در آینده، لنزهای تماسی نجات دهنده‌ زندگیتان خواهند بود

لنز‌های تماسی مجهز به حسگرهای زیستی ممکن است در آینده بیماران را برای نظارت بر شرایطشان و حتی تشخیص بیماری پیش از بروز، یاری کنند. این لنزها قادر خواهند بود قند خون را اندازه بگیرند، سرطان را تشخیص دهند و بر روی مصرف دارو نظارت داشته باشند.

در آینده، لنزهای تماسی نجات دهنده‌ زندگیتان خواهند بود
مهندسین در دانشگاه ایالتی اورگان، در حال کار بر روی جاسازی حسگرهای شفاف در لنزهای تماسی هستند که می‌توانند با نظارت بر نشانگرهای زیستی،علائم ناشی از مصرف دارو و سطح گلوکز خون را اندازه‌گیری کنند. با وجود این حسگرها ممکن است حتی تشخیص نشانه‌های اولیه‌ی سرطان فراهم شود.

Greg Herman، مهندس شیمی و کسی که تحقیقات را رهبری می‌کند به خبرگزاری Digital Trends گفت «گروه من مشغول به کار بر روی یک فناوری متفاوت برای سنجش قند خون بوده‌اند که مشابه فناوری است که در نوار سنجش قند خون استفاده می‌شود. او افزود، ما در پروژه ای جداگانه بر روی ساخت یک ترانزیستوری شفاف مشغول به کار بودیم. بنابراین ایده‌ی تغییر ترانزیستور به یک حسگر شفاف به ذهن من رسید. تبدیل ایده به واقعیت خیلی سریع صورت گرفت.

طراحی و طرز کار

Herman به منظور طراحی حسگرهای زیستی به سراغ ماده‌ی ایندیم گالیم زینک اکسید (indium gallium zinc oxide) رفت. او سال‌ها پیش که همراه  با همکارانش در صنعت کار می‌کرد، این ترکیب را اختراع کرده بود. در حال حاضر IGZO انقلابی در حساسیت صفحه نمایش لمسی ایجاد کرده است.

Herman به جای این که با استفاده از IGZO دستگاه‌هایی با وضوح بالاتر به مصرف کنندگان ارائه کند، آن را برای نظارت مداوم سطح گلوکز خون به کار گرفت. این ماده با جابه‌جا کردن آنزیمی که با گلوکز واکنش داده و موجب تغییر رسانندگی لنز می‌شود، سطح گلوکز بیمار را مشخص می‌نماید. او گفت «به کارگیری این ایده‌ در لنزهای تماسی، به بیماران دیابتی کمک خواهد کرد که با انعطاف‌پذیری بیشتری امکان کنترل سطح قند خونشان را داشته باشند.»

بر اساس گفته‌ی Herman از لحاظ نظری بیش از ۲۵۰۰ حسگر زیستی می‌تواند در یک میلی‌متر مربع ازاین لنزهای تماسی جاسازی شود. با استفاده از این حسگرها می‌توان سطح اسید اوریک را اندازه گرفت یا نشانگرهای زیستی سرطان را شناسایی کرد. با این حال هنوز مدت زمانی برای کار روی این وسیله لازم است.

Herman گفت «ما هنوز در مراحل اولیه هستیم و گفتن این که این فناوری چه زمانی تجاری خواهد شد، دشوار است. ما با تعدادی از شرکت‌ها صحبت کرده‌ایم و امیدواریم که کار کردن با آن‌ها به فرآیند عرضه‌ی این فناوری شتاب دهد. او تحقیقات خود را در نشست انجمن شیمی آمریکا ارائه کرد.

این نوشتار با عنوان «در آینده، لنزهای تماسی نجات دهنده‌ زندگیتان خواهند بود» برای نخستین بار در مجله‌ی فناوری‌های توان افزا و پوشیدنی منتشر شده است.

منبع: digitaltrends

استفاده و بازنشر این مطلب تنها با ذکر لینک منبع و نام «مجله‌ی فناوری‌های توان افزا و پوشیدنی» مجاز است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *