توسط محققان کشور: وسیله کمکی برای حرکت بیماران فلج ساخته شد

نمونه آزمایشگاهی ارتز بلند اندام تحتانی، همراه با مفصل زانوی قدرتی برای بیماران فلج اطفال طراحی و ساخته شد.
به گزارش خبرگزاری مهر، دکتر مختار عراضپور، مجری طرح «ارتز بلند اندام تحتانی» گفت: ارتزهای قدرتی اندام تحتانی با هدف ممانعت از خم شدن زانو در فاز استانس و تامین خم شدگی زانو در فاز سوئینگ راه رفتن توسعه پیدا کردند و پارامترهای راه رفتن در این بیماران مورد برررسی قرار گرفت.

عراضپور اظهار داشت: هفت بیمار فلج اطفال به صورت داوطلبانه در این مطالعه حضور داشتند که بیماران قبل از انجام تست ها چگونگی راه رفتن با ارتز قدرتی جدید را آموزش دیدند.

به گفته وی، مراحل ارزیابی راه رفتن بیماران با ارتز جدید و آرتز سنتی با مفصل قفل دار انجام شد که راه رفتن با ارتز قدرتی جدید ۱۸درصد کاهش در سرعت راه رفتن و طول گام را در مقایسه با راه رفتن با ارتز سنتی نشان داد.

وی ادامه داد: همچنین ۱۶درصد افزایش در فاز استانس هنگام راه رفتن با ارتز قدرتی جدید نیز نشان داده شد که اختلاف معنی داری در آهنگ راه رفتن با دو نوع آرتز در این مطالعه وجود داشت.

عراضپور افزود: افراد شرکت کننده در این تحقیق میزان خم شدگی نرمالی در زانو در فاز سوئینگ داشتند و کاهش بی ثباتی هنگام استفاده از ارتز قدرتی جدید در آنها مشاهد شد.

وی عنوان کرد: نتایج این مطالعه نشان داد که بیماران با الگوی طبیعی تری نسبت به ارتز سنتی راه می روند و همچنین مفصل زانوی آنها در طی فاز سوئینگ خم شدگی لازم جهت راه رفتن را دارد.

به گزارش مهر، ​اُرتِز به وسیله‌ای گفته می‌شود که به عملکرد اندام یا عضو کمک می‌کند. در برخی موارد استفاده از ارتز سبب بهبود عملکرد و یا کاهش درد شده و از پیشرفت درد در اندام جلوگیری می‌کند. ارتزها ممکن است از جنس‌های مختلفی مانند چرم، پلاستیک، فلز و یا ترکیبی از مواد مختلف به صورت پیش ساخته یا مخصوص هر فرد و متناسب با اندام هر فرد ساخته شوند.

همچنین تاکنون سه مقاله در مجلات بین المللی از طرح «ارتز بلند اندام تحتانی» به چاپ رسیده است. طراحی و ساخت نمونه آزمایشگاهی ارتز بلند اندام تحتانی با پشتیبانی صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران بوده است.

منبع: خبرگزاری مهر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *