این دستگاه هرمی شکل دو مغز را با یکدیگر ارتباط می‌دهد!

این مجسمه افکار شما را می‌خواند و به نوعی ذهن شما را به ذهن فرد دیگری متصل می‌کند. این پروژه ابزاری برای ارتباط بین دو نفر با استفاده از تصور EEG است که به صدا، حرکت مکانیکی و تصاویر ویدئویی ترجمه شده است. دو شرکت کننده باید سعی کنند ذهن خود را  با راهنمایی اوج تن صدا، تجسم و حرکت قطعات مکانیکی همگام کنند.

۳۰۶۳۲۰۳-slide-3-art-that-knows-what-you-think

ظاهر پروژه ۲ch شبیه چیزی است که به دلیل کمبود بودجه از هم پاشیده شده است. این پروژه یک هرم پر از شلنگ، موتور و صفحه نمایش است و به زبانی ناله می‌کند که هیچ کس توانایی صحبت با آن زبان را ندارد. اما این پروژه هنری دارای یک هدف بزرگتر است: در حالی که اکثر رابط‌های رایانه مانند ماوس و صفحه کلید برای اتصال مغز به ماشین طراحی شده‌اند، بنابر گفته‌های هنرمند دیمیتری موروزوف، ۲ch به معنی «چیزی شبیه به یک رابط مغز با مغز است».

۲ch، دستگاهی برای پایان دادن به تفکرات شما نیست بلکه رابطی برای ارتباط با شخصی دیگر است.

شاید این صداها شبیه به فناوری‌های موجود همچون تلفن باشد اما چیزی که در مورد ۲ch متفاوت است این است که دستگاه از EEG و حسگرهایی که سر را می‌پوشانند استفاده و امواج مغزی را اندازه‌گیری می‌کند و در اصل افکار را به صورت مستقیم می‌خواند. پس دو کاربر می‌توانند هدستی برای اتصال به دستگاه بپوشند و هر یک سعی کند ذهن خود را با تطبیق اوج تن صدا، تنطیم دست رباتیک در یک زاویه مشابه و بازی انتزاعی ویدئویی همگام کنند.

هیچ آموزشی در مورد نحوه تفکر و چیزهایی که اتفاق می‌افتد وجود ندارد، گرچه یادگیری برای برقراری ارتباط از طریق ذهن با شخص دیگر مستلزم زمان است. موروزوف می‌گوید: «حدود دو تا سه ساعت طول می‌کشد تا نتایج واضحی به دست آید اما از همان ابتدا هم می‌توان تغییرات را احساس کرد. این خوب است که هنگام کار با آن خیلی خسته، بی‌حوصله و یا تحریک شده نباشید. اما خشم و یا هر حالت عجیب و غریب دیگر ذهن نیز می‌تواند جالب و سرگرم کننده باشد».

وقتی که از موروزوف پرسیده شد که آیا تصور می‌کند ۲ch، یک پیشرو در اتصال ذهن به رایانه است؟ وی تأکید کرد که چقدر از چنین چیزی فاصله داریم. از نظر او، ما به چیزی بیش از EEG نیاز داریم. ممکن است به اسکن عمیق‌تر MRI، دستگاه‌های ردیابی چشم و حتی فناوری‌های گوناگونی که هنوز اختراع نشده‌اند نیاز داشته باشیم تا به اندازه کافی ذهن به رایانه متصل شود، چه رسد به اتصال مستقیم ذهن به ذهن شخصی دیگر. ۲ch به عنوان یک پروژه هنری ذاتی ساخته نشده و در مرکز آموزشی Sochi’s Sirius برای دانش‌آموزان با استعداد نصب و راه‌اندازی شده است. موروزوف می‌گوید: «شاید روزی یکی از آنها یا بسیاری از آنها شروع به کار با علوم شناختی کنند و چیزی هوشمند با الهام از اثر هنری من اختراع کنند».

منبع: fastcodesign.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *