جدیدترین ربات ها و توانایی چشمگیر آنها در سازگاری با موقعیت های جدید

با پیشرفت‌های مداوم فناوری و هوش مصنوعی هر روز شاهد ربات‌هایی جدید با اشکال مختلف و توانایی‌های متعدد هستیم. ربات‌هایی هوشمند که توانایی مواجهه با شرایط جدید و تطبیق خود با آن را دارند. در ادامه با برخی از جدیدترین ربات‌ها و پیشرفت‌ها در زمینه رباتیک آشنا خواهیم شد. با مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی همراه باشید.

پاناسونیک یک ربات همراه معرفی کرده که میتواند با انسان مکالمه کند و به لمس شدن واکنش نشان دهد

ظاهر ربات Nicobo شبیه گربه‌ای است که در جوراب گیر افتاده. این ربات می‌تواند با استفاده از دوربین چهره‌ها را تشخیص داده و از طریق میکروفن‌های جهت‌دار صدای شما را بشنود و به آن پاسخ دهد. Nicobo نمی‌تواند کاری بیش از تکان دادن سر و دم خود و پلک زدن انجام دهد. همچنین این ربات دارای حسگرهای لمسی است، بنابراین هنگام لمس یا در آغوش گرفتن از آن آگاه است.

دورکاری، فاصله اجتماعی و ماندن در خانه در همه‌گیری کووید۱۹ موجب افزایش تنهایی افراد شده است. شما هرگز مکالمه طولانی با Nicobo نخواهید داشت، اما غر زدن‌های آن به شما کمک می‌کند احساس کنید که واقعاً به حرف‌های شما گوش می‌دهد، حتی اگر نتواند هیچ کاری انجام دهد. پاناسونیک تنها ۳۲۰ ربات با برچسب قیمت حدود ۳۶۰ دلار تولید می‌کند. این ربات‌ها در عرض ۶ ساعت پیش فروش شدند.

سگ رباتیک سامسونگ برای نیازهای نظارتی طراحی شده است

ربات M-1 سامسونگ که توسط Gaetano De Cicco خلق شده، ظاهری زیبا ندارد اما کاربردی است. این ربات چهار پا دارد و بدنه آن با ماده‌ای پوشانده شده است که در برابر آب و هوا مقاوم است. این پوشش موجب دوام و انعطاف‌پذیری بیشتر ربات می‌شود. این ربات نه سر دارد و نه چهره. در قسمت سر، صفحه‌ای قرار دارد که از طریق آن ربات با صاحب خود ارتباط برقرار می‌کند. ربات سگ بی‌چهره سامسونگ برای نیازهای نظارتی طراحی شده است.

این ربات مجهز به هوش مصنوعی می‌تواند توپ‌ها را تعقیب کرده و هنگامی که ورود شما را حس کرد با پرش از شما استقبال کند. افزون بر بازی با شما، می‌تواند کارهای خاصی مانند نظارت و شناسایی افراد متجاوز را نیز انجام دهد. M-1زیبا نیست، اما برای صاحبش مفید است. در حال حاضر این ربات در دست توسعه است. سامسونگ مشخص نکرده است که چه زمانی این مدل ربات را به بازار عرضه می‌کند.

 سگ رباتیک سامسونگ برای نیازهای نظارتی طراحی شده است

رباتی که تنها با هوای تحت فشار کار میکند

گروهی از مهندسان دانشگاه کالیفرنیا، سن‌دیگو از نمونه اولیه یک ربات نرم چهار پا رونمایی کرده‌اند که برای کار به هیچ مدار الکترونیکی نیاز ندارد. این ربات برای همه کارکردهای خود، از جمله سامانه‌های کنترلی و حرکتی، تنها به یک منبع ثابت هوای تحت فشار نیاز دارد. این ربات توسط یک سامانه سبک و ارزان از مدارهای پنوماتیک، متشکل از لوله‌های منعطف و سوپاپ‌های نرم، روی خود ربات کنترل می‌شود.

این ربات می‌تواند با دستور یا در پاسخ به سیگنال‌هایی که از محیط تشخیص می‌دهد راه برود. هر چهار پای ربات دارای سه درجه آزادی است که توسط سه عضله حرکت می‌کنند. وقتی یک محفظه استوانه‌ای تحت فشار قرار می‌گیرد، اندام در جهت مخالف خم می‌شود. توسعه دهندگان اطمینان دارند که چنین سامانه‌های ارزان، ساده و قابل اعتمادی کاربرد گسترده‌ای نه تنها در بازی و سرگرمی پیدا می‌کنند، بلکه روزی در محیط‌هایی که الکترونیک کار نمی‌کند، استفاده می‌شود.

ربات نرم برای راه رفتن کف دریا

دانشجوی مهندسی مکانیک دانشگاه کارنگی‌ملون، با نام Zach Patterson رباتی نرم طراحی کرده است که در کف دریا می‌خزد. داشتن بازوهای نرم برای محیط کف دریا به معنای شکل‌پذیری بیشتر در برخورد با موانع و آسیب‌پذیری کمتر است. همچنین امکان آسیب دیدن زیست بوم کف دریا کم می‌شود. هدف مهندسان از این طرح ساخت رباتی بود که بدون سیم و اتصال به قطعات الکترونیکی خارجی، به طور مستقل کار کند.

رباتی که مانند عروس دریایی شنا می‌کند

این ربات ساخته دست مهندسان دانشگاه‌های Edinburgh و Southampton است. غشائی پلاستیکی که تعدادی بازوی منعطف چاپی به آن متصل است به کمک یک پیستون حرکت Aurelia aurita را تقلید می‌کند. در فرکانس مناسب برخورد پیستون با غشا با سرعت یک طول بدن در ثانیه و مشابه عروس دریایی واقعی بدنه ربات را به جلو می‌راند. این پدیده تشدید نامیده می‌شود. این نخستین باری است که تشدید به عنوان یک نیروی پیشران استفاده می‌شود.

ربات‌های نرم برای درک لمس انسان از سایه‌ها استفاده می‌کنند

پژوهشگران دانشگاه کرنل روشی کم‌هزینه برای ربات‌های نرم ایجاد کرده‌اند تا بتوانند طیف وسیعی از فعل و انفعالات فیزیکی را بدون نصب حسگرهای بی‌شمار و سیم‌کشی‌های پیچیده تشخیص دهند. یک دوربین که داخل ربات قرار می‌گیرد، سایه‌ی حرکات دست روی پوست ربات را ثبت و آنها را با نرم افزار یادگیری ماشین طبقه‌بندی می‌کند. ربات می‌تواند به گونه‌ای برنامه‌ریزی شود که به برخی لمس‌ها و حرکات پاسخ دهد. و پوست ربات قابلیت تبدیل شدن به یک صفحه تعاملی را دارد. حتی لازم نیست فناوری ShadowSense را روی ربات بکار برد، می‌توان در مواد دیگری مانند بالن‌ها آن را گنجاند و آنها را به دستگاه‌های حساس به لمس تبدیل کرد.

گیره رباتیک جدید برای برداشتن اشیای مختلف

پژوهشگران دانشگاه نیو ساوت ولز سیدنی (UNSW) دستگاهی رباتیک شبیه خرطوم فیل برای برداشتن اشیا توسعه داده‌اند که مزایای بالقوه‌ای برای بسیاری از صنایع مانند کشاورزی، صنایع غذایی و اکتشاف و حتی عملیات امداد و نجات یا فناوری‌های کمکی دارد که گرفتن اشیای ظریف در آنها ضروری است. این گیره پارچه‌ای نرم، نازک و سبک است و می‌تواند اشیای مختلف، حتی اجسام توخالی را بردارد.

ویدئوی شرکت بوستون داینامیکس از توانایی‌های ربات Spot

نسخه جدید ربات Spot میتواند خودش را شارژ کند

ربات Spot Enterprise نسخه جدیدی از Spot است که می‌تواند به طور مستقل تشخیص دهد سطح شارژ آن برای انجام وظیفه فعلی ناکافی است و به ایستگاه شارژ متصل شود. این ویژگی به آن امکان می‌دهد تا وظایف بازرسی و مأموریت‌های جمع آوری داده طولانی‌تری را بدون تعامل انسانی انجام دهد. این ربات از وای‌فای دو بانده و یک پورت اترنت در ایستگاه شارژ پشتیبانی می‌کند که کاربران را قادر می‌سازد به سرعت مجموعه داده‌های جمع‌آوری شده را بارگیری کنند. به روزرسانی جالب دیگر یک بازوی رباتیک است. ربات با استفاده از این بازو قادر به تعامل با دنیای خارج خواهد بود، می‌تواند اشیا را بلند کند، دریچه‌ها را باز و بسته کند، اهرم‌ها را بکشد و دستگیره‌ها را بچرخاند. در این ویدئو بازوی Spot مجهز به یک دوربین است.

توانایی‌های چشمگیر خانواده بوستون داینامیکس

شرکت بوستون داینامیکس یکی از آینده‌دارترین شرکت‌ها در بخش رباتیک است. این شرکت در ویدئویی مهارت‌های چشمگیر ربات‌های خود را به نمایش گذاشته است. توانایی‌های سه ربات در پرش، ایستادن روی یک پا و حرکت آرام و روان بدون از دست دادن تعادل. طی چند سال گذشته، ربات‌های بوستون داینامیکس توانایی‌های خود را به ما نشان داده‌اند. ربات انسان‌نمای اطلس دویدن و پارکور را بلد است. ربات Spot در نیوزیلند گله گوسفندان را هدایت، به بهبود شرایط در همه‌گیری کووید۱۹ کمک و روی یک دکل نفتی کار می‌کند. سگ رباتیک Spot تنها محصول تجاری موجود این شرکت است که در اوایل سال جاری با برچسب قیمت ۷۵۰۰۰ دلار به فروش رسید. ربات Handle برای نخستین بار در سال ۲۰۱۷ رونمایی شد. این یک ربات تحقیقاتی است که دارای دو پایه انعطاف‌پذیر روی چرخ‌ها و دو دست برای دستکاری یا حمل اشیا است.

این سگ رباتیک خود می‌آموزد چگونه حملات را دفع کند

یکی از بزرگترین موانع انقلاب رباتیک، ناتوانی آنها در انطباق با موقعیت‌هایی است که پیش از این با آن رو به رو نشده‌اند. اما این در حال تغییر است، به لطف رویکرد جدیدی که ترکیبی از مهارت‌های سازگار برای پاسخگویی به چالش‌های جدید است. گروهی از پژوهشگران دانشگاه ژجیانگ چین و دانشگاه ادینبورگ روش بهتری برای آموزش راه رفتن و بازیابی ربات‌ها توسعه داده‌اند. سگ رباتیک آنها به نام Jueying با مهارت‌های جدید و بداهه‌ای با چالش‌های ناشناخته سازگار می‌شود. این روش از تکنیکی به نام معماری یادگیری چند تخصصی (MELA) استفاده می‌کند که یاد می‌گیرد مهارت‌های انطباقی و سازگار با شرایط جدید را با ترکیبی از مهارت‌های ارائه شده، تولید کند.

شبیه‌سازی رباتی که با پای شکسته نیز به کار خود ادامه می‌دهد

این به لطف مغز هوش مصنوعی آن است که هرگز یادگیری را متوقف نمی‌کند. دنیای رباتیک با جهشی در حال پیشرفت است و این ویدیوی جدید نیز از این قاعده مستثنی نیست. این فیلم دو ربات شبیه‌سازی شده را نشان می‌دهد که یکی از پاهایشان دچار مشکل شده است. شما به سرعت متوجه می‌شوید که آنها بسیار متفاوت عمل می‌کنند، یکی از آنها به پشت افتاده و پاهایش را بی هدف تکان می‌دهد، در حالی که دیگری به کار خود ادامه می‌دهد. این بدان دلیل است که تنها یکی از ربات‌ها آموزش دیده است تا خود را با شرایط جدید سازگار کنند.

بیشتر هوش مصنوعی (AI) به شبکه‌های عصبی متکی است، که الگوریتم‌های مبتنی بر مغز انسان هستند. تفاوت اصلی این است که مغز انسان به طور مداوم به یادگیری و سازگاری ادامه می‌دهد، در حالی که مغز هوش مصنوعی چنین نیست. برای آزمایش بیشتر این موضوع، پژوهشگران در مطالعه جدید شبکه‌هایی با قوانین Hebbian ایجاد کردند. این فرمول‌های ریاضی مغز هوش مصنوعی را قادر می‌سازد به طور مداوم یاد بگیرد، مانند مغز انسان. یادگیری Hebbian می‌تواند روزی الگوریتم‌هایی را که معمولاً برای یادگیری زبان‌های جدید، رانندگی یا شناسایی تصاویر استفاده می‌شوند را بهبود بخشد.

شما هم می‌توانید با ExoMy مریخ نورد خود را در خانه بسازید

مریخ‌نورد Rosalind Franklin ExoMars متعلق به آژانس فضایی اروپا قرار است در سال ۲۰۲۲ به سیاره سرخ فرستاده شود. اما این مریخ‌نورد یک برادر کوچکتر به نام ExoMy دارد. آژانس فضایی طرح‌ها و نرم‌افزارهای این نسخه کوچک از کاوشگر مریخ را به صورت رایگان در دسترس قرار داده است تا هر کسی بتواند ExoMy خود را به صورت سه بعدی چاپ، مونتاژ و برنامه‌ریزی کند. ExoMy چیزی فراتر از یک اسباب بازی است زیرا می‌تواند به عنوان یک پلت‌فرم پژوهش و نمونه‌سازی ارزان قیمت برای آزمایش‌های رباتیک باشد.

این اسپری مغناطیسی اجسام بی‌روح را به یک میلی ربات تبدیل می‌کند

ساخت دستگاه‌های رباتیک بسیار کوچک به الکترونیک مینیاتوری احتیاج دارد که ساخت چنین مکانیزم‌هایی را دشوار و هزینه بر می‌کند. گروهی از پژوهشگران به سرپرستی دانشمندان دانشگاه سیتی هنگ کنگ (CityU) با پوشاندن اجسام توسط یک اسپری مغناطیسی چسب مانند، موسوم به اسپری M راهی ساده برای ایجاد هزار ربات ایجاد کرده‌اند. اشیای پوشانده شده با این اسپری با کمک یک میدان مغناطیسی می‌توانند روی سطوح مختلف بخزند، راه بروند یا غلت بزنند. از آنجا که پوشش مغناطیسی زیست سازگار است و در صورت لزوم می‌تواند تجزیه شود، این فناوری پتانسیل کاربردهای پزشکی، از جمله ناوبری کاتتر و تحویل دارو را نشان می‌دهد.

دانشمندان ژاپنی روشی برای کنترل ذهنی ربات گاندام ارائه دادند

دانشمندان ژاپنی دستگاهی ایجاد کرده‌اند که به افراد امکان می‌دهد ربات اسباب بازی کوچک گاندام، یکی از محبوب‌ترین ربات‌های تخیلی را با ذهن خود کنترل کند. برای کنترل ربات و خواندن دستور‌های مغزی از یک سربند استفاده می‌شود. جالب توجه است که این فناوری نه تنها به عنوان یک اسباب بازی بلکه به عنوان ابزاری برای آموزش کاربران در زمینه اصول رباتیک و برنامه نویسی طراحی شده است.

رونمایی از نخستین خودروی پرنده مسابقه‌ای در جهان

نخستین سری از مسابقات اتومبیل‌رانی ویژه خودروهای پرنده برقی قرار است اواخر سال جاری برگزار شود. ۱۰ خودروی عمودپرواز Airspeeder Mk3 که توسط Airspeeder و Alauda در استرالیای جنوبی تولید می‌شوند در این رقابت شرکت خواهند کرد. این خودروی پرنده دارای پیشرانه الکتریکی ۹۶ کیلووات است و تنها ۱۰۰ کیلوگرم وزن دارد و به سرعتی بیش از ۱۲۰ کیلومتر در ساعت می‌رسد. Mk3ها از راه دور کنترل می‌شوند و برای جلوگیری از برخورد، مجهز به سامانه‌های ایمنی لیدار و رادار هستند. به لطف قاب و بدنه فیبر کربنی، زیبا، سبک، قوی و بادوام است.


«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوریهای توان افزا و پوشیدنی) مجاز است.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *