تازه های فناوری های رباتیک تابستان ۱۳۹۹

در این بخش از مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی قصد داریم با جدیدترین دستآوردهای دنیا در حوزه ربات و رباتیک آشنا شویم. با ما همراه باشید.

آیا ما به همدردی رباتها نیاز داریم؟

ساخت ماده‌ای مصنوعی که حرکات موجودات زنده را تقلید می‌کند

پژوهشگران دانشگاه نورث‌وسترن، خانواده‌ای از مواد مصنوعی نرم ایجاد کرده‌اند که دقیقاً مانند موجودات زنده تغییر و حرکت می‌کنند. هنگامی که نور به این ماده نرم رباتیک برخورد می‌کند، مواد خم می‌شوند‌، می‌چرخند و می‌خزند. این حرکات بدون هیچ گونه سخت افزار یا نرم افزاری انجام می‌شود. این گروه معتقد است که کاربرد این مواد در زمینه انرژی، پاکسازی محیط زیست و در پزشکی پیشرفته مفید است. به محض برخورد نور به این ساختار، شبکه از حالت جذب آب به تخلیه آن تغییر می‌کند. با بیرون آمدن آب، ساختار منقبض شده و حرکت می‌کند. و هنگامی که نور خاموش است، آب دوباره به داخل مواد جذب می‌شود، که موجب گسترش آن و بازگشت به حالت اولیه خود می‌شود. این حرکات بسیار شبیه به نحوه عملکرد عضلات انسانی ما است.

ربات RCTR می‌تواند شکل خود را متناسب با مسیر پیش رو تغییر دهد

ربات RCTR در واقع مجموعه‌ای از اتصالات و سامانه‌ای برای تنظیم زاویه‌ این اتصالات است. به این ترتیب در یک خط مستقیم ربات از هر نوع مانعی عبور خواهد کرد. این ربات دستاورد آزمایشگاه David Zarrouk در دانشگاه Ben Garion است که به ساخت ربات‌هایی با کمترین محرک‌ها و بیشترین دامنه حرکتی معروف است.

با این دوربین کوچک و بی‌سیم می‌توان دنیا را از دید یک موجود کوچک مشاهده کرد

پژوهشگران دانشگاه واشنگتن دوربین جدیدی ایجاد کرده‌اند که بسیار کوچک و سبک است و می‌تواند روی یک سوسک سوار شود. این دوربین را می‌توان به صورت بی‌سیم کنترل کرد تا روی چیزهای مختلف متمرکز شود و فیلم و عکس را از طریق بلوتوث روی گوشی تلفن مشاهده کرد. پژوهشگران مجموعه دوربین جدید را بر روی سوسک زنده و ربات‌های بسیار کوچک به اندازه حشرات آزمایش کردند. می‌توان بدون توقف فیلم و تصاویر را مشاهده کرد یا دوربین به یک شتاب سنج متصل شود تا تنها هنگام حرکت سوسک روشن شود. می‌توان از فناوری دوربین کوچک برای مطالعه بهتر حشرات، تبدیل آنها به سایبورگ یا طراحی ربات‌های بسیار کوچک که می‌توانند در مکان‌های کوچک بخزند، استفاده کرد.

ارتش سنگاپور در حال آزمایش یک اسکلت بیرونی تیتانیومی

ارتش سنگاپور در حال آزمایش یک اسکلت بیرونی است که توسط Mawashi Science and Technology، یک شرکت نوآوری دفاعی کانادایی طراحی شده است. این اسکلت بیرونی (UPRISE) یک سامانه منفعل و بدون باتری است که از تیتانیوم ساخته شده و دارای یک طراحی فوق العاده است که مانع تحرک سرباز نمی‌شود. این فناوری پوشیدنی از یک ستون فقرات منعطف، کمربندی کشویی و پاهایی شامل چندین مفصل تشکیل شده است. اسکلت بیرونی با انتقال ۵۰ تا ۸۰ درصد از بارهای حمل شده روی شانه ها به زمین، به کاهش فشار تجهیزات و بارهای سنگینی که سربازان حمل می‌کنند، کمک می‌کند.

برای نخستین بار در جهان: مسابقات آفرود اسکلت بیرونی

ممکن است باور آن سخت باشد اما پوشیدنی‌های توان‌افزا و تقویت کننده انسان که در فیلم‌های علمی تخیلی دیده‌اید و آرزوی آن را داشتید اکنون به واقعیت پیوسته‌اند. اسکلت بیرونی پیشرفته Prosthesis که توسط انسان کنترل می‌شود، می‌تواند کامیون را بلند کند و از تخته سنگ‌ها بالا برود و توسط سازندگان آن در Furrion Limited برای مسابقه ایجاد شده‌اند. این ربات‌های غول پیکر که به منظور استفاده در مسابقات طراحی می‌شوند، خود هیچگونه هوشی ندارند اما توسط یک فرد تنها که داخل ربات قرار می‌گیرد، کنترل می‌شود. کاربر باید بازوها و پاهای خود را حرکت دهد و هر یک از حرکاتش به ربات منتقل می‌شود. بنابراین، سلامت جسمی خوب برای کنترل ربات کاملاً ضروری است.

آشنایی با Misa

یک ربات دستیار شخصی کوچک: ربات Misa می‌تواند خانه شما را ایمن کند، به پرسش‌های شما پاسخ و حتی به بچه‌های شما آموزش دهد.

راهکاری برای جابجایی اجسام بزرگ با اتصال منابع ارتعاش نسبتاً کوچک: RatChair

پس از فهمیدن اینکه چگونه چندین انفجار تصادفی بر موقعیت جسم تأثیر می‌گذارد، یک الگوریتم، توالی ارتعاش‌های مورد نیاز برای حرکت آهسته اما مطمئن جسم به یک موقعیت مشخص را کشف می‌کند.

میکروربات‌هایی که به لطف فناوری لیزر راه می‌روند

پژوهشگران دانشگاه کرنل گزارش داده‌اند که با موفقیت میلیون‌ها ربات با اندازه کمتر از صد میکرومتر ایجاد کرده‌اند که با استفاده از الکترونیک معمولی کار می‌کنند. این ربات‌ها بسیار کوچک هستند، به طوری که صدها نفر از آنها می‌توانند همزمان از طریق یک سوزن زیرپوستی تزریق شوند.

پژوهشگران برای ساخت این ربات‌ها از نوارهای بسیار نازک پلاتین استفاده کردند که یک طرف آن یک لایه تیتانیوم داشت. هنگامی که یک بار الکتریکی مثبت به پلاتین وارد می‌شود، یون‌های منفی از محیط اطراف برای متعادل سازی بار حاضر می‌شوند. همین یون‌ها موجب انبساط پلاتین و انعطاف‌پذیری پا می‌شوند. قطعات پلیمری روی نوارهای فلزی موجب ایجاد نقاط خم شونده و تقلید از زانوها یا مچ پا می‌شود. هر ربات دارای پنل‌های فتوولتائیک ریز است که می‌تواند توسط لیزر خارجی هدف قرار گیرد تا به ربات فرمان دهد. در این حالت، گروه توانست حرکت جداگانه پاهای ربات و در نتیجه جهت و سرعت حرکت آنها را مشخص کند.

استفاده نیروی هوایی ایالات متحده از سگ‌های رباتیک برای بازرسی و نظارت

نیروی هوایی ایالات متحده سگ‌های رباتیک را برای پیش‌بینی تهدیدات، پیش از ورود همتایان انسانی خود به میدان، مستقر کرد. این ربات‌ها از نوع Vision 60 هستند که توسط Ghost Robotics ساخته شده‌اند. ربات‌ها به عنوان بخشی از یک رویکرد نوآورانه و در حال تکامل برای جنگ ساخته می‌شوند که از هوش مصنوعی و تجزیه و تحلیل داده‌ها برای شناسایی تهدیدات استفاده می‌کنند و به ارتش آمریکا برای انجام بازرسی، نظارت یا نقشه‌برداری از راه دور کمک می‌کنند و می‌توانند برای گشت زنی در پایگاه‌ها نیز مورد استفاده قرار گیرند.

آخرین بهینه سازی های ربات Pepper

نرم‌افزار جدید پیمایش Pepper در یک مرکز خرید در پاریس آزمایش شد. ویژگی‌های ناوبری ربات Pepper بهبود یافته است. Pepper می‌تواند با ایجاد یک نقشه بصری، نقاط مرجع را به خاطر بسپارد تا با استقلال کامل از یک نقطه به نقطه دیگر حرکت کند. تنها کاری که شما باید انجام دهید این است که یک بار مسیر را به او نشان دهید.


بیشتر بخوانیم:
جدیدترین دستآوردهای رباتیک از گوشه و کنار دنیا
فناوری نورومورفیک اینتل راهی برای بهبود زندگی بیماران آسیب نخاعی
ربات های انسان نما از آغاز تا امروز


«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوریهای توان افزا و پوشیدنی) مجاز است.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *