تحول در زندگی یک مادر با دست بیونیک شرکت Touch Bionics

زندگی یک مادر جوان که دارای چهار بچه است با دست بیونیک Touch Bionics متحول شد. نیام بویل (Niamh Boyle) مادر جوان ۳۲ ساله انگشتان دست و پای خود را بر اثر یک عفونت شدید و کشنده در هنگام زایمان از دست داد. با مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی همراه باشید تا داستان زندگی نیام بویل را بخوانید.

تحول در زندگی یک مادر با دست بیونیک شرکت Touch Bionics

دست مصنوعی می‌تواند در زندگی عادی کسانی که ممکن است از دست خود به طور کامل استفاده نکنند، تحول ایجاد کند. داشتن یک دست مصنوعی به مادر جوانی که دست خود را از دست داده است این اجازه را داده که برای نخستین بار پس از از دست دادن انگشت‌هایش به دلیل عفونت، کارهای روزمره ضروری‌اش را انجام دهد. نیام بویل مادر ۳۲ ساله کسی که بعد از تولد چهارمین فرزندش به عفونتی دچار شد که زندگی‌اش را تهدید کرد، می‌گوید: «پس از گذشت هشت ماه بدون استفاده از دست چپم، خیلی احساس فوق‌العاده‌ای بود که دوباره قادر به انجام کارهایم به کمک دست چپ خود شدم».

وقتی که او از کما بیرون آمد، به او گفتند که مجبور به قطع انگشتان دست چپ او هستند. او حتی انگشتان پای راستش را نیز از دست داد.
نیام مادر چهار بچه و اهل یکی از شهرهای کشور ایرلند، به مدت یک هفته برای چگونگی استفاده از دست مصنوعی با فناوری نوین در یک شرکت تخصصی در شهر گالوی (Galway) آموزش دیده است. او در حال حاضر در انتظار دستی است که سفارش داده. این دست به او اجازه می‌دهد یک زندگی عادی داشته باشد. آموزش دادن با دست مصنوعی نمونه شامل انجام کارهای روزمره از جمله پاک کردن سبزی، برداشتن و قراردادن وسایل به اندازه‌های مختلف در ارتفاع‌های مختلف و بازکردن بسته‌ها، جعبه‌ها و بطری‌های مختلف است.

او همچنین عوض کردن پوشک یک خرس عروسکی را تمرین کرد و کارهایی مانند مسواک زدن، گره زدن بند کفش، پرتاب توپ تنیس، استفاده از اسپری‌های تمیزکننده، بستن زیپ کاپشن و برش دادن پنیر و سیب‌زمینی برای درست کردن ساندویچ را تمرین کرد. نیام بویل از همه می‌خواهد که علائم و نشانه‌های عفونت را بدانند و همیشه از پزشکان بپرسند که آیا این مورد را بررسی کرده‌اند یا خیر.

درد شدید در آرنج یا زانو می‌تواند نشانه‌ای از عفونت باشد. شایع‌ترین نشانه‌های آن، لرزیدن از تب و سرما، درد و ناراحتی شدید، پوست رنگ پریده یا تغییر رنگ در پوست، خواب‌آلودگی یا مشکل از خواب پریدن و احساس تنگی نفس است. نیام و شوهرش لیام (Liam) صاحب یک نوزاد هشت ماهه و سه فرزند دیگر دو ساله، پنج ساله و شش ساله هستند. نیام در حال جمع‌آوری کمک مالی برای پوشش هزینه‌ی ۶۵۰۰۰ یورویی دست مصنوعی است. دست مصنوعی بیونیک می‌تواند توسط یک برنامه کاربردی کنترل شود. نیام حتی می‌تواند با این دست بیونیک دوباره گیتار بنوازد.

ساخت سفارشی دست بیونیک

دست‌های مصنوعی بیونیک به صورت سفارشی توسط شرکت Touch Bionics در اسکاتلند ساخته می‌شوند. قالب سیلیکونی سفارشی دست نیام به اسکاتلند فرستاده شد تا فرایند ساخت قالب داخلی برای آن آغاز شود. یکی از وظیفه‌‌های نیام، رفتن به فروشگاه و خرید است. او توضیح می‌دهد: «ما همراه با گروه Touch Bionics به یک فروشگاه محلی رفتیم و من از دست مصنوعی برای هل دادن چرخ‌دستی و قرار دادن اقلام در آن و بسته‌بندی کیسه‌های خرید و بلند کردن آن و گذاشتن بسته‌های خرید در صندوق خودرو استفاده کردم. رفتن در سوپر مارکت با این دست مصنوعی کمی عجیب و غریب بود به این دلیل که احساس می‌کردم تمام افراد در آنجا به من نگاه می‌کنند. به خصوص، به این دلیل که نمونه‌ی نهایی دست مصنوعی من آماده نبود و سیم‌ها و نوار آن قابل مشاهده بود.»

نیام اضافه می‌کند: «من خیلی هیجان زده هستم که دست مصنوعی نهایی را بگیرم و هنگامی که نسخه اصلی آماده شود، بسیار دلتنگ این نسخه اولیه می‌شوم.»


در زمینه فناوری دست مصنوعی بیشتر بخوانید:
>>همراهی پروتز بالاتنه DynamicArm با دست مصنوعی BeBionic
>>استقلال دوباره با دست زیستی رباتیک
>>دست کوچک bebionic بازویی رباتیک ویژۀ بانوان


منبع: irishtimes

استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی) مجاز است.

1 comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *