تصویربرداری حرارتی با کمک یک دماسنج مادون قرمز

با پروژه خودانجام تصویربرداری حرارتی آشنا شوید. سامانه تصویربرداری حرارتی تنها با استفاده از یک دماسنج مادون قرمز و دوربین ساخته شده است. با این سامانه تصویر مکان موردنظر و نقشه حرارتی تغییرات دمای نقاط مختلف آن ثبت می‌شود.

تصویربرداری حرارتی با کمک یک دماسنج مادون قرمز

زمانی که نیکلاس روی (Niklas Roy) یک دماسنج مادون قرمز (IR thermometer) ساده به عنوان هدیه دریافت کرد تصمیم گرفت یک سامانه تصویربرداری حرارتی طراحی کند. با کمک دماسنج IR او تنها می‌توانست درجه حرارت یک نقطه را اندازه‌گیری کند و مقدار را روی صفحه نمایش ببیند. نیکلاس تصمیم گرفت که از دماسنج در اسکن کردن و تصویربرداری حرارتی استفاده کند تا نقشه حرارتی تغییرات دما در نقاط مختلف یک مکان را روی لپ‌تاپ ثبت کند.

در ابتدا او به فکر افتاد که دستگاه دماسنج IR را باز کند و تغییرات لازم را بدهد ولی او می‌خواست از این دستگاه در حالت عادی نیز بتواند استفاده کند برای همین در نهایت یک دوربین روی دماسنج نصب کرد. نیکلاس یک برنامه رایانه‌ای نوشت که تصویر را در لپ‌تاپ پردازش کند و نقشه حرارتی نقاط مختلف تصویر را نشان دهد.

همچنین نیکلاس دماسنج IR را روی یک چارچوب قرار داد و از سروموتور که به برد آردوینو متصل بود برای چرخش دوربین و دماسنج در جهت‌های افقی و عمودی بهره برد. چرخش سامانه تصویربرداری حرارتی تحت کنترل برنامه رایانه‌ای قرار داشت. هربار که دماسنج دمای یک نقطه را اندازه‌گیری می‌کرد نرم‌افزار مقدار دما را روی صفحه نمایش نشان می‌داد و به سروموتور اجازه می‌داد که با حرکت خود در جهت مناسب دمای نقطه بعدی را اندازه‌گیری کند.

سنجش مقدار دمای هر نقطه زمان معینی طول می‌کشد. بنابراین تصویربرداری و تهیه نقشه حرارتی یک مکان با ۷۰ₓ۴۴ نقطه حدود سی دقیقه زمان نیاز دارد. در پایان با کمک یک دماسنج IR ساده و با فناوری سطح پایین، یک نقشه حرارتی از مکان موردنظر روی لپ‌تاپ آماده می‌شود. او با کمک نرم‌افزار تصویر مکان و نقشه حرارتی آن را روی هم قرار می‌دهد تا به طور همزمان نقطه و دمای نقطه موردنظر مشخص باشد.

نرم‌افزار نوشته شده توسط نیکلاس در سایت GitHub دردسترس است. از ویدیوی زیر مراحل تهیه نقشه حرارتی توسط سامانه تصویربرداری حرارتی را می‌توانید مشاهده کنید. برای دیدن دیگر پروژه‌های خود انجام نیکلاس روی به تارنمای او مراجعه کنید.


در زمینه پروژه‌های خود انجام دیگر بیشتر بخوانید:
>>پروژه خودانجام ساخت اسکیت برد الکترونیکی با برد رسپبری پای
>>ساخت عینک واقعیت افزوده با قابلیت نمایش داده‌های مولتی‌متر


منبع: Hackaday

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *