ربات های انسان نما از آغاز تا امروز

مدت مدیدی است که مهندسان به طراحی ربات‌های انسان نما اشتغال دارند. پس از سال‌ها کار بر روی این فناوری، پیشرفت بسیار محسوس است. ربات‌های انسان‌نمای امروزی بسیار خوب کار می‌کنند. در واقع این فناوری رشد خوبی داشته است. در ادامه این مقاله از مجله فناوری‌های توان افزا و پوشیدنی به تاریخچه مختصری از ربات‌های انسان نما خواهیم پرداخت.

چرا ربات های انسان نما

ربات‌ها در اشکال و اندازه‌های مختلف ساخته می‌شوند. اما یکی از اهداف ثابت رباتیک در طول تاریخ ساخت ربات‌هایی است که مانند انسان حرف بزنند، راه بروند، و حرکت کنند. دلیل پافشاری ما برای ساخت ربات‌های انسان نما شاید نوعی خودنمایی باشد. شاید کارایی آن برای برخی مهم باشد. شاید نیز علاقه مهندسان برای حل معما یا چالش‌های سخت باشد. در هر صورت ساخت رباتی شبیه انسان همواره یکی از چشم‌اندازهای مورد توجه در علم رباتیک بوده است.

آغاز ساخت ربات های انسان نما با Eric

ربات‌های انسان نما قدمتی به اندازه علم رباتیک دارند. برخی از نمونه‌های نخست ربات‌ها با طرحی شبیه به انسان ساخته شده بود. Eric the Robot در سال ۱۹۲۸ در نمایشگاه لندن برای انجمن مهندسین نمونه معرفی شد. این مرد حلبی ساخته شده بود تا اگر دوک یورک نتوانست در سخنرانی افتتاحیه حضور یابد، به جای وی سخنرانی کند. Eric پس از رفتن روی صحنه، با ادای احترام به حاضرین یک سخنرانی ۴ دقیقه‌ای ارائه داد. در اصل سخنرانی توسط فردی در پشت صحنه ارائه شد. اما فناوری Eric در آن زمان تحسین برانگیز بود.

Eric the robot

در سال ۱۹۳۹، Westinghouse از Elektro پرده برداری کرد. این ربات با ضبط صوتی که داخل سینه‌اش قرار داشت تا ۷۰۰ کلمه را ضبط و پخش می‌کرد. همچنین می‌توانست سیگار بکشد و بادکنک باد کند.

ربات Asimo

این ربات‌ها در اصل بسیار ابتدایی بودند. این وضعیت تا نیم قرن ادامه یافت. نهایتا در سال ۲۰۰۰ ربات‌ها انسان‌نما دوباره مورد توجه قرار گرفت. این امر با رونمایی از ربات هوندا با انام Asimo صورت پذیرفت. این ربات می‌توانست روی پاهای خود گام بردارد. Asimo حاصل دهه‌ها کار برای ساخت رباتی بود که بتواند تعادل خود را حین حرکت حفظ نماید. Asimo می‌توانست اشیا در حال حرکت، حرکات بدن، صداها و صورت افراد را شناسایی کند. این توانایی قدرت برهم‌کنش با انسان را به وی می‌داد.

تغییر ربات های هوندا از ۱۹۹۰ تا ۲۰۰۵

Asimo نقطه عطفی در مورد ربات‌های انسان نما بود. پس از آن فناوری ای ربات‌ها با سرعت زیادی پیچیده شد. این ربات‌ها پس از مدتی قادر به حرکت دستان خود برای انجام مانورهای پیچیده بودند. حالت صورت خود را تغییر می‌دادند و فوتبال بازی می‌کردند. در سال‌های اخیر شاهد این بودیم که ربات‌های بوستون داینامیکس از قابلیت راه رفتن به دویدن روی یخ و انجام حرکات پارکور رسیدند.

سرعت تغییر فناوری ربات‌های انسان نما رو به رشد است. شاید در نقطه‌ای باشیم که زندگی در کنار این ربات‌ها یک احتمال در آینده باشد.


بیشتر بخوانیم:
ربات های انسان نما + اینفوگرافی
آیا هوش مصنوعی باید در قالب ربات انسان نما باشد تا بتواند با انسان ها تعامل کند ؟
T-HR3 ربات انسان نمای تویوتا


منبع: digitaltrends

«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوریهای توان افزا و پوشیدنی) مجاز است.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *