این خشک کن فراصوت مصرف انرژی بسیار کمی دارد

پژوهشگران در آزمایشگاه ملی Oak Ridge خشک کن لباس فراصوتی توسعه داده‌اند که انرژی بسیار کمتری نسبت به دستگاه‌های متداول مصرف می‌کند. این خشک کن فراصوت می‌تواند رطوبت را سریع‌تر و مؤثرتر از گرما از لباس خارج کند. با مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی همراه باشید.

این خشک کن فراصوت مصرف انرژی بسیار کمی دارد

شورای دفاع از منابع طبیعی در سال ۲۰۱۴ گزارش داد که در طول ‌دوره‌ای یکساله، یک خشک کن معمولی انرژی‌ای بسیار بیشتر از یک یخچال فریزر، ماشین ظرفشویی و ماشین لباسشویی مصرف می‌کند. بنابر گزارش اداره اطلاعات انرژی، خشک کن سهمی ۴ درصدی از کل انرژی مصرفی را دارد.

این موضوع مورد توجه Ayyoub Momen در آزمایشگاه ملی Oak Ridge قرار گرفت. او چند سال اخیر را در حال توسعه یک راهکار جدید برای خارج کردن رطوبت از پارچه بوده است. چشم انداز وی اینگونه است: ساخت خشک کن لباس که ظرف استوانه‌ای شکل و پوشیده از مبدل‌های فراصوت پیزوالکتریک است. این خشک کن لباس‌های شسته شده را به کمک امواج صوت با فرکانس بالا به جای گرما خشک می‌کند.

روش کار بدین شکل است که ارتعاشات فراصوت قطرات کوچک آب را از پارچه خارج کند و یک مه تشکیل شود. سپس این مه به لبه استوانه هدایت و از لبه استوانه به یکباره خارج شوند. این روند به طور منظم در خشک کن اتفاق می‌افتد.

نمونه اولیه ساخته شده توسط Momen و همکارانش نشان می‌دهد که این خشک کن در عمل نیز کار می‌کند. خشک کن ساخته شده توانست یک بار متوسط را در ۲۰ دقیقه خشک کند در صورتی که همین میزان لباس با خشک کن‌های معمولی حدود ۵۰ دقیقه طول می‌کشد تا خشک شوند. همچنین آنها ادعا می‌کنند که این دستگاه ۷۰ درصد کمتر از یک خشک کن معمولی انرژی مصرف می‌کند.

این نمودار اندازه‌گیری‌های اولیه از زمان خشک شدن پارچه‌ها با استفاده از خشک کردن سرد فراصوت در مقایسه با خشک کردن با حرارت و گرما در دمای ۲۰، ۵۰، ۶۰ و ۸۰ درجه سانتی‌گراد را نشان می‌دهد.

خبر خوب این است که این پژوهش‌ها بلا استفاده نیستند. این آزمایشگاه در حال همکاری با شرکت لوازم خانگی جنرال الکتریک است تا خشک کن‌های مافوق صوت را در آینده‌ای نزدیک وارد خانه‌ها کنند.


در مورد فناوری‌های فراصوت بیشتر بخوانید:

>>Vevo MD نخستین سامانه تصویربرداری پزشکی فراصوت با فرکانس بسیار بالا

>>تشخیص سنگ کلیه با استفاده از گوشی هوشمند


منبع: technologyreview

«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی) مجاز است»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *