ده فناوری توان افزا در بخش سلامت

یکی از ارزشمندترین سرمایه‌های هر فرد سلامتی است. سلامتی را نمی‌توان نادیده گرفت. در دورانی مانند همه‌گیری بیماری آمادگی بسیار ضروری است. صنایع پزشکی با نوآوری‌های فراوان در حال پیشرفت است. چراکه در صورت وقوع همه‌گیری بعدی، باید آماده باشیم. طراحان صنعت سلامت با طرح‌های جدید و نجات بخش سعی در کاهش فشار از شانه‌های پزشکان دارند. در ادامه این مقاله از مجله فناوری‌های توان افزا و پوشیدنی تعدادی از طرح‌های جدید و ابزار درمانی و کمکی در درمان را مرور خواهیم کرد.

تخت روان بادیYu-Hsin Wu The Infaltable Strecher

تخت روان بادی

The Infaltable Strecher طرحی از Yu-Hsin Wu دانشجویی از دانشگاه Shin Chien در تایوان است. این وسیله طرحی بهبود یافته از تخت‌های روان قدیمی است که امکان حمل آسان و ایمن بیمار تا بیمارستان را فراهم می‌کند. این تخت روان همان‌طور که یک وسیله را در کیسه‌های حباب دار می‌پیچید تا از آن محافظت کنید، بیمار را دربر می‌گیرد تا در زمان انتقال آسیبی به وی نرسد. در صورت لزوم هر یک از اعضای بدن را نیز می‌توان جداگانه ثابت کرد تا بیمار به بیمارستان برسد. برای آسیب‌هایی که نیازمند توجه بی‌درنگ هستند، یک بسته کمک‌های اولیه نیز با این وسیله عرضه می‌شود.

ACI چکمه توانبخشی

چکمه AC1 برای توانبخشی پا

این چکمه حاصل طرحی از MSCHF واقع در بروکلین است. AC1 چکمه‌ای است که برای توانبخشی پا پس از آسیب طراحی شده است. هدف توانبخشی به شکلی ساده‌تر، با ابزاری سبک‌تر و سرگرم‌کننده است. یک جوراب جداشونده در قسمت داخلی چکمه از جنس پلاستیک neoprene به کاربر این حس را القا می‌کند که کفش‌های معمولی خود را پیش از آسیب پوشیده است. این چکمه را می‌توان به واسطه وجود لوگوی تولید کننده روی آن از سایر چکمه‌های توانبخشی بازار تشخیص داد. همچنین وجود بالشتک‌های Wowcomfy برای قسمت زیر پا این کفش را متمایز ساخته است.

بریس ستون فقرات Airy

Airy یک بریس ستون فقرات

بریس Airy با ظاهری شیک، طراحی سبک، راحت و زیست تخریب پذیر برای اصلاح خمیدگی‌های ستون فقرات طراحی شده است. طراح این وسیله پس از شنیدن نظرات بانوان جوان، به عنوان افرادی که بیش از سایرین scoliosis یا کج شدگی تیر پشت را تجربه می‌کنند، این طرح را تجاری کرده است. این بریس نمونه‌ای جدید از بریس‌های پیشین است که نه تنها نقاط درد و آسیب ناشی از پوشیدن نمونه های پیشین را درمان می‌کند، بلکه بسیار راحت است و خود را با بدن در حال رشد کاربران وفق می‌دهد.(برای مشاهده نمونه‌های مشابه به مقاله «RoSe، بریسی برای حل مشکل گوژپشتی» مراجعه نمایید)

بیماری قلبی مادر زادی - دستگاه موسیقی CHD-4

CHD-4 و بیماری های قلبی مادرزادی

بیماری قلبی مادرزادی، اختلالی است که برای بسیاری ناشناخته است. این بیماری تنها در آمریکا ۴۰۰ هزار کودک را تحت تاثیر قرار داده است. طراح CHD-4 این موضوع را در هنر صوتی-تصویری خود مطرح کرده است. وی با همکاری Teenage Engineering یک طبل ماشینی ساخته است که بازتابی از وضعیت بیماری قلبی مادرزادی است. این طرح برای روز جهانی قلب سال ۲۰۲۲ ساخته شده است و سال آینده به هراج گذاشته خواهد شد. این ماشین در واقع یک ماشین ترکیب کننده صدا است که ریتم خود را با کمک نوار قلب چهار کودک مبتلا به بیماری‌های مختلف قلبی تولید می‌کند.

 عینک نزدیک بینی Kubota

عینک Kubota برای درمان نزدیک بینی

استارت‌آپ ژاپنی Kubota یک عینک خاص طراحی کرده است که قابلت بهبود و درمان وضعیت نزدیک‌بینی را داراست. این پوشیدنی با آرایه‌ای از پروژکتورها روشن می‌شود. هر پروژکتون نور را با الگوی خاصی به داخل قرنیه کاربر می‌تاباند. به این شکل میزان تاری تصویر در فواصل کوتاه کاهش می‌یاد. به این شکل فرد مجبور می‌شود به فواصل طولانی‌تر نگاه کند. این امر خود سبب بازگشتن چشم به حالت اولیه خود می‌شود. نهایتا دید فرد به دید یک چشم سالم نزدیک می‌شود. این عینک باید روزانه دوساعت در شرایط استراحت چشم به چشم زده شود. این عینک می‌تواند یکبار برای همیشه نزدیک‌بینی را درمان کند. در گذشته نیز روش‌هایی با بهینه کردن تابش نور به چشم برای حل مشکلات بینایی پیشنهاد شده بود.

Cobi یک واکر و صندلی متحرک

Cobi یک وسیله حمل و نقل برای سالمندان است. Cobi تاثیر مثبتی بر زندگی افراد سالخورده دارد. در زمانی که حرکت محدود می‌شود این وسیله به کمک فرد می‌آید. هدف این وسیله افزایش رضایت از زندگی و استقلال سالمندان است. Cobi به دو قسمت تقسیم می‌شود. واکر و یک وسیله حمل و نقل(یک صندلی متحرک) که با بهره‌گیری از علوم روز به صورت هوشمند مسیر یابی می‌کند و بدون دخالت فرد حرکت می‌کند.(برای مشاهده ابداعات بیشتر در مورد واکرها به این فهرست مراجعه نمایید)

Uray آزمایش ادرار

Uray و آزمایش سلامت خانگی

یک دستگاه آزمایش ادرار با ظاهری که کمتر فرد از برهم‌کنش با آن خجل شود ایده خوبی است. این دستگاه مانند یک جاصابونی است. در صورتیکه این دستگاه در منزل حاضر و آماده باشد به سادگی از آن برای تشخیص مشکلات سلامت استفاده می‌شود. قسمت رنگی پایین ظرف بسته به خواست سازنده، شخصی سازی می‌شود.

Multi Scoop Pro

ویلچرهای تاشو پیش‌تر نیز با ایده‌های مختلف به بازار عرضه شده بود. در میان این ادوات تخت بیمارستانی تبدیل شونده به ویلچر یک نوآوری قابل تقدیر برای سهولت انتقال بیمار در بیمارستان است. اما دستگاهی که برای آمبولانس مناسب باشد نوآوری جدیدی است.Multi Scoop Pro به متخصصین سلامت اجازه می‌دهد تخت روان را به آهستگی زیر کمر بیمار قرار دهند. این وسیله به دو قسمت تقسیم می‌شود بنابراین می‌توان آن را دو طرف بیمار قرار داد. زمانیکه دو قسمت آن به یکدیگر متصل می‌شوند، بیمار روی تخت روان قرار می‌گیرد. پس از آن می‌توان بیمار را به آمبولانس منتقل کرد. برای بیمارانی که زخم‌های کوچک‌تری دارند، این وسیله به سادگی به شکل یک ویلچر درمی‌آید. پس از آن یک نفر برای انتقال بیمار به آمبولانس کافی است.

پهپاد انتقال دارو

هر چند این پهپاد برای مناطق شهری ساخته شده است، Medicine Delivery Drone برای شهروندانی به کار می‌آید که خود توانایی سفر و تهیه دارو را ندارند. این پهپاد به طور خاص برای حمل قرص طراحی شده است و می‌تواند بین داروخانه و منزل بیمار حرکت کند و دارو را بدون زحمت بیمار بدست وی برساند. این پهپاد پس از همه‌گیری کرونا و با توجه به شرایط خاص قرنطینه طراحی شده است. در قرنطینه در چین شهروندان دارای بیماری‌های خاص نمی‌توانستند از منزل خارج شوند تا دارو تهیه کنند. در این موقعیت پهپاد این کار را انجام می‌دهد. کافی است پهپاد بین نزدیک‌ترین داروخانه و منزل کاربر سفری کوتاه داشته باشد.

حسگر آزمایش کرونا

Galssette و آزمایش تشخیص کرونا

آزمایش تشخیصی کووید۱۹ با نام Glassette نسبت سایر آزمایش‌های تشخیصی پایدارتر است و عمر طولانی‌تری دارد. در این آزمایش هیچ ماده پلاستیکی به کار نرفته است. در حالیکه کلیه خصوصیات مثبت ژلاتین در آن وجود دارد. این ماده در سایر فناوری‌های سلامت نیز به کار گرفته شده است. یکی از ویژگی‌های آن زیست تخریب پذیر بودن است. این ماده در کمتر از ۴ هفته در خاک تجزیه می‌شود و در کمتر از ۳ ساعت در آب حل می‌شود.


درمان فلج مغزی کودکان با تلفیق عصبی غیرتهاجمی
محصولات سوخت و ساز گلوکز سبب ایجاد دیابت نوع دوم می شود


منبع: yankodesign

«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوریهای توان افزا و پوشیدنی) مجاز است.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *