دریافت اطلاعات جدید در مورد بهبودی پس از سکته مغزی با کمک یک اسکلت بیرونی

در دانشگاه کلگری یک کارآزمایی بالینی در حال انجام است تا شیوه یادگیری مهارت‌های حرکتی را ترسیم ‌کند. هدف، جمع‌آوری مجموعه بزرگی از داده‌ها است که می‌تواند شیوه یادگیری مهارت‌های حرکتی افراد سالم در هر سن و جنس را نشان دهد. این مجموعه داده مبنایی برای درک این است که چگونه سکته مغزی بر یادگیری حرکتی افراد تأثیر می‌گذارد. نتایج می‌تواند بازی را برای توانبخشی سکته تغییر دهد. در این پژوهش از اسکلت بیرونی بالاتنه Kinarm استفاده شده است. این اسکلت بیرونی نشان می‌دهد چگونه افراد سالم و همچنین افراد دچار سکته حرکات بازوی خود را کنترل می‌کنند. با مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی همراه باشید.

دریافت اطلاعات جدید در مورد بهبودی و یادگیری مجدد پس از سکته مغزی با کمک یک ربات اسکلت بیرونی

یادگیری مهارت های حرکتی

بیش از ۶۰۰۰۰ کانادایی هر سال دچار سکته مغزی می‌شوند. آسیب به مغز در اثر لخته شدن خون یا خونریزی می‌تواند به این معنی باشد که مهارت‌های حرکتی فرد به چالش کشیده می‌شود و پس از آن درک شیوه یادگیری، یا بهتر است بگوییم، یادگیری مجدد، بسیار مهم است.

دکتر تایلر کلاف (Tyler Cluff)، استادیار دانشکده حرکت شناسی در دانشگاه کلگری، می‌گوید: «وقتی سیستم عصبی به خوبی کار می‌کند، همه چیز زیبا به نظر می‌رسد. ما مجبور نیستیم فکر یا تلاش آگاهانه بسیاری برای حرکت، شیوه یادگیری مهارت‌های حرکتی جدید یا تطبیق آنها با زمینه‌های مختلف انجام دهیم. وقتی آسیب، بیماری یا اختلالی وجود دارد که بر سلامت و عملکرد سیستم عصبی تأثیر می‌گذارد، حتی ساده‌ترین کار مانند غذا خوردن با قاشق می‌تواند چالش برانگیز باشد».

Cluff بیش از یک دهه، به مطالعه چگونگی یادگیری مهارت‌های حرکتی توسط افراد پرداخته است. او می‌داند که رسیدن به آن قاشق به مدارهای توزیع شده در سراسر مغز متکی است. او اکنون یک پروژه بالینی را در دانشگاه کلگری با دکتر Sean Dukelow، یک فیزیاتریست و عضو مؤسسه مغز Hotchkiss رهبری می‌کند.

هدف جمع‌آوری مجموعه بزرگی از داده‌ها است که می‌تواند شیوه یادگیری مهارت‌های حرکتی افراد سالم در هر سن و جنس را نشان دهد. این مجموعه داده مبنایی برای درک این است که چگونه سکته مغزی بر یادگیری حرکتی بسیاری از افراد در توانبخشی تأثیر می‌گذارد.

جمع آوری داده با کمک اسکلت بیرونی

این پژوهش با استفاده از یک دستگاه رباتیک به نام Kinarm انجام شده است. بیماران در این اسکلت بیرونی رباتیک می‌نشینند و با استفاده از بازوهای خود با یک محیط واقعیت مجازی دو بعدی در تعامل با داده‌ها هستند. Kinarm برای ارزیابی عملکرد حسی، حرکتی و شناختی توسط دکتر Stephen Scott، دکترای دانشگاه کویینز توسعه داده شد. این ربات به گونه‌ای طراحی شده است که وظایف و تجزیه و تحلیل‌های جدیدی را می‌توان توسعه داد و برای تکامل قابلیت‌های ارزیابی Kinarm به کار برد.

دریافت اطلاعات جدید در مورد بهبودی و یادگیری مجدد پس از سکته مغزی با کمک یک ربات اسکلت بیرونی

در این مطالعه ۱۵۰ فرد سالم و همچنین ۱۵۰ فرد بهبود یافته از سکته مغزی جذب شدند. نمایشگری مقابل شرکت‌کنندگان قرار می‌گیرد تا کارهایی مانند ضربه زدن به توپ‌های عبوری، عبور از خطوط یا رسیدن به اهداف را انجام دهند. Kinarm با ارائه خطاها آنها را به چالش می‌کشد. سیستم عصبی معمولاً با تلاش برای اصلاح خطاها پاسخ می‌دهد.

در همه این مدت، اسکلت بیرونی در حال اندازه‌گیری سرعت و چگونگی واکنش فرد به آن چالش‌ها است. پس از یک سری فعالیت، پژوهشگران می‌توانند نمایه‌ای از چگونگی یادگیری این مهارت‌ها و نقاط ضعف مغز ایجاد کنند.

۱۵۰ فرد سالم در این مطالعه پایه و اساس را فراهم می‌کنند. هنگامی که طیف وسیعی از رفتارهای سالم را درک کنیم، می‌توانیم اختلال را مشخص کنیم. ما می‌توانیم مشکل را شناسایی کنیم، و در دراز مدت، امیدواریم که روش‌های جدیدی ایجاد کنیم که به بهبودی افراد کمک کند.

در بیماران سکته مغزی، مغز آنها شامل ضایعاتی است که با قطع جریان طبیعی خون آسیب دیده است. آنچه (برای توانبخشی) به آن وابسته هستیم، سیم‌کشی مجدد اطراف بافت مرده مغز است. بسیاری از متون از تکرار برای کمک به فرآیند سیم‌کشی مجدد استفاده می‌کنند، اما هیچ کس واقعا نمی‌داند که چقدر مورد نیاز است که احتمالاً برای هر بیمار متفاوت است.

این کارآزمایی بالینی در مرحله نخست تلاش می‌کند مجموعه بزرگی از داده‌ها برای نقشه‌برداری از مغز در ارتباط با یادگیری مهارت‌های حرکتی جمع کند. این آغاز یک پژوهش طولانی است پروژه‌ای که پزشکان را با دانش و داده‌های مورد نیازشان مجهز می‌کند تا استراتژی‌های شخصی‌سازی شده را برای کمک به بیماران و توانبخشی پس از سکته مغزی طراحی کنند.


>> طبیعی تر شدن راه رفتن با دستگاه های کمکی رباتیک

>> دستکش های چاپ سه بعدی برای توانبخشی بیماران سکته مغزی


منبع: ucalgary.ca

«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوریهای توان افزا و پوشیدنی) مجاز است»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *