسیار سبک، کاربر پسند و در همه طول روز قابل پوشیدن باشد.

اسکلت بیرونی رباتیک CLOI ساخت شرکت ال‌جی

اسکلت بیرونی Cloi SuitBot، توسط غول گوشی‌های هوشمند اندرویدی کره جنوبی (ال‌جی) و SG Robotics ساخته شده است.

اسکلت بیرونی FLYJACKET

این اسکلت بیرونی به کاربران اجازه می‌دهد هواپیماهای بدون سرنشین را با حرکات خود کنترل کنند. به این شکل که فرد بازوهای خود را مانند بال‌ها کشیده و بالا تنه خود را حرکت داده و می‌چرخاند. یک واقعیت مجازی به کاربر دیدی از پهپاد می‌دهد.

لباس مرد آهنی در دنیای واقعی

چه می‌شود اگر با اسکلت‌های بیرونی به قدرت واقعی پرواز دست پیدا کرد. این همان چیزی است که صنایع Gravity به آن دست پیدا کرده است. با داشتن پنج موتور جت، یک ساختار چاپ سه بعدی و یک نمایشگر برای نشان دادن میزان سوخت باقیمانده، این همان اسکلت بیرونی است که ما را به مرد آهنی تبدیل می‌کند.


«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوریهای توان افزا و پوشیدنی) مجاز است.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *