درمان دیجیتال و مسائل پیرامون آن

مداوای دیجیتال، قرص‌های دیجیتال، درمان دیجیتال و … با لغت «دیجیتال» که پس از آن می‌آید در صنعت سلامت دیجیتال مکرر استفاده می‌شود. شاید معنای همه این واژه‌ها در نگاه نخست مشخص نباشد. به طور نمونه ممکن است «درمان دیجیتال» و «قرص دیجیتال» را جایگزین یکدیگر بدانید. اما این دو ابزارهای متفاوتی هستند. معنای درمان دیجیتال باید به صورت مفصل توضیح داده شود. تنها در این صورت است که کاربران درک دقیقی از آن پیدا می‌کنند و از آن بهره می‌برند. برای آشنایی با این مفهوم از شما دعوت می‌شود نوشتار حاضر از مجله فناوری‌های توان افزا و پوشیدنی را پیگیری نمایید.

با درمان های دیجیتال و مسائل پیرامون آن آشنا شوید

درمان های دیجیتال چیستند؟

موسسه غیرانتفاعی Digital Therapeutics Alliance ،که در زمینه مداوای دیجیتال فعالیت‌های گسترده‌ای دارد، این واژه را به عنوان یک واژه جدید در علم پزشکی شناخته است. این موسسه توضیح می‌دهدکه مداوای دیجیتال شامل مداخلات پزشکی مستقیم به بیمار با بهره‌گیری از شواهد و نرم‌افزارهای ارزیابی‌شده سلامت برای درمان، مدیریت و جلوگیری از طیف وسیعی از بیماری‌ها و ناهنجاری‌ها است.

بخش مهمی از این تعریف تشخیص مبتنی بر شواهد و نرم افزارهای ارزیابی شده است. این تعریف مرز عباراتی مانند قرص دیجیتال را از درمان دیجیتال تعیین می‌کند. قرص‌های دیجیتال در واقع سخت افزارهایی قابل هضم هستند که درونشان مداری الکتریکی برای کارهایی مانند مشاهده داخل معده و یا حسگرهایی برای جمع‌اوری شاخصه های سلامت در کوتاه مدت تعبیه شده است.

درمان‌های دیجیتال نرم افزار محور هستند. این درمان‌ها همان قوانین درمان‌های سنتی را دارند. به این صورت از امنیت، تاثیرگذاری و بی‌ضرر بودن این روش درمان مطمئن می‌شویم. این درمان‌ها را می‌توان به صورت مستقل یا با سایر درمان‌های بیمار ترکیب کرد تا نتایج بهینه برای سلامت بدست آید.

درمان‌های دیجیتال شکل مشخصی ندارند چرا که به کمک دستگاه‌های مختلف مانند تلفن‌های همراه یا تبلت در دسترس هستند. چنین روش‌هایی که به آسانی در خانه دردسترس هستند نیز تحت تاثیر همان آسیب‌هایی قرار می‌گیرند که روش‌های درمان سنتی بودند. اما همانند درمان‌های سنتی، درمان‌های دیجیتال نیز با هدف مدیریت، درمان و پیشگیری از مشکلات جسمی انجام می‌شوند.

در جست و جوی درمان های دیجیتال

درمان دیجیتال یک مفهوم انتزاعی نیست بلکه به صورت عملی استفاده می‌شود. در واقع درمان دیجیتال شرایط جسمی مضمن و یا شرایط وخیم ذهنی را نیز پوشش می‌دهد و بیش از ۲۰ سال است که در حال توسعه می‌باشد. Digital Therapeutics Alliance حتی یک کتابخانه نیز در این مورد دارد. این فهرست نشان می‌دهد که پزشکان از کدام خدمت دیجیتال با آرامش خاطر استفاده می‌کنند و اپلیکیشن‌های تائید نشده را مشخص می‌کند.

Digital Therapeutics Alliance حتی پروتکل‌های خاصی نیز برای درمان‌های دیجیتال تعریف کرده است. تمام سازمان‌های ارائه دهنده این خدمات با پیروی از این پروتکل‌ها به اعتبار خدمات خود می‌افزایند.

یکی از محصولات تائید شده این سازمان Insulia نام دارد. این نرم افزار برای بیماران مبتلا به دیابت نوع ۲ طراحی شده است. Insulia دز انسولین بیمار را برای وی شخصی‌سازی می‌کند و به نوعی یک مربی برای کنترل شرایط دیابت بیمار نیز هست. یک آزمایش بالینی در فرانسه با یکی از نسخه‌های پیشین این نرم افزار نشان داد که چگونه Insulia به کنترل قند خون کمک کرده است و حتی در مدیریت میزان قند خون عملکرد آن از دستورات سنتی بهتر بوده است.

نمونه‌ای دیگر Kaiku Health است. این اپلیکیشن از بیماران سرطانی پشتیبانی می‌کند. این بیماران با گزارش علائمی که ممکن است با آن درگیر شوند توصیه‌هایی از نرم‌افزار دریافت می‌کنند. Kaiku Health به بیماران اجازه می‌دهد با درمانگر خود در تماس باشند. پژوهش ها نشان می‌دهدکه این روش رصد دیجیتال به پیگیری بیشتر بیمار، رضایت وی و صرف وقت کمتر برای ملاقات حضوری با پزشک می‌شود.

نگرانی ها پیرامون خدمات دیجیتال

با توجه به اینکه خدمات درمان دیجیتال کاملا دیجیتال هستند، نگرانی‌های مرتبط با حریم شخصی کاربران به دنبال آن‌ها مطرح می‌شوند. این فناوری اطلاعات حساس را مدیریت می‌کند و نگرانی برای سواستفاده از آن وجود دارد. بنابراین طراحی و کارکرد آن باید با به کارگیری انواع روش‌های امنیت دیجیتال همراه شود.

مشکل دیگری که در این حوزه وجود دارد عدم توجه کاربر به توصیه‌های نرم‌افزار است. درحالیکه استفاده کوتاه مدت از نرم‌افزارهای درمانی امیدبخش است، خصوصا در مورد بیماری‌های مضمن، ادامه درمان و پیگیری آن هنوز مورد مطالعه قرار نگرفته است.

برای بهره‌برداری صددرصد از این نرم‌افزارها لازم است که مشکلات ذکر شده به دقت مورد بررسی قرار گیرد.

با درمان های دیجیتال و مسائل پیرامون آن آشنا شوید

به عنوان یک پزشک، خدمات درمان دیجیتال را تجویز می کنید؟

این تعاریف، نمونه‌ها و نگرانی‌های مرتبط با آن تصویر واضح‌تری از درمان‌های دیجیتال ارائه می‌دهند. به ویژه دید کاربران از این خدمات را واقع‌بینانه‌تر می‌کنند. هر چند عقیده بر این است که درمان‌های دیجیتال یک تغییر فرهنگی هم هستند، و نه صرفا پیشرفتی در فناوری، این روش‌هاب درمان تاثیر زیادی روی نحوه تجویز دارو خواهند داشت.

درمان‌های دیجیتال به اندازه درمان‌های سنتی شایع نیستند اما پژوهشگران هم اینک نیز تاثیر مثبت آن‌ها روی سلامت روان را بررسی می‌کنند. می‌توان توقع داشت که این روش‌ها در سایر زمینه‌های پزشکی نیز گسترش یابند. به این شکل ابزارهای دیجیتال و برنامه‌هایی که از آزمایش‌های بالینی سود می‌برند، برای پزشکان گزینه‌هایی قابل اطمینال خواهد بود.

همان طور که پزشکان روی تغییر سبک زندگی برای مداوای برخی بیماری‌ها تاکید دارند، می‌توانند روی استفاده مثبت از نرم‌افزارهای سلامت دیجیتال نیز متمرکز شوند. نه تنها به این دلیل که خدمات سلامت دیجیتال هیجان‌انگیز و جدید هستند، بلکه به دلیل کارآمد بودن برای بیماران.


ایمپلنت مغزی برای کاهش سریع سطح استرس
آزمایش موفق داروی جدید برای درمان آسیب نخاعی
دوازده چت بات برتر حوزه سلامت دیجیتال


منبع: medicalfuturist

«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوریهای توان افزا و پوشیدنی) مجاز است.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *