تشخیص سنگ کلیه با استفاده از گوشی هوشمند

یک متخصص قلب توانست با استفاده از گوشی هوشمند و یک دستگاه متحرک سونوگرافی فراصوت، سنگ کلیه خود را تشخیص دهد. شاید فناوری سونوگرافی فراصوت روزی به یک هنجار در پزشکی تبدیل شود. با مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی همراه باشید.

پزشکی که از گوشی هوشمند برای تشخیص سنگ کلیه خود استفاده میکند

یک متخصص قلب موفق شد با استفاده از تلفن همراه، سنگ کلیه خود را تشخیص دهد. دکتر Eric Topol در کالیفرنیا پس از چند روز تجربه درد در دو طرف بدن خود تلاش کرد تا بفهمد مشکل چیست. دکتر Topol، که در Scripps Health در La Jolla کار می‌کند یک اسکنر فراصوت قابل حمل را به گوشی خود وصل کرد و دستگاه را در برابر بدن خود گرفت. سپس اسکنر تصاویری را به دستگاه ارسال کرد و تورم کلیه که اغلب به دلیل وجود سنگ کلیه است تشخیص داده شد. تشخیص او بعدها توسط پزشکان در بیمارستان تأیید شد.

اگر چه دکتر Topol متخصص کلیه نیست اما به عنوان یک طرفدار سرسخت فناوری متحرک سلامتی، اوایل امسال آموزش دید تا ارگان‌ها را اسکن کند. او گفت: «من هرگز فکر نمی‌کردم که روزی نیاز به استفاده از آن باشد». من فکر می‌کردم این یک سنگ کلیه باشد، اما مطمئن نبودم به این دلیل که درد شدید نبود اما مداوم بود.

دکتر Topol از اسکنر فراصوت گوشی هوشمند برای تمام بیماران خود استفاده کرد. او حتی یک دستگاه به گوشی خود متصل کرد تا بتواند ضربان قلب را تشخیص دهد، که به عنوان الکتروکاردیوگرام یا ثبت سیگنال الکتریکی قلب شناخته می‌شود. وی این دستگاه را به آی‌فون خود برای تشخیص حمله قلبی یک مسافر در هواپیما در سال ۲۰۱۲ متصل کرد.

پزشکی که از گوشی هوشمند برای تشخیص سنگ کلیه خود استفاده میکند

اسکن فراصوت گوشی هوشمند از سال ۲۰۱۱ تأییدیه سازمان غذا و دارو آمریکا (FDA) را دریافت کرده است. دکتر Topol می‌گوید با این حال این فناوری به اندازه‌ای که وی امیدوار بود و انتظار داشت پیشرفت نداشته است. او گفت: «فراتر از عدم آموزش و عادت، مسائل بازپرداخت وجود دارد». اگر شما از این دستگاه به عنوان یک پزشک استفاده کنید، نمی‌توانید برای آن هزینه بپردازید.

برنامه‌های کاربردی که دقت آنها مورد شک و تردید است همچون خواندن فشار نیز پزشکان را از استفاده از فناوری دلسرد کرده است. دانشمندان در دانشگاه جان هاپکینز، بالتیمور، متوجه شدند که پر‌فروش‌ترین برنامه‌ها تقریباً ۸۰ درصد از موارد نتایج اشتباهی را گزارش می‌دهند. دستگاه Instant Blood Pressure ادعا می‌کند که فشار خون کاربران را هنگامی که آنها انگشت خود را بر لنز دوربین قرار داده و گوشی را به قفسه سینه خود فشار می‌دهند، تخمین می‌زند.

با این حال، دکتر Topol استدلال می‌کند استفاده از دستگاه‌های فراصوت همراه کمک می‌کند تا رابطه بیمار با پزشک خود بهبود یابد، نسبت به قرار دادن دستگاه‌های فراصوت در آزمایشگاه و سردرگم کردن بیمار. او ادامه داد: «تکنسین‌ها مجاز نیستند هرچیزی را به بیمار بگویند. بنابراین بیمار به خانه می‌رود بدون هیچ آگاهی از آنچه اسکن نشان داده است».

دکتر Topol معتقد است همزمان با مقرون به صرفه‌تر و در دسترس قرار گرفتن این دستگاه‌ها، ممکن است روزی بیماران خود قادر به اسکن و ارسال تصاویر به یک پزشک باشند. فراتر از آن، الگوریتم‌های آموزش دیده ممکن است یک روز به جای پزشکان اسکن‌ها را تفسیر کنند.

پیش از این نیز پژوهشگران دانشگاه کالیفرنیا یک دستبند ایجاد کردند که ممکن است در تشخیص و بهبود درمان بیماری‌هایی از جمله فیبروز سیستیک (Cystic Fibrosis) و دیابت مفید باشند. این دستگاه سطح مولکول‌های مختلف در عرق فرد، که ممکن است نشان دهنده یک بیماری خاص باشد را تشخیص می‌دهد.


بیشتر بخوانید:

>>تشخیص کم خونی با گوشی هوشمند

>>تب‌سنج بدون تماس که از طریق بلوتوث به گوشی هوشمند متصل می‌شود.


منبع: dailymail.co.uk

«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی) مجاز است»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *