توانبخشی آسیب مغزی اکتسابی با اسکلت بیرونی

شرکت Ekso Bionics به عنوان رهبر جهانی فناوری اسکلت بیرونی، به ارائه اسکلت‌های بیرونی پیشرو در بازار برای توانبخشی بیماران افتخار می‌کند. EksoNR یکی از اسکلت‌های بیرونی این شرکت است و برای بیمارانی که به دلیل آسیب مغزی اکتسابی از جمله سکته، تحرک خود را از دست داده‌اند، ایمن و مؤثر است. با مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی همراه باشید.

توانبخشی آسیب مغزی اکتسابی با اسکلت بیرونی

آسیب مغزی اکتسابی چیست؟

آسیب مغزی اکتسابی یا ABI توسط انجمن آسیب مغزی آمریکا به عنوان هر آسیب مغزی که ارثی، مادرزادی، دژنراتیو یا ناشی از ترومای هنگام تولد نباشد تعریف می‌شود. دو نوع اصلی آسیب مغزی وجود دارد:

آسیب مغزی تروماتیک (TBI)

این نوع آسیب، تغییر در عملکرد مغز ناشی از یک نیروی خارجی است. این شامل صدمات سر ناشی از سقوط، تصادفات رانندگی، حمله، یا سایر ضربات به سر می‌شود. بسته به اینکه جمجمه یا سایر ساختارهای مغز در طول آسیب شکسته شده باشند، TBI به عنوان بسته یا باز طبقه‌بندی می‌شود. توجه به این نکته مهم است که هر آسیب سر منجر به TBI نمی‌شود زیرا ممکن است به قسمت خارجی سر یا جمجمه آسیب برسد، بدون تأثیر روی مغز.

آسیب مغزی غیر ضربه‌ای

این نوع آسیب ناشی از عوامل داخلی است که یا فوراً موجب آسیب به مغز می‌شود، برای نمونه در مورد کمبود اکسیژن، یا به مرور زمان به دلیل بدتر شدن عفونت یا رشد تومور. نمونه‌های رایج عبارتند از سکته مغزی، تومورهای مغزی، کمبود اکسیژن، آنسفالیت، مننژیت، قرار گرفتن در معرض سموم یا سوء مصرف طولانی مدت مواد.

در شرکت Ekso Bionics، اسکلت بیرونی EksoNR برای کمک به افراد مبتلا به آسیب مغزی اکتسابی، بهبود کیفیت زندگی و بازیابی توانایی راه رفتن اختصاص داده شده است. بیشتر آسیب‌های مغزی اکتسابی افراد بالای ۶۵ سال را تحت تأثیر قرار می‌دهد، اما می تواند در هر سنی رخ دهد و موجب ایجاد مشکلات برای افراد شود.

اثرات آسیب مغزی اکتسابی

تخمین زده می‌شود که هر ساله حدود ۱٫۵ میلیون مورد ABI در ایالات متحده بوجود آید. اثرات کلی یک آسیب مغزی اکتسابی بر اساس محل و شدت آسیب متفاوت خواهد بود. این اثرات می‌تواند یک یا چند سیستم را در برگیرد که منجر به نقص‌های فیزیکی، شناختی، رفتاری، گفتاری، حسی، ادراکی و یا بصری می‌شود.

همچنین ABI ممکن است منجر به اختلال در تحرک بیمار یا سایر مناطقی شود که فعالیت‌های زندگی روزمره را دچار مشکل می‌کند. این جایی است که اسکلت بیرونی EksoNR وارد می‌شود تا به بیماران کمک کند از انعطاف‌پذیری (پلاستیسیتی) مغز خود استفاده کنند و ماهیچه‌ها را برای دوباره راه رفتن آموزش دهند. شکی نیست که آسیب‌های مغزی هم برای بیماران مبتلا به ABI و هم برای اعضای خانواده آنها بسیار دشوار است، با حمایت بالینی مناسب و اسکلت بیرونی پزشکی، بسیاری از بیماران می‌توانند راه خود را به سمت بهبودی باز کنند.

توانبخشی آسیب مغزی اکتسابی با اسکلت بیرونی

درمان آسیب مغزی

ABI توسط یک متخصص پزشکی با استفاده از ابزارهایی مانند سی‌تی اسکن و MRI برای تجسم محل و میزان آسیب یا بیماری در مغز تشخیص داده می‌شود. هنگامی که بیمار از نظر پزشکی تثبیت شد، روند توانبخشی خود را آغاز خواهد کرد. توانبخشی می‌تواند شامل فیزیوتراپی، کاردرمانی، گفتار درمانی و روانشناسی عصبی باشد تا به بیمار در بازیابی توانایی‌های از دست رفته کمک کند. EksoNR، نخستین و تنها اسکلت بیرونی است که توسط سازمان غذا و داروی آمریکا برای استفاده‌ی بیماران ABI تأیید شده است. این اسکلت بیرونی توسط فیزیوتراپیست‌ها برای بهبود جهت‌گیری بیماران به خط وسط، تغییر وزن، کیفیت گام برداشتن و قدرت عضلانی اندام تحتانی استفاده می‌شود. EksoNR از اصول نوروپلاستیسیته برای کمک به فیزیوتراپیست‌ها استفاده می‌کند تا تمرین‌های با کیفیت بالا، شدید، تکراری و ویژه وظایف را به بیماران در مسیر خود برای بازیابی استقلال ارائه دهند.

ویژگی EksoNR

گام بعدی در توانبخشی عصبی EksoNR است. این اسکلت بیرونی هوشمند به بیماران مبتلا به ABI کمک کند تا در هر مرحله از توانبخشی بستری یا سرپایی به تنهایی راه بروند. از EksoNR می‌توان برای کمک به بیمار برای ایستادن و برداشتن نخستین قدم‌ها استفاده کرد. همچنین این اسکلت بیرونی برای بیمارانی استفاده می‌شود که پیش از این می‌توانستند به تنهایی راه بروند اما باید کیفیت راه رفتن خود را بررسی کنند. این فناوری توانبخشی برای بیماران مبتلا به آسیب نخاعی و سکته مغزی توسط سازمان غذا و داروی آمریکا تأیید شده است، بنابراین می‌تواند یک ابزار توانبخشی برای بسیاری از بیماران مبتلا به اختلال عصبی باشد.

با جمع‌آوری هوشمند داده‌ها و کنترل‌های پزشک، متخصصان پزشکی می‌توانند بیماران و جلسات آموزشی آنها را در لحظه ارزیابی کنند تا به بهترین وجه به هر فرد در مسیر بهبودی کمک کنند.

زمینه توانبخشی مطابق با پژوهش‌ها و فناوری‌های جدید مانند EksoNR به تکامل خود ادامه می‌دهد. این روش‌ها و دستگاه‌های جدید می‌توانند به بسیاری از بیماران کمک کنند تا کمبودهای خود را کاهش دهند و به حداکثر پتانسیل توانبخشی خود دست یابند.


>> رونمایی از لباس توانبخشی EksoNR ساخت شرکت Ekso Bionics

>> اسکلت بیرونی چگونه به حرکت درمانی کمک میکند?


منبع: eksobionics

«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی) مجاز است»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *