دست مصنوعی VA با حس لامسه قوی

بخش بازنشستگاه ارتش با تمرکز بر ساخت پروتزهای نوآورانه کمک بسیاری به این صنعت کرده است. آخرین محصول این بخش پروتزی است که حس لامسه را به دست بازمی‌گرداند با دقت ۹۵ درصد به سادگی در انجام امور مختلف به کاربر کمک می‌کند. برای آشنایی بیشتر با دست مصنوعی VA با مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی همراه باشید.

بخش بازنشستگاه ارتش ایالات متحده(VA) پس از جنگ جهانی دوم برای ساخت پروتز‌ها و اعضای مصنوعی فعال شد. این بخش همواره در ساخت و طراحی پروتزها پیشگام بوده است. کار آنان طراحی، ساخت و آزمایش پروتزها در آزمایشگاهی در شهر New York است. این بخش از سال ۱۹۴۸ در سراسر ایالات متحده ۳۰ شعبه با فعالیت‌های بین رشته‌ای دارد. VA نخستین پروتز کامل و میوالکتریک زیر شانه را در سال ۱۹۶۸ معرفی کرد.

VA نوآوری‌های بسیاری را به صنعت اعضای مصنوعی وارد کرده است. از جمله این نوآوری‌ها می‌توان به پروتز‌هایی سازگار با کفش‌های پاشته بلند اشاره کرد که حرکت قوزک پا را ساده می‌سازد. اما مشکلاتی در عمل هم وجود درد. یکی از چالش‌ها نبود روش مناسب برای دریافت بازخورد حسی است. به عبارتی فرد پروتز را مثل عضوی از بدن خود حس نمی‌کند یا بازخورد لمسی از آن دریافت نمی‌کند.

نبود بازخورد حسی روی کیفیت هر کاری که با عضو مصنوعی انجام می‌شود تاثیر دارد. این امر سبب می‌شود فرد خود را از پروتز جدا احساس کند. پژوهشی که روی بازنشستگان دارای نقص عضو انجام شد حاکی از این بود که  هر چند آنان از پروتز خود راضی بودند، نزدیک به نیمی از آنان کمتر از ۹ ساعت در روز از پروتز خود استفاده می‌کردند. دکتر Dustin Tyler از Cleveland VA و دکتر Jacob Segil از Rocky Mountain Regional VA با کمک یکدیگر فناوری جدیدی برای حل این مشکل توسعه داده‌اند.

دست بیونیک مصنوعی VA

دکتر Segil یک مهندس مکانیک است که با طراحی پروتز بیونیک دست با قابلیت ارسال بازخورد به مغز توانسته حس لامسه را در پروتز شبیه‌سازی کند. پژوهش وی با دستگاه الکترود سرآستین دکتر Tyler به خوبی ارتباط برقرار می‌کند. این فناوری با ارسال سیگنال الکتریکی به الکترود و سپس به اعصاب مغز حس لامسه را شبیه سازی می‌کند.

افراد مختلفی این پروتز را آزمایش کرده‌اند و از آن رضایت داشته‌اند. لازم به ذکر این آزمایش‌ها در مراحل ابتدایی قرار دارند. تنها با استفاده از این سیگنال‌ها یکی از این افراد قادر بود که دست مصنوعی خود را با دقت ۹۵ درصد حرکت کند. همچنین یکی دیگر از افراد از ناپدید شدن درد فانتوم پس از شرکت در این آزمایش خبر داد.

افزایش کیفیت زندگی با محصولات VA

افزایش کیفیت زندگی بازنشستگان و سایر افرادی که به دست مصنوعی نیاز دارند، ماموریت اصلی دکتر Segil است. پژوهش‌های جدید روی بهبود حس لامسه پروتزها تمرکز دارد. هرچه پروتز به دست واقعی نزدیک‌تر باشد، بهتر است.

به گفته دکتر Segil «پروتز‌های دارای حس دستگاه‌هایی هستند که نه تنها کارکردهای دست را بازسازی می‌کنند بلکه حس تمامیت را به کاربر بازمی‌گردانند. ساخت این پروتزها هدف غایی کار ماست که کارکردهای از دست رفته را به بدن بازگرداند و برای این منظور سامانه توسعه یافته توسط گروه دکتر Tyler بهترین گزینه برای این کار است.»


این پای مصنوعی پیشرفته جایزه Neuromodulation را دریافت کرده است
کنترل حرکات و حس لامسه بازوی رباتیکی توسط مغز
کنترل بازوهای رباتیک بر اساس واقعیت افزوده و رابط مغز و رایانه


منبع: rehab.research

«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوریهای توان افزا و پوشیدنی) مجاز است.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *