درمان فلج مغزی کودکان با تلفیق عصبی غیرتهاجمی

شرکت کالیفرنیایی SpineX، یک فناوری غیرتهاجمی نورومدولاسیون نخاعی برای درمان کودکان مبتلا به فلج مغزی ساخته است. این فناوری به گونه‌ای طراحی شده است که همراه با درمان توانبخشی عصبی و برای بهبود حرکات عملکردی در چنین کودکانی مورد استفاده قرار گیرد. هدف این فناوری، تعدیل اتصال ناکارآمد مغز و نخاع است و این کار را با تحریک عصبی نخاعی از روی پوست انجام می‌دهد. با مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی همراه باشید.

درمان فلج مغزی کودکان با تلفیق عصبی غیرتهاجمی

فلج مغزی چیست؟

فلج مغزی گروهی از اختلالات حرکتی است که معمولاً به دلیل آسیب به مغز رخ می‌دهد و بر وضعیت بدن، راه رفتن و تعادل تأثیر می‌گذارد. در حال حاضر هیچ روشی برای درمان مؤثر فلج مغزی وجود ندارد. برخی از بیماران در تلاش برای رفع برخی علائم مانند اسپاستیسیتی تحت عمل جراحی تهاجمی قرار می‌گیرند، اما نیاز آشکار به درمان‌های مؤثر جدید و جایگزین‌های کمتر تهاجمی وجود دارد.

شرکت SpineX، یک شرکت پزشکی مستقر در کالیفرنیا، دستگاه نوآوری نخاع در اطفال (SCiP) را توسعه داده است؛ یک فناوری غیرتهاجمی نورومدولاسیون نخاع که برای درمان کودکان فلج مغزی در نظر گرفته شده است. این فناوری به گونه‌ای طراحی شده است که همراه با درمان توانبخشی عصبی با هدف بهبود حرکات عملکردی در چنین کودکانی مورد استفاده قرار گیرد. هدف این فناوری تعدیل اتصال ناکارآمد مغز و نخاع است و اینکار را از طریق تحریک عصبی نخاعی از روی پوست انجام می‌دهد. در یک مطالعه آزمایشی، ۱۶ داوطلب کودک مبتلا به فلج مغزی، در سنین مختلف و با طیف وسیعی از شدت بیماری، پس از درمان با این دستگاه، عملکرد حسی-حرکتی بهبود یافته را نشان دادند.

درمان فلج مغزی با SCiP

این جدیدترین فناوری ممکن است دریچه‌ای به درمان‌های جدید فلج مغزی در آینده ارائه دهد. دستگاه SCiP  یک فناوری غیرتهاجمی تحریک عصبی از روی پوست است. این فناوری که برای استفاده در جلسات توانبخشی فیزیکی طراحی شده است، به بهبود ارتباط میان مغز و نخاع برای توانبخشی کمک می‌کند.

این شرکت به تازگی نتایج یک مطالعه آزمایشی را منتشر کرده است که در آن این دستگاه در گروهی متشکل از ۱۶ کودک فلج مغزی آزمایش شده است. کودکان در طول مطالعه دو مداخله در هفته دریافت کردند. این شامل جلسات درمانی توانبخشی عصبی مبتنی بر فعالیت بود که در طی آن کودکان درمان‌های تعدیل عصبی را از دستگاه دریافت کردند. در پایان مطالعه ۸ هفته‌ای، پژوهشگران گزارش دادند همه کودکان تحت درمان، عملکرد حسی-حرکتی بهبود یافته‌ای را نشان دادند.

مادر یکی از شرکت کنندگان در این مطالعه، گفت: «پسر من در سه سالگی و به شدت تحت تأثیر فلج مغزی است. پسر من از زمانی که استفاده از  SCiP را آغاز کرد، پیشرفت هیجان انگیزی را نشان داد. ما بسیار سپاسگزاریم که پسرمان در مطالعه بالینی با SCiP گنجانده شد زیرا دنیایی از امکانات را برای پسرمان باز کرده است و امیدواریم دیگران بتوانند به زودی شاهد آن باشند».

ویدئویی در مورد این مطالعه هیجان انگیز را در زیر مشاهده کنید:


>> توسعه آستین رباتیک برای بهبود کنترل بازو در کودکان فلج مغزی

>> اسکلت بیرونی Atlas 2030 برای کودکان فلج مغزی


منبع: SpineX

«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوریهای توان افزا و پوشیدنی) مجاز است.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *