برترین شرکت‌های واقعیت مجازی در حوزه بهداشت و درمان (بخش دوم)

در این مقاله به ادامه معرفی شرکت‌های متعدد واقعیت مجازی در زمینه بهداشت و درمان و محصولات نوآورانه آنها می‌پردازیم. محصولاتی که موجب بالا بردن توانایی جراحان و آماده شدن آنها برای انجام جراحی‌های پیچیده می‌شود و به دانشجویان پزشکی در آموزش مؤثرتر کمک می‌کند. بخش نخست این مقاله را می‌توانید از اینجا بخوانید.

شرکت‌های واقعیت مجازی برای آموزش مؤثرتر دانشجویان پزشکی

۶) ImmersiveTouch برای جراحی دقیق‌تر

به عنوان یک جراح نیاز به مقدار بسیار زیادی دانش، آماده سازی و تمرین دارید، چرا که هزینه کوچکترین اشتباه می‌تواند زندگی یک بیمار باشد. با این حال، تاکنون برای پزشکان و دانشجویان پزشکی آسان نبوده که پیش از عمل جراحی تمرین حرفه‌ای داشته باشند. شرکت ImmersiveTouch در تلاش است تا تغییر دهنده بازی در این رابطه باشد. این شرکت یک چارچوب تصویربرداری واقعیت مجازی فراهم کرده که به جراحان اجازه می‌دهد مسیرهای جراحی با کمترین تهاجم را به منظور بهبود دقت جراحی و نتایج ببینند و همچنین احساس و تجربه کنند.

هنگامی که یک جراح برای یک عمل جراحی پیچیده مغز آماده می‌شود، اسکن‌های ام‌آر‌آی و سی‌تی بیمار را می‌توان دربه ابر ImmersiveTouch بارگذاری کرد و سپس تصاویر را درون واقعیت مجازی سه بعدی بازسازی کرد. پس از آن جراح می‌تواند جراحی‌های مختلف را تمرین کند و یا آموزش ببیند و بیمار را لمس کند. این چارچوب، لمس و حس آناتومی بیمار را برای جراحان فراهم می‌کند.

۷) Medical Realities و نخستین عمل جراحی که در واقعیت مجازی به صورت زنده منتشر شد

برای نخستین بار در تاریخ پزشکی، در ۱۴ آوریل سال ۲۰۱۶ شفیع احمد، جراح سرطان با استفاده از یک دوربین واقعیت مجازی در بیمارستان سلطنتی لندن یک عمل جراحی را انجام داد. هر کسی می‌توانست این عملیات جراحی را به صورت زنده از طریق تارنمای Medical Realities ببیند. مهم نیست که یک دانشجوی پزشکی امیدوار از Cape Town باشید یا یک روزنامه نگار علاقه‌مند از سیاتل یا یکی از بستگان نگران، هر کس می‌تواند از طریق دوربین ۳۶۰ درجه چگونگی انجام عمل جراحی و برداشتن یک توده سرطانی از روده بیمار را دنبال کند.

در ماه مارس سال ۲۰۱۵ شرکت Medical Realities اعلام کرد نخستین محصول خود «جراح مجازی» را راه‌اندازی کرده است. آنها امیدوارند این مدل آموزش جدید به عنوان بخشی از یک ابزار آموزش معمولی در آینده به تصویب برسد.

برترین شرکت‌های واقعیت مجازی در حوزه بهداشت و درمان (بخش نخست)

۸) Osso VR برای جراحی ارتوپدی مؤثرتر

Osso VR، یک استارت‌آپ نوظهور در حال کار بر روی استفاده از واقعیت مجازی در زمینه جراحی ارتوپدی و در همان زمان تلاش برای بهبود روش آموزش جراحی است. جاستین باراد، بنیانگذار و مدیر عامل شرکت Osso VR پس از اینکه از آموزشی که دریافت می‌کرد ناامید شد به واقعیت مجازی روی آورد.

این فناوری به کاربران اجازه می‌دهد تا مونتاژ و قرار دادن یک نیل ارتوپدی را شبیه‌سازی کنند. کاربران از یک هدست واقعیت مجازی (این نرم افزار در حال حاضر با Oculus Rift و HTC Vive سازگار است) استفاده می‌کنند که یک اتاق عمل مجازی را نشان می‌دهد و دو کنترلر را در دست می‌گیرند که حرکات دست را ردیابی می‌کند و به این حرکات با بازخورد لمسی که تقلیدی از احساس مونتاژ و قرار دادن نیل است پاسخ می‌دهد.

۹) VirtaMed برای آموزش بهتر پزشکی

این شرکت سوئیسی که در ماه اکتبر سال ۲۰۰۷ تأسیس شده است، شبیه ساز جراحی بسیار واقع گرایانه را برای آموزش پزشکی توسعه داده و تولید می‌کند. جراحان با استفاده از این ابزار پیش از عمل در یک محیط امن جراحی بر روی بیماران را آموزش می‌بینند.

VirtaMed دارای نفوذ زیادی بر محیط آموزش پزشکی در کشور سوئیس دارد. از سال ۲۰۱۳، هر پزشکی که قصد دارد به درجه تخصص در ارتوپدی در کشور سوئیس دست پیدا کند باید یک آزمون در شبیه‌ساز VirtaMed ArthroS را پشت سر بگذارد. این شرکت می‌گوید که این سامانه کیفیت آزمون را بسیار بهبود می‌بخشد. امیدواریم که بسیاری از مؤسسات نیز از سامانه‌ها و روش‌های مشابه برای صدور گواهینامه و تخصص پزشکی استفاده کنند.

برترین شرکت‌های واقعیت مجازی در حوزه بهداشت و درمان (بخش نخست)

۱۰) Zspace برای آموزش STEM

این شرکت مستقر در کالیفرنیا سامانه‌های مخلوط با واقعیت که با ترکیب عناصر واقعیت مجازی و واقعیت افزوده کار می‌کنند را به منظور بهبود کیفیت آموزش در زمینه‌های مختلف ایجاد می‌کند. آنها طیف گسترده‌ای از ابزار آموزشی واقعیت مجازی اعم از یک زمین بازی فیزیکی تا Human Anatomy Atlas را ارائه می‌دهند. و این شامل بیش از ۴۶۰۰ ساختار آناتومیک، از جمله تمام ارگان‌های مهم و سامانه‌های بدن انسان به منظور تجسم بهتر بدن انسان است.

Zspace در علوم، فناوری، مهندسی و آموزش ریاضیات (STEM)، الهام بخش است. برای نمونه آنها یک برنامه آنلاین برای معلمان به منظور آشنایی با راهکارهای واقعیت مجازی توسعه داده‌اند. معلمان به کمک این برنامه می‌توانند به دانش‌آموزان خود آموزش دهند. این برنامه نوآوری شگفت‌انگیزی است که من به هر معلم مشتاقی آن را توصیه می‌کنم.

۱۱) Surgical Theater برای برنامه‌ریزی مؤثرتر جراحی

شرکت Surgical Theater در کلیولند مستقر است و توسط Moty Avisar و Alon Geri تأسیس شده است. هر دوی آنها وابسته به نیروی هوایی اسرائیل بودند و کار شبیه‌سازی پرواز را انجام می‌دادند. آنها این سؤالات را پرسیدند که آیا ممکن است جراحان را مانند خلبانان جنگنده که قادر به پرواز پیش از مأموریت‌های خود هستند، آموزش داد؟ و آیا رزیدنت‌های جراحی نیز می‌توانند یک مکان برای اصلاح و تمرین مهارت‌های خود در سامانه شبیه‌سازی جراحی داشته باشند؟ و آیا این شبیه‌ساز می‌تواند به بیمار کمک کند در طرح مراقبت از خود مشارکت داشته باشد، چیزی که تاکنون وجود نداشته است؟

شرکت Surgical Theater یک چارچوب تجسم واقعیت مجازی پزشکی در کنار دیگر محصولات دقیق واقعیت مجازی برای ارائه یک محیط همه‌جانبه برای رسیدن به این سه هدف (که در پاراگراف قبل ذکر شد) معرفی کرده است. این سامانه از یک طرف به بیمار اجازه آموزش دیدن و مشارکت می‌دهد و از سوی دیگر نسل آینده قابلیت‌های برنامه‌ریزی و هدایت جراحی و یک چارچوب آموزشی عالی برای دانشجویان پزشکی ارائه می‌دهد.

۱۲) سامانه سه بعدی Simbionix برای آموزش بهتر جراحی

شرکت Simbionix در اصل یک شرکت اسرائیلی است که توسط یک شرکت چاپ سه بعدی مستقر در کالیفرنیا که ارائه دهنده خدمات بهداشتی است در سال ۲۰۱۴ به ارزش ۱۲۰ میلیون دلار خریداری شد. این شرکت شبیه سازی، آموزش و راهکارهای آموزشی در مراقبت‌های بهداشتی را فراهم می‌کند.

در نهایت یکی از الهام بخش‌ترین لحظات برای یک دانشجوی پزشکی در اتاق عمل است. اما چه می‌شود اگر شما بتوانید به صورت مجازی عملاً آن لحظه را تجربه و به گونه‌ای شایسته برای آن آماده شوید؟ اتاق عمل مجازی Simbionix یک محیط واقعاً واقعی برای آموزش لاپاروسکوپی را فراهم می‌کند. کارآموز با تمرین در LAP Mentor به طور کامل در یک محیط اتاق عمل شامل گروه مجازی، یک بیمار و تجهیزات غوطه‌ور می‌شود. Simbionix همچنین راهکار واقعیت مجازی برای جراحی که مایل به آماده شدن برای جراحی‌های پیچیده است، فراهم می‌کند. با کمک نرم افزار D2P، متخصصان پزشکی می‌توانند مدل‌های سه بعدی شخصی بسازند و از طریق برنامه‌ریزی‌های انجام شده گام به گام جلو بروند. نوآوری‌ای امیدوار کننده!


>>برترین شرکت‌های واقعیت مجازی در حوزه بهداشت و درمان (بخش نخست)


منبع: medicalfuturist

«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی) مجاز است».

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *