پیش بینی تغییرات جراحی رباتیک در آینده

بخشی از پیشرفت‌های علم پزشکی به علت امکان‌پذیر شدن انواع جراحی بدون شکافت پوست است. جراحی رباتیک پیوسته در حال پیشرفت است. حتی در نواحی دور از دسترس انسان ربات‌ها می‌توانند جراحی را با دقت بالا انجام دهند. مهم‌ترین عامل در رشد ربات‌های جراحی و بازار آن افزایش تقاضا و تطبیق کار پزشکی با جراحی‌های کم تهاجمی است. مدیر عامل Asensus Surgical و یکی از پیشگامان فناوری رباتیک در جراحی لاپروسکوپی با نام Anthony Fernando تغییرات بازار رباتیک، جراحی از راه دور و هوش افزوده را در سال‌های آینده پیش‌بینی کرده است. در ادامه این مقاله از مجله فناوری‌های توان افزا و پوشیدنی به این پیش‌بینی‌ها می‌پردازیم.

علم رباتیک و جراحی

بازار جراحی رباتیک

پیش‌بینی نخست: سرعت رشد بازار جراحی رباتیک

بازار جراحی رباتیک با سرعت بسیار رشد می‌کند در حالیکه قیمت ادوات جراحی کم می‌شود. همچنین متغییرهای دخیل در جراحی کم و بستر متن باز می‌شود. با توجه به کاهش تعداد نیرو در بخش جراحی و افزایش سن جراحان زبده، جراحی رباتیک در بخش طراحی ارگونومی برای حفظ سلامت بدنی جراح در حین جراحی نیز پیشرفت می‌کند.

استدلال: بازار جهانی جراحی رباتیک تا سال ۲۰۲۶ به ۱۴.۴ میلیارد دلار خواهد رسید. ارزش این بازار در سال ۲۰۲۱ برابر ۶.۴ میلیارد دلار است. رشد این بازار اساسا مدیون ربات‌های کمکی جراحی،  افزایش تطبیق فناوری جراحی، افزایش تطبیق ربات‌های جراحی و رشد بودجه پژوهشی درعلم پزشکی است.

پیش‌بینی دوم: تغییرات قیمت

برای حل مشکل کمبود بودجه بیمارستان‌ها در سطح جهان شاهد ظهور بسترها و مدل‌های جدید برای مالکیت این فناوری‌ها خواهیم بود. این امر به کاهش قیمت فناوری‌های نوین که در سطح جهان مقبول شوند (مانند فناوری‌های ربات‌های کمکی) وابسته است. فناوری‌های ربات‌های کمکی قابلیت کاهش دادن قیمت هوش افزوده و دید ماشینی را دارد.

استدلال: در سال‌های اخیر بیمارستان‌های جهانی با کاهش بودجه روبه‌رو هستند. کلیه فعالیت‌ها اعم از ساختار کارمندان، به روزسازی امکانات، خرید تجهیزاتی مانند سامانه های قیمت بالای رباتیک به علت کاهش بودجه تاخیر می‌افتد.

افزایش نفوذ ربات های جراحی در مراکز جراحی سیار یا ASC

پیش بینی سوم: مراکز جراحی سیار به صورت معمول جراحی‌های کم هزینه و high-volume را با فناوری‌های کمکی رباتیک انجام می‌دهند. فناوری رباتیک کمکی به دلیل استفاده از تجهیزات قابل بازیافت و متن باز قیمت اندکی دارند. در آینده شاهد افزایش و تطبیق فناوری‌های کمکی رباتیک در بخش‌های جراحی سیار خواهیم بود.

استدلال: مراکز جراحی سیار برای بیماران خارج از بیمارستان، تشخیص بیماری و پیش‌گیری از شرایط وخیم مهم هستند. دولت‌ها، تامین کنندگان بودجه و بیماران همگی از قیمت‌های کم جراحی سیار بهره می‌برند.

سلامت/جراحی از راه دور

پیش بینی چهارم: با گسترش فناوری ۵G در کنار فناوری‌های رباتیک علم پزشکی به سمت جراحی از راه دور و Telesurgery حرکت خواهد کرد.

استدلال: آینده Telesurgery به دو عامل دسترسی‌پذیری ۵G و گسترش فناوری رباتیک کمکی وابسته است.

هوش افزوده

پیش بینی هفتم: گسترش فناوری کمکی رباتیک در اپلیکیشن‌های تلفن همراه و بازی‌ها مانند Pokemon Go و Google Maps ادامه خواهد یافت. همان گونه که هوش افزوده جریان کاری را بهبود می‌بخشد و مراتب جدیدی از دقت را فراهم می‌کند، تحلیل ابرداده و کاربرد‌های ابرداده فرصت‌های جدیدی را ایجاد می‌کند.

استدلال: هوش مصنوعی ساخت ماشین‌هایی است که مانند انسان کار می‌کنند. هوش افزوده از این ماشین‌ها برای بهبود کارهای انسان‌ها بهره می‌برد. در این مورد جراحان حذف نمی شوند بلکه یک یاور برای فناوری دیجیتال خواهند بود. هوش افزوده می‌تواند جریان کار را بهبود بخشد و دقت کار را افزایش دهد.


درمان آسیب نخاعی با پیوند بافت نخاع
یمپلنت جدید نویدبخش معلولان ضایعه نخاعی
ساخت ماهیچه مصنوعی از پروتئین های طبیعی


منبع: roboticsbiz

«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوریهای توان افزا و پوشیدنی) مجاز است.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *