درمان آسیب نخاعی با پیوند بافت نخاع

فلج ناشی از آسیب نخاعی برای مدت طولانی غیرقابل درمان باقی مانده است. آیا پیشرفت‌های علمی می‌توانند دوباره ما را تحت تأثیر قرار دهند؟ برای نخستین بار پژوهشگران بافت‌های نخاع انسان را مهندسی کرده و پیوند بافت نخاع را در مدلی آزمایشگاهی با فلج مزمن آزمایش کردند و میزان موفقیت بالایی را در بازیابی توانایی‌های راه رفتن به دست آوردند. اکنون، پژوهشگران در حال آماده شدن برای مرحله بعدی مطالعه و آزمایش‌های بالینی بر روی بیماران انسانی هستند. آنها امیدوارند ظرف چند سال آینده این بافت‌های مهندسی شده در بیماران فلج کاشته شود و آنها را قادر سازد دوباره بایستند و راه بروند. با مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی همراه باشید.

چگونه آسیب ستون فقرات را معکوس کنیم؟

این فناوری شامل نمونه‌برداری از بافت چربی شکم بیمار است. این بافت، مانند همه بافت‌های بدن ما، از سلول‌هایی همراه با یک ماتریکس خارج سلولی شامل موادی مانند کلاژن و قند تشکیل شده است. پس از جداسازی سلول‌ها از ماتریکس خارج سلولی، با مهندسی ژنتیک سلول‌ها دوباره برنامه‌ریزی و به حالتی شبیه سلول‌های بنیادی جنینی برگردانده می‌شوند. یعنی سلول‌هایی که می‌توانند به هر نوع سلولی در بدن تبدیل شوند.

پتری دیش با نمونه‌های بافت
پتری دیش با نمونه‌های بافت

 پژوهشگران از ماتریکس خارج سلولی یک هیدروژل شخصی تولید کردند که پس از کاشت هیچ پاسخ ایمنی یا پس زدنی ایجاد نمی‌کند. سپس سلول‌های بنیادی را در هیدروژل محصور کردند و در فرآیندی که رشد جنینی نخاع را تقلید می‌کند، این سلول‌ها را به ایمپلنت‌هایی سه‌بعدی از شبکه‌های عصبی حاوی نورون‌های حرکتی تبدیل کردند.

 شبکه عصبی حاوی نورون‌های حرکتی
شبکه عصبی حاوی نورون‌های حرکتی

این ایمپلنت‌های نخاعی روی دو گروه مختلف از مدل‌های آزمایشگاهی آزمایش شدند: آنهایی که اخیراً فلج شده بودند (مدل حاد) و کسانی که برای مدت طولانی فلج شده بودند (مدل مزمن). پس از کاشت، ۱۰۰٪ از مدل‌های آزمایشگاهی مبتلا به فلج حاد و ۸۰٪ از مدل‌های مبتلا به فلج مزمن توانایی راه رفتن خود را بازیافتند.

این مطالعه پیشگامانه و پیوند بافت نخاع توسط گروه پروفسور Tal Dvir انجام و نتایج این مطالعه در مجله علمی معتبر Advanced Science منتشر شد.

گام بعدی این پژوهش، کاشت نخاع انسان برای درمان فلجی
گام بعدی این پژوهش، کاشت نخاع انسان برای درمان فلجی

بازگرداندن بیماران مبتلا به فلجی روی پاهای خود

مدل‌های حیوانی پس از پیوند بافت نخاع تحت یک فرآیند توانبخشی سریع قرار گرفتند که در پایان آن می‌توانستند کاملاً خوب راه بروند. این نخستین نمونه در جهان است که در آن بافت‌های انسانی مهندسی شده، بهبودی را در یک مدل حیوانی فلج مزمن بوجود آوردند.

پروفسور Dvir می‌گوید: «هدف ما تولید ایمپلنت‌های نخاعی شخصی‌شده برای هر فرد است که امکان بازسازی بافت آسیب دیده را بدون خطر رد شدن فراهم می‌کند».

پروفسور Dvir، می‌گوید: «امیدواریم طی چند سال آینده به مرحله آزمایش‌های بالینی بر روی انسان برسیم و در نهایت این بیماران را روی پای خود بازگردانیم. برنامه پیش بالینی ما پیش از این مورد بحث قرار گرفته است. از آنجایی که ما یک فناوری پیشرفته در پزشکی ترمیمی را پیشنهاد می‌کنیم، و از آنجایی که در حال حاضر هیچ درمانی برای بیماران فلج وجود ندارد، دلیل خوبی برای تایید سریع فناوری خود داریم».


>> ایمپلنت جدید نویدبخش معلولان ضایعه نخاعی

>> ساخت ایمپلنت های بیسیم برای دور زدن عصب آسیب دیده و کنترل اندام از کار افتاده


«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوریهای توان افزا و پوشیدنی) مجاز است»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *